coronakaart Coronakaart

Het laatste Coronanieuws

Lees hier alle corona headlines en teasers gebruikt in de media vanaf maart 2020. Verbaas je over de gekkigheid, als besmette hamsters, ongrondwettelijkheid als avondklokken en prikdiscriminatie. Maar vooral over de propaganda, en geestelijke manipulatie, om mensen doodsbang te maken en te houden.

121245 Nieuwsberichten geindexeerd. We houden alle nieuwsberichten bij die via RSS feeds aangeboden worden, we linken naar het originele artikel. De oorspronkelijke kop is leesbaar, we updaten de artikelen niet nadat ze geindexeerd zijn.

Dam staat vol voor viering oud en nieuw

23:48 - 31 December 2021, AT5
Lees artikel

Een groot aantal Amsterdammers, dagjesmensen en toeristen heeft zich vanavond verzameld op de Dam om het nieuwe jaar te vieren. 

Het lijkt te gaan om een paar duizend mensen. Het is er drukker dan op bijvoorbeeld de Nieuwmarkt. De oud en nieuw-vierders verzamalen zich vooral om de kerstboom.

In Floradorp in Noord is het vanavond rustiger dan voor de coronacrisis. Het traditionele vuur op het grasveld mocht niet doorgaan. Wel zijn er op straat een paar pallets in brand gestoken en wordt er vuurwerk afgestoken.

Daling coronapatiënten gunstig voorteken? ‘Half januari weten we meer’

22:36 - 31 December 2021, De Limburger
Lees artikel

Meer besmettingen, maar minder ziekenhuisopnames. Komen de voorspellingen over de steeds dominanter wordende omicronvariant van het coronavirus, die daar al op wezen, inderdaad uit? Kenners zijn gematigd positief, maar willen niet te vroeg juichen. „Tegen de tweede week van januari weten we meer.”

LIVE | Veel knalvuurwerk in Rotterdam ondanks verbod en brandweer druk met buitenbranden

22:30 - 31 December 2021, Redactie Rotterdam AD Rotterdam
Lees artikel
Het is bijna 2022 en dat wordt ook in de Rotterdamse regio gevierd. Zij het bescheiden, want door de coronamaatregelen is een groot feest niet mogelijk. Ook door het Nationale Vuurwerk ging een streep. Ondanks het vuurwerkverbod zijn er overal veel harde knallen te horen. Lees in het liveblog hoe de jaarwisseling verloopt in de Rotterdamse regio.

Vereniging uit Friesland zit achter ontvoering André Hazes

22:24 - 31 December 2021, AT5
Lees artikel

Een oudejaarsvereniging uit Friesland heeft de legopop van André Hazes van de Dam gehaald. De vereniging heeft vanavond een foto met het beeld op Facebook gezet.

Het gaat om De Geitefok uit het dorp Oldeberkoop. De vereniging schrijft op Facebook dat het beeld 'loodzwaar' was en dat er met de ontvoering aandacht gevraagd wordt voor de zware coronatijd. 

Beter jaar

"Met bloed, zweet en tranen zwoegen we ons door deze crisis. Het water staat de ondernemers aan de lippen en het zorgpersoneel werkt zich uit de naad", zegt Geitefok-voorzitter Jan-Bart Hof. "We hopen dat 2022 voor iedereen een beter jaar wordt en dat we eindelijk afscheid kunnen nemen van alle vervelende maatregelen."

Horecaondernemer Won Yip, die ervoor zorgde dat het beeld op de Dam kwam te staan, zei woensdag tegen AT5 te balen. Hij vroeg de ontvoerders, die toen nog niet bekend waren, André Hazes elk kwartier een blikje bier te geven. De vereniging zegt dat te hebben gedaan. "Hij heeft zich prima vermaakt."

Goede afhandeling

Het lijkt erop dat het beeld terugkomt op de Dam. De Geitefok gaat contact opnemen met Won Yip en Rachel Hazes en zegt een 'goede afhandeling' te beloven.

De vereniging uit Friesland heeft vaker objecten meegenomen als stunt. Een aantal jaar geleden zouden de Friezen ook de Olympische ringen uit het Olympische Stadion hebben gehaald.

Wordt 2022 het jaar van Irene Schouten?

21:42 - 31 December 2021, NH Nieuws
Lees artikel

Wordt 2022 dan het jaar voor Irene Schouten? De kans dat ze op de Olympische Spelen met haar huidige vorm minstens één gouden medaille wint is levensgroot.

Irene bevindt zich op dit moment, vlak na het OKT waarbij ze zich op vier afstanden plaatste, in een coronabubbel. Dit betekent dat ze zich ondanks haar superprestatie op het plaatsingstoernooi niet in een feeststemming bevindt. "Oud en nieuw viert ze niet, ze blijft thuis en gaat vroeg naar bed", aldus Simon Schouten, haar broer. 

"Ook ik ga niet bij haar op de koffie tot de Olympische Spelen", vervolgt hij. De spelen beginnen in februari, voor Irene is het dus nog even doorbijten. 

Volgens Piet Schipper, voorzitter van de inline-skatevereniging Radboud in Medemblik, waar Irene is begonnen, maakt ze een reële kans op drie keer goud en een keer zilver. Piet vertelt: "Bij de massastart ligt het net aan hoe de wedstrijd gaat, en bij de ploegenachtervolging denk ik dat Japan wint." 

Topfavoriet

Op de individuele afstanden drie en vijf kilometer is Schouten volgens Piet topfavoriet. Dit komt vooral door de vorm waar Irene in verkeert. "Mensen denken dat ze te vroeg piekt, maar ik weet dat ze aan het einde van het seizoen altijd sterker wordt", aldus broer Simon Schouten. 

Simon trainde vroeger altijd samen met zijn zusje, en volgens Piet Schipper is dat precies waar de kracht van Schouten vandaan komt. "Ze heeft altijd met de mannen meegetraind en kon zich altijd aan hun optrekken." Simon kan zich de trainingen nog goed herinneren: "Ik heb me tijdens die trainingen nooit ingehouden voor mijn zusje, ze is gruwelijk sterk."

LIVE | Veel knalvuurwerk in Rotterdam ondanks verbod en brandweer druk met containerbranden

20:57 - 31 December 2021, Redactie Rotterdam AD Rotterdam
Lees artikel
Het is bijna 2022 en dat wordt ook in de Rotterdamse regio gevierd. Zij het bescheiden, want door de coronamaatregelen is een groot feest niet mogelijk. Ook door het Nationale Vuurwerk ging een streep. Ondanks het vuurwerkverbod zijn er overal veel harde knallen te horen. Lees in het liveblog hoe de jaarwisseling verloopt in de Rotterdamse regio.

Visserij heeft een zwaar jaar achter de rug en er loeren alweer nieuwe problemen

19:51 - 31 December 2021, NH Nieuws
Lees artikel

Vanmorgen liepen de vissersschepen voor de laatste keer dit jaar de haven van Den Helder binnen om hun lading te lossen. 2021 was met Brexit en verlies van visserijgronden, verbod op pulsvisserij, slechte handel door corona en hoge brandstofprijzen een zwaar jaar. Maar ook voor komend jaar wachten alweer de nodige uitdagingen.

"Het was een wonderlijk jaar. Zeker geen best jaar. Het eerste half jaar waren de prijzen heel slecht door Covid", vertelt directeur Pim Visser van de visafslag Den Helder/Den Oever. Door het sluiten van de restaurants is de handel beroerd. "De laatste weken zijn ook alweer slecht. Dit was een heel vervelend jaar om het maar zachtjes uit te drukken.

Rond een uur of 7 glijdt visserschip HD-4, Hendrika Petronella, langs de kade na een kort weekje op zee. "Dit was de laatste van dit jaar", zegt een bemanningslid, "Maar volgend jaar gaat het gewoon weer door hoor". Ondanks die vanzelfsprekendheid maakt hij zich wel zorgen over de toekomst: "Er komen steeds meer regels. Je moet bijna een kantoor op de kotter hebben"

Regels

En er lijken nog meer regels aan te komen. "Er komen beleidsvoornemens en lobby vanuit Brussel over het verbod op bodemvisserij. Beschermde natuurgebieden zouden dan verboden terrein worden", legt Pim Visser uit, "Als daar ook maar iets van uitkomt dan is dat enorm bedreigend voor de vissers op Wieringen maar ook voor die van Texel en Den Helder. Daar zullen we ons met kracht tegen moeten verzetten"

Alle problemen die de vissers dit jaar zijn tegengekomen zorgt soms voor zwaarmoedigheid, merkt Visser. "Er wordt gesproken van een saneringsregeling, je moet altijd maar afwachten hoeveel daar gebruik van gaan maken. Op Texel is er één schipper die zijn schip aan de kant gelegd heeft: geen opvolging, geen perspectief. Op Urk en bij Vlissingen zijn er een paar. Er zijn vissers die geen opvolging hebben en het dan niet meer zien zitten."

Blauwe economie

Om alvast voor te sorteren op een krimpende visvloot, is de visafslag zelf ook al bezig met het maken van plannen. Pim Visser: "Wij moeten ons herbezinnen op wat wij kunnen met dit gebouw. We hebben een plan hoe we de dienstverlening voor de visserij kunnen blijven voortzetten en de rest van het gebouw kunnen gebruiken voor de 'blauwe economie' zoals windenergie op zee en aanverwante zaken. Wat dat betreft kijken we positief naar de toekomst"

Dit zijn de meest bijzondere nieuwsfoto’s van 2021 uit Zuidoost-Brabant

19:39 - 31 December 2021, Janske Mollen ED
Lees artikel
EINDHOVEN/HELMOND - Het jaar begon hoopvol met de vaccinaties als een weg uit de coronacrisis, Koningsdag in Eindhoven in het vooruitzicht en een zomer die lonkte vol feestjes en evenementen. Zuidoost-Brabant in het jaar 2021 in beeld.

KAART | Meer nieuwe coronabesmettingen dan gisteren, alleen Flevoland daalt

19:24 - 31 December 2021, Marijn Joop De Stentor
Lees artikel
In de voorbije 24 uur zijn er in Oost-Nederland 1378 nieuwe coronabesmettingen gemeld. Dit zijn 139 meer positieve testen dan de dag ervoor. De stijging komt voort uit de nieuwe coronagevallen in de veiligheidsregio’s IJsselland en Noord- en Oost-Gelderland.

Moordzaken, avondklokrellen en een coronavrij paradijs: deze verhalen lazen jullie in 2021 massaal op Tubantia.nl

19:09 - 31 December 2021, Bjorn Weinreder Tubantia
Lees artikel
ENSCHEDE - Nog even en het jaar 2021 zit er op. Een jaar dat wederom in het teken stond van corona, maar ook de Tweede Kamerverkiezingen en Pieter Omtzigt. En wat te denken van de geweldige sportzomer met de Olympische Spelen, het EK Voetbal én Max Verstappen. Ook op op deze nieuwssite was het een bewogen jaar. Dit zijn de verhalen die jullie in 2021 massaal hebben gelezen op Tubantia.nl.

2021 in beeld: corona, thuiswerken, Koningsdag en Willy van der Kuijlen

19:06 - 31 December 2021, Janske Mollen ED
Lees artikel
EINDHOVEN/HELMOND - Het jaar begon hoopvol met de vaccinaties als een weg uit de coronacrisis, Koningsdag in Eindhoven in het vooruitzicht en een zomer die lonkte vol feestjes en evenementen. Zuidoost-Brabant in het jaar 2021 in beeld.

Best gelezen op DFT in 2021: van blokkeerschip tot Maxmania, ontslag en oplichting

19:00 - 31 December 2021, De Telegraaf
Lees artikel

Ondanks alle hoopvolle vooruitzichten een jaar geleden werd 2021 net als het coronajaar 2020 een bewogen financieel jaar. Naast alle coronaperikelen, eindeloze formatiegesprekken, oplopende inflatie, extreme huizenprijzen en naar nul dalende spaarrente was er meer economisch nieuws. De meest gelezen artikelen op DFT van 2021 zijn:

Sport Kort: Franse club Angers overspoeld met coronagevallen

18:51 - 31 December 2021, De Telegraaf
Lees artikel

In de rubriek Sport Kort besteedt Telesport aandacht aan het dagelijkse nieuws. Deze rubriek wordt gedurende de dag continu ververst met het laatste nieuws en de prestaties van onze landgenoten bij diverse sportevenementen.

Dierenonderzoeken suggereren dat omikronvariant longen minder beschadigt

18:48 - 31 December 2021, NU.nl nu.nl
Lees artikel
De omikronvariant van het coronavirus is mogelijk milder omdat er minder schade wordt toegebracht aan de longen van bij eerdere varianten. Dat is de voorzichtige eerste conclusie naar aanleiding van dierenonderzoek door een grote groep Amerikaanse en Japanse wetenschappers.

Filmpje van ex-coronapatiënten komt keihard binnen bij verpleegkundige Lisette: ‘Híervoor doe je het dus’

18:39 - 31 December 2021, Frank Hermans De Gelderlander
Lees artikel
NIJMEGEN - Zelf snapte de doorgaans nuchtere ic-verpleegkundige Lisette Kremers-van Hees (29) van het Radboudumc het eerst ook niet helemaal. Dat een videootje dat ex-coronapatiënten van zichzelf geschoten hadden, zó hard binnen kwam.

Goed nieuws 2021: Joost en Noraly zoenen, 76 hotdogs en een Friese heilige

18:36 - 31 December 2021, Dominic Schep & Robbert Blokland & Eimert Pruis nu.nl
Lees artikel
Het was, ook in het tweede coronajaar, soms goed zoeken in de stroom aan slecht nieuws dat meestal de voorpagina van NU.nl domineerde. Maar toch waren ook in 2021 veel positieve en vrolijke berichten te vinden. Een blije bloemlezing.

Deze Utrechters hadden dit jaar dringend hulp nodig en vertelden hun verhaal: hoe gaat het nu met ze?

18:33 - 31 December 2021, Emma Thies AD Utrecht
Lees artikel
Kennen jullie Karo nog, die zijn rolstoelbus moest inleveren? Of Sjaak, die wekenlang met corona in het ziekenhuis lag? AD Utrechts Nieuwsblad schreef afgelopen jaar over honderden Utrechters en hun regiogenoten. Ze brachten ons mooie, ontroerende, bizarre en soms ook grappige verhalen. Hoe liep het eigenlijk af met de mensen die dit jaar bij ons in het nieuws waren? Een overzicht.

Filmpje van ex-coronapatiënten kwam keihard binnen bij ic-verpleegkundige Lisette: ‘Híervoor doe je het dus’

18:33 - 31 December 2021, Frank Hermans De Gelderlander
Lees artikel
NIJMEGEN - Zelf snapte de doorgaans nuchtere ic-verpleegkundige Lisette Kremers-van Hees (29) van het Radboudumc het eerst ook niet helemaal. Dat een videootje dat ex-coronapatiënten van zichzelf geschoten hadden, zó hard binnen kwam.

Stamgasten café 't Zitje bakken oliebollen: "Zo heeft hij wat extra omzet"

18:27 - 31 December 2021, NH Nieuws
Lees artikel

In Alkmaar bakken vaste gasten van café 't Zitje zo'n 1500 oliebollen. Het idee is vorig jaar ontstaan toen de kroeg vanwege de lockdown moest sluiten. "In het kader van 'help de eigenaar de coronacrisis door' bakken we nu oliebollen zodat we een extra centje voor hem kunnen verdienen", aldus oliebollenbakker Richard Kok.

Veel stamgasten helpen een handje mee. Zo worden er bij iemand thuis appelflappen gebakken die verkocht worden voor de deur van de kroeg. Eigenaar Gunnar Zitter zit ook niet stil. Hij is druk bezig met het mengen van het deeg en is blij dat zijn stamgasten hem een handje helpen.

"Na afloop gaan we natuurlijk even een borreltje drinken en proosten op het nieuwe jaar", vertelt Zitter aan NH Nieuws. "Hopelijk wordt 2022 een stuk beter voor iedereen maar voor de mensen in de horeca is het op dit moment een drama. Dit is in ieder geval een hele gezellige afsluiting."

Herman van der Zandt zit in quarantaine en doet Aftelmoment via videoverbinding

18:06 - 31 December 2021, Showredactie Brabants Dagblad
Lees artikel
Herman van der Zandt zal vanavond aftellen via een videoverbinding. De NOS-presentator verzorgt het Aftelmoment bij de NPO, maar moest in quarantaine omdat hij in de buurt was geweest van iemand met corona.

Gemist? Deze verhalen lazen jullie in 2021 massaal op Tubantia.nl

18:03 - 31 December 2021, Bjorn Weinreder Tubantia
Lees artikel
ENSCHEDE - Nog even en het jaar 2021 zit er op. Een jaar dat wederom in het teken stond van corona, maar ook de Tweede Kamerverkiezingen en Pieter Omtzigt. En wat te denken van de geweldige sportzomer met de Olympische Spelen, het EK Voetbal én Max Verstappen. Ook op op deze nieuwssite was het een bewogen jaar. Dit zijn de verhalen die jullie in 2021 massaal hebben gelezen op Tubantia.nl.

Ben jij een échte nieuwsjunk? Test je kennis met onze Grote Eindejaarsquiz!

18:00 - 31 December 2021, Barbara De Jong AD Rotterdam
Lees artikel
We kunnen terugkijken op een heel bijzonder nieuwsjaar! Denk maar aan het Eurovisie Songfestival, maar ook aan de Coolsingelrellen en natuurlijk corona, waar we helaas nog niet van verlost zijn. Heb jij de afgelopen maanden het nieuws goed gevolgd? Pak er een lekker oliebolletje bij en test je kennis met onze Grote Eindejaarsquiz!

Daling coronapatiënten gunstig voorteken? ’Half januari weten we meer’

17:57 - 31 December 2021, De Telegraaf
Lees artikel

Meer besmettingen, maar minder ziekenhuisopnames. Komen de voorspellingen over de steeds dominanter wordende omicronvariant van het coronavirus, die daar al op wezen, inderdaad uit? Kenners zijn gematigd positief, maar willen niet te vroeg juichen. „Tegen de tweede week van januari weten we meer.”

Nederlands coronajaar 2021: 2,3 miljoen positieve tests en ruim 9500 doden

17:54 - 31 December 2021, NU.nl/ANP nu.nl
Lees artikel
In 2021 zijn meer dan 2,3 miljoen positieve coronatests geregistreerd in Nederland. Het aantal sterfgevallen bedroeg 9.519. Daarmee werden er meer positieve tests gemeld dan vorig jaar (795.000), maar minder doden (ruim 11.400 in 2020).

Nederlander Albert Stuivenberg op bank bij Arsenal tijdens kraker tegen Manchester City

17:09 - 31 December 2021, De Telegraaf
Lees artikel

Albert Stuivenberg heeft op nieuwjaarsdag de leiding bij Arsenal in de competitiewedstrijd tegen Manchester City. De Nederlandse assistent-trainer vervangt manager Mikel Arteta, die vanwege een positieve coronatest thuis zit. „Albert heeft de leiding”, zei de Spaanse hoofdtrainer een dag voor het duel met de koploper van de Premier League. „De rest van de staf gaat hem zo goed mogelijk helpen, wel afhankelijk van welke coaches beschikbaar zijn.”

Zeven agenten stonden tegenover vijftig gewapende demonstranten: ‘Ze hebben gevreesd voor hun leven’

17:03 - 31 December 2021, Michiel van Gruijthuijsen Brabants Dagblad
Lees artikel
Haagse politieagenten vreesden dit jaar zó voor hun eigen veiligheid, dat ze regelmatig (bijna) hun dienstwapen moesten trekken. Hoofdcommissaris Paul van Musscher ziet de agressie tegen zijn collega’s enorm toenemen. Ze zijn al met te weinig en kregen het door coronademonstraties nóg drukker.

Stuivenberg vervangt Arteta bij Arsenal in topper tegen Manchester City

16:57 - 31 December 2021, NU.nl/ANP nu.nl
Lees artikel
Albert Stuivenberg heeft op Nieuwjaarsdag de leiding bij Arsenal in de Premier League-topper tegen Manchester City. De Nederlandse assistent-trainer vervangt manager Mikel Arteta, die vanwege een positieve coronatest thuiszit.

Peter Pannekoek: 'Het lastigste was misschien wel de moord op Peter R. de Vries’

16:54 - 31 December 2021, Jeroen Schmale Brabants Dagblad
Lees artikel
Peter Pannekoek neemt ons mee in de totstandkoming van zijn eerste oudejaarsconference. En ook langs gesneuveld materiaal, wat al een voorstelling op zich oplevert. ,,In februari zei ik tegen mijn regisseur: zal dat hele corona nog wel een thema zijn, eind december?’’

Video | Weer sobere Oud en Nieuw in Nederland: hoe is het in andere landen?

16:51 - 31 December 2021, NU.nl nu.nl
Lees artikel
Oud en Nieuw wordt in Nederland sober gevierd vanwege de opmars van de omikronvariant van het coronavirus. Hier is vrijwel alles gesloten. Maar hoe zit het eigenlijk in andere Europese landen?

Nog nooit zo veel positieve tests in een dag in Amsterdam: 1383

16:45 - 31 December 2021, AT5
Lees artikel

De afgelopen dag zijn in Amsterdam 1383 mensen positief getest op het coronavirus. Dat is een nieuw landelijk record. Nooit eerder werden er in een gemeente zo veel besmettingen vastgesteld. 8,2 procent van alle 16.796 vastgestelde besmettingen in het land werd geconstateerd in Amsterdam.

Vermoedelijk zorgt de omikronvariant voor het grote aantal besmettingen in de stad. Die variant greep de laatste week snel om zich heen, sneller dan in andere delen van het land.

Bij een steekproef donderdag onder positieve coronatesten kwam naar voren dat het bij 73 van de 87 coronagevallen om de omikronvariant gaat, dat vertaalt zich naar een aandeel van 84 procent. Dat aandeel stijgt nog dagelijks.

Het oude record staat ook op naam van Amsterdam: op 11 juli werden er in de stad 1327 besmettingen vastgesteld.

Nog nooit zoveel positieve tests in een dag in Amsterdam: 1383

16:42 - 31 December 2021, AT5
Lees artikel

De afgelopen dag zijn in Amsterdam 1383 mensen positief getest op het coronavirus. Dat is een nieuw landelijk record. Nooit eerder werden er in een gemeente zo veel besmettingen vastgesteld. 8,2 procent van alle 16.796 vastgestelde besmettingen in het land werd geconstateerd in Amsterdam.

Vermoedelijk zorgt de omikronvariant voor het grote aantal besmettingen in de stad. Die variant greep de laatste week snel om zich heen, sneller dan in andere delen van het land.

Bij een steekproef donderdag onder positieve coronatesten kwam naar voren dat het bij 73 van de 87 coronagevallen om de omikronvariant gaat, dat vertaalt zich naar een aandeel van 84 procent. Dat aandeel stijgt nog dagelijks.

Het oude record staat ook op naam van Amsterdam: op 11 juli werden er in de stad 1327 besmettingen vastgesteld.

Stuivenberg coacht Arsenal op nieuwjaarsdag in topper tegen Manchester City

16:39 - 31 December 2021, Sportredactie Brabants Dagblad
Lees artikel
Albert Stuivenberg heeft op nieuwjaarsdag de leiding bij Arsenal in de competitiewedstrijd tegen Manchester City. De Nederlandse assistent-trainer vervangt manager Mikel Arteta, die vanwege een positieve coronatest thuis zit.

30 procent minder beroertes vastgesteld tijdens eerste coronagolf: ‘Mensen hebben ondanks klachten geen hulp gezocht’

16:36 - 31 December 2021, Susanne de Bruin AD Rotterdam
Lees artikel
Tijdens de eerste coronagolf zijn er in de regio Rotterdam Rijnmond zo’n 30 procent minder beroertes gediagnosticeerd dan in voorgaande jaren. Dat blijkt uit onderzoek van het Erasmus MC. Volgens hoofdonderzoeker Evelien de Schepper heeft een groot aantal mensen ondanks klachten geen hulp gezocht.

LIVE | Geboortejaren 1989 en 1990 mogen ook boosterprik plannen; stijging besmettingen zet door

16:36 - 31 December 2021, Binnenlandredactie PZC
Lees artikel
De omikronvariant van het coronavirus is nu ook in Frankrijk dominant. Bij ruim 62 procent van de besmette Fransen is sprake van omikron. Het land telde de afgelopen week gemiddeld 122.000 nieuwe coronagevallen per dag. De vierde coronagolf in Zuid-Afrika lijkt over zijn hoogtepunt heen. De autoriteiten van het land melden dat het aantal omikronbesmettingen snel afneemt. Lees alle ontwikkelingen rond het coronavirus in ons liveblog.

Oostenrijk zoekt naar contacten van besmette Nederlandse skileraren

16:33 - 31 December 2021, De Telegraaf
Lees artikel

De Oostenrijkse autoriteiten zijn op zoek naar contacten van een groep van overwegend Nederlandse skileraren die voor een deel besmet is met het coronavirus. Er zijn in de groep negentien besmettingen vastgesteld.

Coronamodelleur Marino: ‘Hoop dat ze gaan inzien dat ambitieloos vechten met dit virus niet de oplossing is’

16:30 - 31 December 2021, Eric Reijnen Rutten De Gelderlander
Lees artikel
Wat je van een heel coronajaar kunt zeggen? De afgelopen maand was het kabinet voor het eerst echt goed bezig, toen de harde lockdown werd afgekondigd. ,,De risicosituatie is nu zo kritiek. Je kunt geen risico’s lopen. Ze zien nu steeds beter wat er aan zit te komen.’’

Half miljoen bezoekers voor Nationale Park De Hoge Veluwe

16:24 - 31 December 2021, ANP De Gelderlander
Lees artikel
HOENDERLOO (ANP) - Op de laatste dag van het jaar heeft het Nationale Park De Hoge Veluwe de halfmiljoenste bezoeker ontvangen. In de jaren voordat corona uitbrak wisten jaarlijks meer dan 600.000 bezoekers hun weg naar het park te vinden. Die doelstelling was voor dit coronajaar naar beneden bijgesteld.

LIVE | Stijging besmettingen zet door; Oostenrijk plaatst Nederlandse skileraren in quarantaine

16:15 - 31 December 2021, Binnenlandredactie De Gelderlander
Lees artikel
De omikronvariant van het coronavirus is nu ook in Frankrijk dominant. Bij ruim 62 procent van de besmette Fransen is sprake van omikron. Het land telde de afgelopen week gemiddeld 122.000 nieuwe coronagevallen per dag. De vierde coronagolf in Zuid-Afrika lijkt over zijn hoogtepunt heen. De autoriteiten van het land melden dat het aantal omikronbesmettingen snel afneemt. Lees alle ontwikkelingen rond het coronavirus in ons liveblog.

FvD verplaatst bijeenkomst van zondag naar Westerpark

16:09 - 31 December 2021, AT5
Lees artikel

Forum voor Democratie verplaatst de bijeenkomst die het zondag houdt naar het Westerpark. De partij organiseerde de "Kick-off campagne" in eerste instantie om 12.00 uur op het Museumplein, dezelfde locatie en hetzelfde tijdstip als het door de Amsterdamse driehoek verboden coronaprotest.

Dat de bijeenkomst tegelijkertijd werd gehouden als het verboden coronaprotest kon op nogal wat gefronste wenkbrauwen rekenen. Op Twitter werd de partij onder meer beticht van opruiing en provocatie.

De Amsterdamse driehoek, bestaande uit gemeente, politie en justitie, maakte vanochtend bekend dat het Museumplein en de directe omgeving voor komende zondag benoemd wordt tot veiligheidsrisicogebied. Die beslissing is genomen vanwege de kans dat personen met wapens naar het plein willen komen. 

Dit betekent dat iedereen die zich die dag van 11.00 uur tot 23.00 uur in het gebied bevindt preventief gefouilleerd kan en mag worden. Een geplande demonstratie tegen de coronamaatregelen werd door de gemeente verboden, omdat de organisatie ervan niet zou willen meewerken aan een veilig verloop. Hierdoor zou een onveilige situatie ontstaan. 

Michel Reijinga, een van de initiatiefnemers van het protest, zei gisteren dat hij het "gezellig zou vinden als mensen toch koffie komen drinken komende zondag." 

LIVE | Stijging besmettingen zegt door; Oostenrijk plaatst Nederlandse skileraren in quarantaine

16:09 - 31 December 2021, Binnenlandredactie Brabants Dagblad
Lees artikel
De omikronvariant van het coronavirus is nu ook in Frankrijk dominant. Bij ruim 62 procent van de besmette Fransen is sprake van omikron. Het land telde de afgelopen week gemiddeld 122.000 nieuwe coronagevallen per dag. De vierde coronagolf in Zuid-Afrika lijkt over zijn hoogtepunt heen. De autoriteiten van het land melden dat het aantal omikronbesmettingen snel afneemt. Lees alle ontwikkelingen rond het coronavirus in ons liveblog.

Peter Pannekoek: ‘Als een kleine dictator mag ik bepalen wat in 2021 belangrijk was’

16:03 - 31 December 2021, Jeroen Schmale Brabants Dagblad
Lees artikel
Peter Pannekoek neemt ons mee in de totstandkoming van zijn eerste oudejaarsconference. En ook langs gesneuveld materiaal, wat al een voorstelling op zich oplevert. ,,In februari zei ik tegen mijn regisseur: zal dat hele corona nog wel een thema zijn, eind december?’’

Corona blijft Liverpool teisteren: 'Dit voelt een beetje als een loterij'

15:54 - 31 December 2021, NU.nl nu.nl
Lees artikel
Liverpool wordt nog altijd geteisterd door het coronavirus. Volgens manager Jürgen Klopp zijn vermoedelijk weer drie spelers van de Engelse topclub besmet geraakt met het virus, al wilde hij geen namen prijsgeven.

Mensen geboren in 1989 en 1990 kunnen boosterprik inplannen

15:45 - 31 December 2021, NU.nl nu.nl
Lees artikel
Mensen die in 1989 en 1990 geboren zijn, kunnen vanaf 16.00 uur een afspraak voor een zogeheten boosterprik maken. Deze prik moet hun afweer tegen het coronavirus oppeppen en verlengen.

Klaar met harde knallen? Bedrijven springen in Marknesse in op lawaai en laten honden rust vinden

15:39 - 31 December 2021, Jasper van Loo De Stentor
Lees artikel
Helemaal klaar met de harde knallen van het vuurwerk en melkbusschieten? Het Waterloopbos bij Marknesse kan uitkomst bieden. Op oudejaarsdag heeft restaurant Het ProefLab samen met dierenspeciaalzaak Dier-all in Vollenhove een speciaal arrangement voor hondenbezitters die de rust willen opzoeken. Honderden mensen maken hier graag gebruik van. ,,In deze coronatijd moet je creatief zijn.”

Stijging nieuwe coronagevallen zet door, maar wel minder coronapatiënten

15:33 - 31 December 2021, De Telegraaf
Lees artikel

De stijging van het aantal nieuwe coronagevallen zet door. Tussen donderdagochtend en vrijdagochtend zijn 16.796 positieve tests geregistreerd. Dat is het hoogste aantal in bijna drie weken tijd. De toename werd verwacht, omdat de nieuwe omikronvariant van het coronavirus dominant is geworden.

Weer coronazorgen bij Liverpool: ’Dit is niet leuk’

15:30 - 31 December 2021, De Telegraaf
Lees artikel

De Engelse voetbalclub Liverpool heeft weer te maken met coronazorgen. Vermoedelijk zijn drie spelers en enkele stafleden van de Engelse voetbalclub besmet geraakt met het coronavirus. Trainer Jürgen Klopp zei in de aanloop naar het competitieduel met Chelsea dat aanvullende PCR-tests moeten uitwijzen of de ’verdachte’ testuitslagen kloppen.

Meeste nieuwe coronagevallen in drie weken tijd, dat is volgens verwachting

15:30 - 31 December 2021, De Limburger
Lees artikel

De stijging van het aantal nieuwe coronagevallen zet door. Tussen donderdagochtend en vrijdagochtend zijn 16.796 positieve tests geregistreerd. Dat is het hoogste aantal in bijna drie weken tijd.

Twentse coronacijfers: 538 nieuwe besmettingen en 2 sterfgevallen

15:24 - 31 December 2021, Frank Bussink Tubantia
Lees artikel
ENSCHEDE - In Twente zijn het afgelopen etmaal 538 mensen positief getest op het coronavirus. Er zijn twee inwoners overleden door het virus. Dat blijkt uit cijfers die het RIVM vrijdagmiddag bekendmaakte. Landelijk werden 16.796 nieuwe besmettingen vastgesteld.

‘We wonen onze mensen uit’, waarschuwt politiebaas Frank Paauw

15:12 - 31 December 2021, Parool
Lees artikel
In nóg een coronajaar zonder veel evenementen had de politie de handen niettemin meer dan vol. Aan rellen en betogingen op het Museumplein, aan het beheersen van maatschappelijk ongenoegen en aan schokkend geweld. Hoofdcommissaris Frank Paauw, Amsterdams politiechef, maakt zich zorgen.

Weer minder coronapatiënten in ziekenhuizen: voor de vierde dag op rij een daling

15:06 - 31 December 2021, De Limburger
Lees artikel

In de Nederlandse ziekenhuizen liggen vrijdag 1766 patiënten met Covid-19. Het zijn er 91 minder dan een dag eerder en daarmee is het aantal coronapatiënten in het ziekenhuis voor de vierde dag op rij gedaald.

LIVE | Minder coronapatiënten in ziekenhuizen; 1987 en 1988 aan de beurt voor ‘oppepprik’

15:00 - 31 December 2021, Binnenlandredactie Brabants Dagblad
Lees artikel
De omikronvariant van het coronavirus is nu ook in Frankrijk dominant. Bij ruim 62 procent van de besmette Fransen is sprake van omikron. Het land telde de afgelopen week gemiddeld 122.000 nieuwe coronagevallen per dag. De vierde coronagolf in Zuid-Afrika lijkt over zijn hoogtepunt heen. De autoriteiten van het land melden dat het aantal omikronbesmettingen snel afneemt. Lees alle ontwikkelingen rond het coronavirus in ons liveblog.

Duitse Oberfeldwebel geeft zijn overheid corona-ultimatum, Bundeswehr opent klopjacht

14:36 - 31 December 2021, Spartacus GeenStijl
Lees artikel
Soldaat waarschuwt het machtigste land van Europa nog 1 keer

Video | Amerikaanse vrouw blijft vijf uur op vliegtuigtoilet na positieve coronatest

14:21 - 31 December 2021, NU.nl nu.nl
Lees artikel
Deze vrouw nam tijdens haar vlucht een positieve zelftest af en sloot zichzelf daarom vrijwillig op op het toilet.

Door corona geteisterd Newcastle ziet opnieuw competitieduel uitgesteld worden

14:15 - 31 December 2021, NU.nl nu.nl
Lees artikel
Het coronavirus blijft de Premier League-clubs voorlopig teisteren. Na vele andere duels is nu ook de wedstrijd tussen Southampton en Newcastle United van aanstaande zondag afgelast vanwege coronabesmettingen.

Nooit meer een lockdown toestaan

14:00 - 31 December 2021, De Telegraaf
Lees artikel

Deze week sterven waarschijnlijk weer duizend Nederlanders meer dan verwacht; driehonderd aan corona, van de rest weten we het niet. Het oversterftemysterie begon in augustus. Sindsdien overlijden elke dag ruim honderd mensen meer dan het CBS voorspelt, zonder veel media-aandacht of ophef.

Horecazaak gesloten voor drie maanden, toezichthouder mishandeld tijdens controle

13:54 - 31 December 2021, NH Nieuws
Lees artikel

Burgemeester Jos Wienen heeft een horecazaak op de Kleine Houtweg voor drie maanden gesloten omdat de zaak tegen de coronaregels in toch openging en weigerde mee te werken aan een controle. Bij de controle zou er zijn gedreigd en is er één toezichthouder mishandeld.

Toezichthouders kwam op 28 december rond tien uur 's avonds controleren bij de Stella-Maris Bar & Lounge. De eigenaar weigerde hier aan mee te werken. De controle werd toch uitgevoerd en de toezichthouders troffen 30 tot 40 mensen aan in de zaak. 

Tijdens de controle heeft de eigenaar een toezichthouder bedreigd. Ook is een toezichthouder mishandeld door een van de bezoekers, meldt de gemeente in een persbericht. De toezichthouder moest later naar het ziekenhuis voor controle. 

Onaanvaardbaar

“Het is onaanvaardbaar dat de horecazaak open was, zeker gezien het risico op coronabesmetting", aldus Burgmeester Wienen. Hij besloot de zaak op 30 december te sluiten.

"De eigenaar wilde de toezichthouders in eerste instantie niet binnenlaten. Dat een
toezichthouder door de eigenaar is bedreigd en dat een toezichthouder gewond is
geraakt, maakt de situatie nog ernstiger", meldt de burgemeester. "Daarom deze forse maatregel.”

Stella-Maris Bar & Lounge moet tot en met 30 maart gesloten blijven. De horecazaak was niet bereikbaar voor een reactie.

Geen groot feest, maar ‘even langslopen’ bij afscheid van kapster Miranda in Kamperland

13:51 - 31 December 2021, Martijn de Koning PZC
Lees artikel
Miranda van Hee had een leuk idee bedacht om met een klapper afscheid te nemen van het kappersvak. Corona gooide roet in het eten, maar aan aandacht uit het dorp had ze vrijdag alsnog geen gebrek.

Politie houdt rekening met escalaties door warmer weer: 'Op alles voorbereid'

13:45 - 31 December 2021, Leon Moleman nu.nl
Lees artikel
De Nationale Politie staat haar grootste optreden van het jaar. Agenten die al een lang en zwaar jaar achter de rug hebben, moeten feestvierders wijzen op de coronaregels en het vuurwerkverbod. Zij worden steeds vaker geconfronteerd met geweld. "Als dat direct gebeurt, hebben we weinig keuze en moeten we fors doorpakken. Dat is het leermoment van dit jaar", aldus nationaal politiecommandant Willem Woelders aan NU.nl.

Podcast | Functie elders, Olympische Spelen, coronarellen en Max Verstappen

13:09 - 31 December 2021, NU.nl nu.nl
Lees artikel
In deze Maand van NU blikken we terug op het afgelopen jaar. Dat doen we samen met camerajournalist Bas Scharwachter. Verder hoor je podcastredacteur Julien Dom en hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman.

LIVE | 1987 en 1988 aan de beurt voor ‘oppepprik’, omikron breekt door restricties Hongkong

13:06 - 31 December 2021, Binnenlandredactie PZC
Lees artikel
De omikronvariant van het coronavirus is nu ook in Frankrijk dominant. Bij ruim 62 procent van de besmette Fransen is sprake van omikron. Het land telde de afgelopen week gemiddeld 122.000 nieuwe coronagevallen per dag. De vierde coronagolf in Zuid-Afrika lijkt over zijn hoogtepunt heen. De autoriteiten van het land melden dat het aantal omikronbesmettingen snel afneemt. Lees alle ontwikkelingen rond het coronavirus in ons liveblog.

Het intense jaar van schrijfster Lale Gül: "Ik ben af en toe echt bang"

13:06 - 31 December 2021, AT5
Lees artikel

Nu het einde van het jaar nadert, is het tijd om terug te blikken op 2021. In de serie Mokum in '21 kijken we samen met Amsterdammers terug op het jaar. In deze aflevering Lale Gül, schrijfster van het boek 'Ik ga leven'. Dat boek was een groot succes, ze won er de NS Publieksprijs mee, maar hetzelfde boek zorgde er ook voor dat ze moest onderduiken vanwege ernstige bedreigingen.

Inmiddels zijn er 200.000 exemplaren van haar autobiografische debuutroman verkocht en won ze dus de NS Publieksprijs. Daarnaast was een van haar hoogtepunten een bericht van de Amerikaanse actrice Sarah Jessica Parker. "Dat is alsof je een appje krijgt van Justin Bieber", lacht Gül.

En dat had ze allemaal niet verwacht toen het boek net uit was. "Alle Bruna's en Ako's waren dicht en het ging alleen maar over corona. Ik dacht: voor hetzelfde geld zit helemaal niemand hier op te wachten", vertelt Gül. 

Maar het afgelopen jaar stond helaas ook in het teken van vele bedreigingen aan het adres van van Gül.  En dat was vreselijk. "Ik ben af en toe echt bang". "

In de serie Mokum in '21 vragen we de gasten welke boodschap of wijze raad ze willen meegeven aan de Amsterdammers in 2022. 'Kies juist in deze tijd extra voor jezelf', is de boodschap van Gül.

LIVE | 1987 en 1988 aan de beurt voor ‘oppepprik’, omikron breekt door in Hongkong

13:06 - 31 December 2021, Binnenlandredactie Brabants Dagblad
Lees artikel
De omikronvariant van het coronavirus is nu ook in Frankrijk dominant. Bij ruim 62 procent van de besmette Fransen is sprake van omikron. Het land telde de afgelopen week gemiddeld 122.000 nieuwe coronagevallen per dag. De vierde coronagolf in Zuid-Afrika lijkt over zijn hoogtepunt heen. De autoriteiten van het land melden dat het aantal omikronbesmettingen snel afneemt. Lees alle ontwikkelingen rond het coronavirus in ons liveblog.

Bergs jaar 2021 sleept zich naar het einde. Zal de ooit zo bruisende stad in 2022 weer uit het dal ‘krabbele’?

13:03 - 31 December 2021, Eric Elich BN DeStem
Lees artikel
BERGEN OP ZOOM - Het jaar 2021 is geketend door corona en gaat gebukt onder lockdowns. Winkels, cafés, restaurants, de bioscoop, theater De Maagd, het Markiezenhof zijn dicht.

Janny kocht voor 450 euro ivermectine tegen corona, maar ze werd er niet beter van

12:21 - 31 December 2021, Frank Hermans Brabants Dagblad
Lees artikel
Opgelicht door een Boxmeerse huisarts. Dat is Janny van Doorn (77) uit Vlissingen naar eigen zeggen. Op Twitter spuidde ze recent haar woede over een geregistreerde dokter van de ‘Praktijk voor Biofysische Geneeskunde’ in Boxmeer.

De Peiling: ondanks corona was 2021 voor mij een prima jaar

12:18 - 31 December 2021, NH Nieuws
Lees artikel

2021 zit er bijna op. Vanavond zitten we aan de oliebollen en champagne en luiden we het nieuwe jaar in. Misschien ga je wel de hele avond spelletjes spelen met de familie of tel je af met je vrienden naar middernacht. Ook dit jaar zat vol hoogte- en dieptepunten. Wat voor jaar was het voor jou? Zijn er leuke dingen gebeurd of heb je toch een aantal tegenslagen moeten verwerken?

Na een jaar vol ups en downs sluiten we 2021 vanavond af. Naast al het nieuws rondom het coronavirus, gebeurde er ook genoeg andere dingen de afgelopen twaalf maanden in Noord-Holland. Zo waren er meerdere hoogtepunten, denk bijvoorbeeld aan de historische race van Max Verstappen waarna de tranen van geluk rijkelijk vloeide. Een paar maanden eerder reed Max Verstappen nog de eerste Grand Prix van Zandvoort in 36 jaar, die hij won.

Ook voor vrijwillig zwerfvuilprikker Toon van Wijnen uit Santpoort-Noord was het een mooi jaar. Na een reportage van NH Nieuws, zamelde initiatiefnemers geld in voor een nieuwe elektrische auto voor Toon. Zo kan hij zijn werk blijven doen.

Ook dieptepunten in 2021

Ook kende dit jaar helaas genoeg dieptepunten. Zo overleed misdaadjournalist Peter R. de Vries in Amsterdam. De Vries werd op klaarlichte dag neergeschoten op straat. Hij was betrokken bij veel zaken zoals die van Tanja Groen uit Schagen, die 28 jaar geleden verdween. Hij wist binnen een korte tijd 1 miljoen euro op te halen via Stichting de Gouden Tip.

En wat begon als een rustige dag in mei, eindigde in een soort film. Het begon met een gewelddadige overval in Amsterdam-Noord op een waardetransport en eindigde met een klopjacht in een weiland in Broek in Waterland. Eén overvaller overleefde het niet, zes andere zijn aangehouden.

Hoe was jouw 2021?

Vanavond sluiten we 2021 dus af, maar hoe heb jij dit jaar beleefd? Misschien heb je wel een nieuw huis of heb je er een nieuw familielid erbij gekregen. Of heeft de coronacrisis je hard geraakt dit jaar. Wij willen het horen!

Janny voelt zich opgelicht door huisarts die haar omstreden middel tegen corona gaf: 'Gek dat dit zo makkelijk kan'

12:06 - 31 December 2021, Frank Hermans De Gelderlander
Lees artikel
BOXMEER - Opgelicht door een Boxmeerse huisarts. Dat is Janny van Doorn (77) uit Vlissingen naar eigen zeggen. Op Twitter spuide ze recent haar woede over een geregistreerde dokter van de ‘Praktijk voor Biofysische Geneeskunde’ in Boxmeer.

Pastoor Leendert Spijkers gaat al 50 jaar met plezier naar zijn werk: ‘Ik hoef op zich niet met pensioen’

11:51 - 31 December 2021, Janske Mollen ED
Lees artikel
OIRSCHOT - Geen dag zonder zin naar werk en dat al vijftig jaar lang. Pastoor Leendert Spijkers (76) zou dit jaar zijn 50-jarig priesterjubileum vieren. Maar ook nu gooiden de coronamaatregelen roet in het eten. ,,We vieren volgend jaar het 51-jarig jubileum wel.”

Honderd keer met lood in de schoenen naar het mortuarium: zo werd deze ‘gewone’ verpleegafdeling een covidafdeling

11:42 - 31 December 2021, Parool
Lees artikel
Elk stadium van de coronacrisis, vanaf de eerste opnames tot omikron nu, heeft afdeling F6Noord van Amsterdam UMC doorleefd. Het verdriet, de groeipijn en de triomfen van een ooit ‘gewone’ verpleegafdeling. ‘Als er iemand met veel ervaring vertrekt, dan denk ik: nee, niet weggaan, je bent mijn anker.’

Raymond van Barneveld laat van zich horen na coronabesmetting: ‘Ik voel me goed’

11:42 - 31 December 2021, Sportredactie Brabants Dagblad
Lees artikel
Raymond van Barneveld na zijn coronabesmetting opnieuw van zich laten horen. De Nederlandse darter testte na zijn verloren WK-partij tegen Rob Cross positief en moest daarom direct in quarantaine.

Jeroen Bosch Ziekenhuis heeft eigen OMT: ‘Uiteindelijk zet iedereen zijn schouders eronder’

11:42 - 31 December 2021, Paul Roovers Brabants Dagblad
Lees artikel
In het Jeroen Bosch Ziekenhuis is het al twee jaar lang alle hens aan dek vanwege corona. Maar 2021 stond vooral in het teken van welke zorg nog wél kon. ‘Corona heeft ook goede dingen in gang gezet’, vinden internist Linda Kemink en verpleegkundige Annemarije den Hartog.

Eilandstaten luiden als eerste landen 2022 in

11:36 - 31 December 2021, De Telegraaf
Lees artikel

Aan de andere kant van de wereld is 2022 al begonnen. Van de 7,7 miljard mensen op aarde zijn de inwoners de kleine eilanden Samoa, Tonga en Kiribati in de Grote Oceaan de eersten die het nieuwe jaar inluiden. Voor het tweede jaar wordt bij de vieringen wereldwijd rekening gehouden met de coronapandemie.

Omstreden middel tegen corona kostte Janny 450 euro: ‘Oplichterij in onze ogen’

11:30 - 31 December 2021, Frank Hermans De Gelderlander
Lees artikel
BOXMEER - Opgelicht door een Boxmeerse huisarts. Dat is Janny van Doorn (77) uit Vlissingen naar eigen zeggen. Op Twitter spuidde ze recent haar woede over een geregistreerde dokter van de ‘Praktijk voor Biofysische Geneeskunde’ in Boxmeer.

Museumplein zondag veiligheidsrisicogebied: politie mag preventief fouilleren

11:12 - 31 December 2021, AT5
Lees artikel

De Amsterdamse driehoek heeft het Museumplein en de directe omgeving daarvan voor komende zondag benoemd tot veiligheidsrisicogebied. De beslissing is genomen vanwege de kans dat personen met wapens naar het plein willen komen.

Dit betekent dat iedereen die zich die dag van 11.00 uur tot 23.00 uur in het gebied bevindt preventief gefouilleerd kan en mag worden. De driehoek, bestaande uit de gemeente, politie en Openbaar Ministerie, heeft dit besloten naar aanleiding van aanwijzingen die de politie heeft binnengekregen. "Groepen en personen zouden bewapend naar het Museumplein komen en uit zijn op het gebruiken van geweld", laat de gemeente weten.

Komende zondag stond ook een anti-coronademonstratie gepland. Deze is door de gemeente gisteren verboden, omdat de organisatie ervan niet zou willen meewerken aan een veilig verloop. Hierdoor zou een onveilige situatie ontstaan. Michel Reijinga, een van de initiatiefnemers van het protest, zei gisteren dat hij het "gezellig zou vinden als mensen toch koffie komen drinken komende zondag." Ook Forum voor Democratie heeft aangekondigd zondag 12 uur een bijeenkomst te houden op het Museumplein. 

De politie houdt de situatie nauwlettend in de gaten en is voorbereid op verschillende scenario's.

LIVE | 1987 en 1988 aan de beurt voor ‘oppepprik’, omikron nu ook dominant in Frankrijk

11:12 - 31 December 2021, Binnenlandredactie Brabants Dagblad
Lees artikel
De omikronvariant van het coronavirus is nu ook in Frankrijk dominant. Bij ruim 62 procent van de besmette Fransen is sprake van omikron. Het land telde de afgelopen week gemiddeld 122.000 nieuwe coronagevallen per dag. De vierde coronagolf in Zuid-Afrika lijkt over zijn hoogtepunt heen. De autoriteiten van het land melden dat het aantal omikronbesmettingen snel afneemt. Lees alle ontwikkelingen rond het coronavirus in ons liveblog.

Mensen geboren in 1987 of 1988 kunnen boosterprik inplannen

11:06 - 31 December 2021, NU.nl nu.nl
Lees artikel
Mensen die in 1987 of 1988 geboren zijn, kunnen vanaf 11.00 uur een afspraak voor een zogeheten boosterprik maken. Deze prik moet hun afweer tegen het coronavirus oppeppen en verlengen.

Stelling | Ik vier oud en nieuw dit jaar gewoon met vrienden, familie of buren

11:06 - 31 December 2021, Redactie De Stentor
Lees artikel
Oliebollen, aftellen en champagne: sommige dingen veranderen vanavond niet, maar toch is deze jaarwisseling ‘anders dan anders’. Het vuurwerkverbod, de avondlockdown en de aangescherpte coronamaatregelen spelen daarbij een grote rol.

Sterfte op Brabantse Wal blijft onverminderd hoog, uitvaartbranche heeft de handen vol

11:03 - 31 December 2021, Timo van de Kasteele, Fee Buurmans BN DeStem
Lees artikel
BERGEN OP ZOOM/STEENBERGEN/HOOGERHEIDE - Het aantal overlijdens op de Brabantse Wal blijft ook dit jaar onverminderd hoog. Welke rol corona daarin speelt is onduidelijk zegt de uitvaartbranche.

Door corona zijn vernieuwingen in JBZ versneld: mensen zoveel mogelijk zorg bieden

11:03 - 31 December 2021, Paul Roovers Brabants Dagblad
Lees artikel
In het Jeroen Bosch Ziekenhuis is het al twee jaar lang alle hens aan dek vanwege corona. Maar 2021 stond vooral in het teken van welke zorg nog wél kon. ‘Corona heeft ook goede dingen in gang gezet’, vinden internist Linda Kemink en verpleegkundige Annemarije den Hartog.

Van Barneveld laat van zich horen na coronabesmetting: ‘Ik voel me goed’

10:42 - 31 December 2021, Sportredactie Brabants Dagblad
Lees artikel
Raymond van Barneveld na zijn coronabesmetting opnieuw van zich laten horen. De Nederlandse darter testte na zijn verloren WK-partij tegen Rob Cross positief en moest daarom direct in quarantaine.

Het 'dubbele gevoel' van Nadine Visser: van zure blessure naar recordbreker

10:42 - 31 December 2021, NH Nieuws
Lees artikel

"Dubbel gevoel, succesvol en trots", zijn de woorden die Nadine Visser gebruikt om het jaar 2021 samen te vatten. De 26-jarige hordeloopster liep vier keer een nieuw Nederlands record, maar had ook te maken met een vervelende blessure. Terugkijken doet de Hoogkarspelse eigenlijk te weinig, maar voor de gelegenheid slaat ze het boek van dit jaar weer even open.

"Ik moet zeggen dat ik ook gewoon heel veel dingen vergeet", zegt Visser als haar wordt gevraagd naar een aantal cruciale momenten van het afgelopen jaar. "Ik denk eigenlijk ook alleen nog maar aan het outdoorseizoen, terwijl indoor er ook bij hoorde. Dat voelt als zo lang terug."

Aan de hand van een aantal bepalende momenten neemt Nadine Visser ons mee door haar jaar.

7 januari: Trainingsstage - Stellenbosch (Zuid-Afrika)

"De trainingsstage in januari is echt superfijn geweest. Van tevoren was het spannend om naar Zuid-Afrika te gaan vanwege corona en daar waren meningen over. Stellenbosch, waar we verbleven, is een fijn vakantiegebied en nu moesten we in het hotel blijven met onze eigen kok. We leefden in een bubbel."

"Van tevoren dachten we: o jee, gaan we ons niet kapot vervelen. Maar eigenlijk is het een hele fijne stage geweest en het gaf veel rust omdat je juist niet wegging en veel op trainen kon focussen. Daar hebben we met z'n allen dingen uitgehaald en hebben we een goede basis gelegd."

Tekst loopt door onder de video.

7 maart: EK indoor - Torun (Polen)

"Snelle tijd en een souveniertje mee naar huis, namelijk corona. Zelfs het EK indoor had een dubbel gevoel. Het indoorseizoen was heel succesvol en ik liep al snel pr-tijden. Dat ik in Torun Europees kampioen werd met een nieuw Nederlands record liep en ook nog world leading, was echt heel mooi. Dat geeft vertrouwen voor de volgende jaren."

"Indoor is een kort stukje dus ik zit relatief ook dichtbij de toptijden. Ik ben natuurlijk ook een goede indoorloopster en dan is het leuk om te kijken wat er mogelijk zou zijn. Het wereldrecord is 7,68 seconden en ik liep op de EK indoor 7,77. Dat klinkt als heel dichtbij, maar nog steeds hartstikke ver. Helemaal onmogelijk klinkt het ook niet. Dromen mag natuurlijk."

"Toen ik terugkwam bleek alleen dat ik corona had. Ik was ook precies op het verkeerde moment bij m'n ouders langsgegaan, dus ik heb het hen ook gegeven. Toen ik weer kon trainen merkte ik er nog wel wat van. Ik moest langer wachten totdat ik de uithoudingstrainingen kon doen."

Tekst loopt door onder de video.

18 mei: Hamstringblessure - Vught

"Mijn allereerste wedstrijd na de EK indoor was gelijk het volgende beslissende moment. Ik voelde in de race in Vught een krampje. Het voelde als weinig. Dus mensen zeiden: het valt wel mee. Ik heb het een keer eerder gehad en toen was het ook mis. Ik dacht gelijk: shit! Dit gaat wel even duren en ik hoopte dat ik genoeg tijd voor de Spelen zou hebben."

"We zagen Vught als een soort trainingswedstrijd. We hadden hetzelfde ook in training kunnen doen, maar dan benader je het niet als een wedstrijd. Toch is een echte race een hele andere belasting voor je lichaam. Ik wil zo'n soort trainingswedstrijd als Vught niet meer lopen. We hebben die week te hard doorgetraind en ik denk dat ik beter uitgerust had moeten zijn."

Tekst loopt door onder de foto.

2 augustus: Olympische finale - 100m horden - Tokio (Japan)

"Ik was in vorm, misschien niet eens in de vorm waarin ik had kunnen zijn. Ik stond in de finale van de 100 meter horden en was aan het meestrijden om de medailles. In Rio 2016 was ik daar nog heel ver van vandaan. Ik wist wel dat ik geblesseerd was, maar ik had er vertrouwen in dat het kon. Ik het uiterste eruit gehaald. Het voelde als de grootste wedstrijd in mijn carrière tot nu toe."

"Ik werd vijfde en vlak na de race baalde ik heel erg omdat ik het gevoel had dat er meer in zat. Als je kijkt naar mijn voorbereiding was dat bijna een onmogelijke klus. Sommigen zullen het al knap hebben gevonden dat ik überhaupt fit was. Maar toen ik daar eenmaal was voelde ik dat ik in vorm was en dat er wat moois mogelijk was in de finale."

"Na de olympische finale was ik super emotioneel. Ik heb heel veel gehuild. Dat heb ik nog nooit eerder gehad. Dat was opgekropte emotie die ik in mijn revalidatie heb gehad. Dan voelt het ergens oneerlijk en denk je: wat als ik wel een perfecte voorbereiding heb gehad."

Tekst loopt door onder de video.

9 september: Recordrace - Zürich

"In Parijs (12,58 seconden) liep ik heel snel en ik heb een Diamond League gewonnen in Brussel (12,69). 12,51 seconden, twee weken later in Zürich, was daarna veruit het snelste dat ik ooit had gelopen. Veel mensen doen nog een naseizoennetje, maar zijn er eigenlijk al klaar mee. Ik niet en ik voelde dat er nog meer in zat. Het was fijn dat ik dat na de Spelen nog een doel had om naartoe te werken. Ik liep in Zürich een mooi Nederlands record en er was slechts één dame sneller. Alsnog heel mooi, want dat was wel de beste wedstrijd van het jaar."

"Het verbeteren van een Nederlands record voelt voor mij nu als het verbeteren van een pr. Dat is het voor mij nu gewoon. Maar het is altijd heel fijn om sneller te lopen dan ooit en een Nederlands record klinkt dan extra speciaal."

Tekst loopt door onder de video.

14 september: Verrassende afsluiting - Bellinzona (Zwitserland)

"Ik heb mezelf in Bellinzona nog verrast. Dat was de allerlaatste wedstrijd. Daar merkte ik heel erg dat bijna iedereen blij was dat het seizoen erop zat. Voor mij was het anders en ik liep daar nog echt een goede tijd. Net boven het Nederlands record. Mijn vriend was er ook bij daar en we gingen daar op vakantie."

"Na die wedstrijd had ik wel een mooi voldaan gevoel dat ik het seizoen nog mooi had afgesloten. Ik denk dat ik dit niveau nog wel even vast had kunnen houden, maar of ik de 12,51 had kunnen overtreffen weet ik niet. Emotioneel was het voor mij een lang seizoen, want ik heb flink in de verzuring gezeten."

"Na de vakantie, die ik na Bellinzona had, merkte ik dat ik beter begon dan ooit, omdat ik op een hoog niveau ben geëindigd. Sinds 18 oktober ben ik weer in training na vier weken vakantie. Ik begon fitter dus dat was mooi meegenomen. Qua blessures en pijntjes had ik minder last. In de eerste weken moeten mijn onderbenen en hamstring altijd even wennen, maar nu ging het soepel. Ik heb weinig aan hoeven passen, dus dat is erg positief."

Comedians Hofkens en Goossens blijven lachen, maar dat viel in coronatijd niet altijd mee

10:39 - 31 December 2021, Rijan Van Leest BN DeStem
Lees artikel
Met hun verhalen en grappen zorgen comedians ook in donkere tijden voor een vrolijke noot. Hoe doen ze dat als theaters en cafés voor langere tijd gesloten zijn en daardoor hun podium wegvalt? En... valt er nog wel iets te lachen in coronatijd?

Lieve mensen, dáár moeten we het van hebben; zíj zijn de lichtpunten van een 2021 dat níet beter werd

10:27 - 31 December 2021, Laura Romanillos Hoendervanger Brabants Dagblad
Lees artikel
OSS - Vorig jaar schreef ik hier op deze plek op deze dag dat 2021 beter zou worden, omdat het beter móest worden. Zodat we elkaar weer aan konden raken, onze wonden van het coronajaar konden likken en konden genieten van het nieuwe samen dat we dankzij de crisis ontdekt hadden.

Trotse Nadine Visser neemt je mee door haar meest bepalende momenten van 2021

10:24 - 31 December 2021, NH Nieuws
Lees artikel

"Dubbel gevoel, succesvol en trots", zijn de woorden die Nadine Visser gebruikt om het jaar 2021 samen te vatten. De 26-jarige hordeloopster liep vier keer een nieuw Nederlands record, maar had ook te maken met een vervelende blessure. Terugkijken doet de Hoogkarspelse eigenlijk te weinig, maar voor de gelegenheid slaat ze het boek van dit jaar weer even open.

"Ik moet zeggen dat ik ook gewoon heel veel dingen vergeet", zegt Visser als haar wordt gevraagd naar een aantal cruciale momenten van het afgelopen jaar. "Ik denk eigenlijk ook alleen nog maar aan het outdoorseizoen, terwijl indoor er ook bij hoorde. Dat voelt als zo lang terug."

Aan de hand van een aantal bepalende momenten neemt Nadine Visser ons mee door haar jaar.

7 januari: Trainingsstage - Stellenbosch (Zuid-Afrika)

"De trainingsstage in januari is echt superfijn geweest. Van tevoren was het spannend om naar Zuid-Afrika te gaan vanwege corona en daar waren meningen over. Stellenbosch, waar we verbleven, is een fijn vakantiegebied en nu moesten we in het hotel blijven met onze eigen kok. We leefden in een bubbel."

"Van tevoren dachten we: o jee, gaan we ons niet kapot vervelen. Maar eigenlijk is het een hele fijne stage geweest en het gaf veel rust omdat je juist niet wegging en veel op trainen kon focussen. Daar hebben we met z'n allen dingen uitgehaald en hebben we een goede basis gelegd."

Tekst loopt door onder de video.

7 maart: EK indoor - Torun (Polen)

"Snelle tijd en een souveniertje mee naar huis, namelijk corona. Zelfs het EK indoor had een dubbel gevoel. Het indoorseizoen was heel succesvol en ik liep al snel pr-tijden. Dat ik in Torun Europees kampioen werd met een nieuw Nederlands record liep en ook nog world leading, was echt heel mooi. Dat geeft vertrouwen voor de volgende jaren."

"Indoor is een kort stukje dus ik zit relatief ook dichtbij de toptijden. Ik ben natuurlijk ook een goede indoorloopster en dan is het leuk om te kijken wat er mogelijk zou zijn. Het wereldrecord is 7,68 seconden en ik liep op de EK indoor 7,77. Dat klinkt als heel dichtbij, maar nog steeds hartstikke ver. Helemaal onmogelijk klinkt het ook niet. Dromen mag natuurlijk."

"Toen ik terugkwam bleek alleen dat ik corona had. Ik was ook precies op het verkeerde moment bij m'n ouders langsgegaan, dus ik heb het hen ook gegeven. Toen ik weer kon trainen merkte ik er nog wel wat van. Ik moest langer wachten totdat ik de uithoudingstrainingen kon doen."

Tekst loopt door onder de video.

18 mei: Hamstringblessure - Vught

"Mijn allereerste wedstrijd na de EK indoor was gelijk het volgende beslissende moment. Ik voelde in de race in Vught een krampje. Het voelde als weinig. Dus mensen zeiden: het valt wel mee. Ik heb het een keer eerder gehad en toen was het ook mis. Ik dacht gelijk: shit! Dit gaat wel even duren en ik hoopte dat ik genoeg tijd voor de Spelen zou hebben."

"We zagen Vught als een soort trainingswedstrijd. We hadden hetzelfde ook in training kunnen doen, maar dan benader je het niet als een wedstrijd. Toch is een echte race een hele andere belasting voor je lichaam. Ik wil zo'n soort trainingswedstrijd als Vught niet meer lopen. We hebben die week te hard doorgetraind en ik denk dat ik beter uitgerust had moeten zijn."

Tekst loopt door onder de foto.

2 augustus: Olympische finale - 100m horden - Tokio (Japan)

"Ik was in vorm, misschien niet eens in de vorm waarin ik had kunnen zijn. Ik stond in de finale van de 100 meter horden en was aan het meestrijden om de medailles. In Rio 2016 was ik daar nog heel ver van vandaan. Ik wist wel dat ik geblesseerd was, maar ik had er vertrouwen in dat het kon. Ik het uiterste eruit gehaald. Het voelde als de grootste wedstrijd in mijn carrière tot nu toe."

"Ik werd vijfde en vlak na de race baalde ik heel erg omdat ik het gevoel had dat er meer in zat. Als je kijkt naar mijn voorbereiding was dat bijna een onmogelijke klus. Sommigen zullen het al knap hebben gevonden dat ik überhaupt fit was. Maar toen ik daar eenmaal was voelde ik dat ik in vorm was en dat er wat moois mogelijk was in de finale."

"Na de olympische finale was ik super emotioneel. Ik heb heel veel gehuild. Dat heb ik nog nooit eerder gehad. Dat was opgekropte emotie die ik in mijn revalidatie heb gehad. Dan voelt het ergens oneerlijk en denk je: wat als ik wel een perfecte voorbereiding heb gehad."

Tekst loopt door onder de video.

9 september: Recordrace - Zürich

"In Parijs (12,58 seconden) liep ik heel snel en ik heb een Diamond League gewonnen in Brussel (12,69). 12,51 seconden, twee weken later in Zürich, was daarna veruit het snelste dat ik ooit had gelopen. Veel mensen doen nog een naseizoennetje, maar zijn er eigenlijk al klaar mee. Ik niet en ik voelde dat er nog meer in zat. Het was fijn dat ik dat na de Spelen nog een doel had om naartoe te werken. Ik liep in Zürich een mooi Nederlands record en er was slechts één dame sneller. Alsnog heel mooi, want dat was wel de beste wedstrijd van het jaar."

"Het verbeteren van een Nederlands record voelt voor mij nu als het verbeteren van een pr. Dat is het voor mij nu gewoon. Maar het is altijd heel fijn om sneller te lopen dan ooit en een Nederlands record klinkt dan extra speciaal."

Tekst loopt door onder de video.

14 september: Verrassende afsluiting - Bellinzona (Zwitserland)

"Ik heb mezelf in Bellinzona nog verrast. Dat was de allerlaatste wedstrijd. Daar merkte ik heel erg dat bijna iedereen blij was dat het seizoen erop zat. Voor mij was het anders en ik liep daar nog echt een goede tijd. Net boven het Nederlands record. Mijn vriend was er ook bij daar en we gingen daar op vakantie."

"Na die wedstrijd had ik wel een mooi voldaan gevoel dat ik het seizoen nog mooi had afgesloten. Ik denk dat ik dit niveau nog wel even vast had kunnen houden, maar of ik de 12,51 had kunnen overtreffen weet ik niet. Emotioneel was het voor mij een lang seizoen, want ik heb flink in de verzuring gezeten."

"Na de vakantie, die ik na Bellinzona had, merkte ik dat ik beter begon dan ooit, omdat ik op een hoog niveau ben geëindigd. Sinds 18 oktober ben ik weer in training na vier weken vakantie. Ik begon fitter dus dat was mooi meegenomen. Qua blessures en pijntjes had ik minder last. In de eerste weken moeten mijn onderbenen en hamstring altijd even wennen, maar nu ging het soepel. Ik heb weinig aan hoeven passen, dus dat is erg positief."

Kapper Arno (60) is gedoe rond corona zat en stopt na 30 jaar met knippen: ‘Op zoek naar nieuw werkplezier’

10:15 - 31 December 2021, Daan Rieken De Gelderlander
Lees artikel
MILLINGEN - Klaar met de regels, de lockdowns, de voortdurende negativiteit in het land. Herenkapper Arno Vermeulen is het gedoe rond corona als ondernemer beu. Daarom hangt hij na 30 jaar zijn schaar aan de wilgen. ,,Het is tijd voor wat positieve energie.”

Thijs Kemperink en de conference die niet doorging: ‘Corona heeft me toch ook hele gewone dingen leren waarderen’

10:15 - 31 December 2021, Herman Haverkate Tubantia
Lees artikel
ALBERGEN Eigenlijk had hij deze week elke avond op het podium moeten staan. Maar cabaretier Thijs Kemperink zit thuis en vertelt over zijn nieuwsjaarconference die niet doorging. „Al mijn programma’s beginnen in Albergen.”

Nadal neemt met foto twijfels over Australian Open-deelname definitief weg

10:12 - 31 December 2021, NU.nl nu.nl
Lees artikel
Rafael Nadal kan gewoon meedoen aan de Australian Open. De Spanjaard testte onlangs positief op het coronavirus na een demonstratietoernooi in Abu Dhabi, maar hij zette vrijdag alsnog voet op Australische bodem.

Corona-uitbraak bij De Binnenvest: daklozen in quarantaine

10:06 - 31 December 2021, Sleutelstad nu.nl
Lees artikel
Zo'n vijftien daklozen die worden opgevangen bij Nieuwe Energie aan de 3e Binnenvestgracht zijn positief getest op het coronavirus. Daarop heeft de opvang de deuren noodgedwongen moeten sluiten. Wie binnen was, blijft daar in quarantaine. Mensen die zich melden voor een slaapplek worden verwezen naar de opvang aan het Maansteenpad in de Hoge Mors.

Haarlemse oud-wethouder blikt terug op aftreden na ‘eenzaam spoeddebat’

10:03 - 31 December 2021, NH Nieuws
Lees artikel

Teleurstelling. Dat is het gevoel dat overheerst bij Michel Rog, die twee maanden geleden opstapte als wethouder bij de gemeente Haarlem. Het besluit om te stoppen kwam grotendeels door de houding van zijn eigen coalitiepartij, de PvdA, zo vertelde Rog gisteravond live in de studio tijdens de uitzending van Haarlem Vandaag bij mediapartner Haarlem105. "Ze hebben me tijdens het spoeddebat bewust laten bungelen. Ik denk wel dat ik dat als een mes in de rug heb ervaren."

Rog kon rekenen op kritiek vanuit de Raad nadat hij op Twitter openlijk zijn steun betuigde aan voormalig staatssecretaris Mona Keijzer. Keijzer, met wie Rog jarenlang samen in de Tweede Kamer heeft gezeten, werd ontslagen om haar kritiek op de coronapas.

"Het was een bewuste keuze om het via Twitter te doen, ook al wist ik dat ik daarmee voor opschudding zou zorgen", aldus Rog. "Voor mij was het belangrijk om een oud-collega die ontslagen werd vanwege haar mening een hart onder de riem te steken. Ook omdat zij precies verwoordde wat ook mijn kritiek was."

De ophef over de voormalig wethouder van Sport en Financiën werd een week later nog groter toen naar buiten kwam dat Rog een mail had gestuurd omdat hij om 'principiële redenen' geen QR-code wilde laten zien bij een wijkraadsvergadering. "Die mail aan de wijkraad was ontzettend onhandig. Dat heb ik gewoon verkeerd gedaan. Achteraf gezien had ik die mail toen niet moeten sturen", erkent Rog tijdens de uitzending.

Tijdens het daaropvolgende spoeddebat op 14 oktober ging het er fel aan toe in de Raad. "Wat ik nooit echt goed begrepen heb, is dat er een bepaald fanatisme en hardheid in zat. Het leek echt alleen te gaan om het neerhalen van mij als persoon, om mijn mening", zegt Rog. "Er werd geen enkel recht gedaan aan wat ik betekende als wethouder."

De motie van wantrouwen waarop Hart voor Haarlem met het spoeddebat had ingezet, behaalde geen meerderheid. Het was de motie van afkeuring die uiteindelijk een ruime meerderheid kreeg. Daarmee is het aan de wethouder zelf om daar wel of niet een conclusie uit te trekken, zo legt Rog uit. "Het venijn zit hem eigenlijk in de staart". Rog doelt hiermee op de uitlating van coalitiepartner PvdA, die aangaf de motie van wantrouwen niet te steunen, maar dat ze wel vonden dat Rog de eer aan zichzelf moest houden.

"Als iemand in een lastig parket zit, kun je je handen er vanaf trekken in plaats van proberen diegene op te vangen. Ik heb niet het gevoel dat de coalitie stond te dringen om mij op te vangen. Tijdens het spoeddebat heeft de PvdA er bewust voor gekozen om mij te laten bungelen. Ik heb dat als een mes in mijn rug ervaren."

Rog vindt het een hele verdrietige, maar ook lelijke kant van de politiek. "Ik kan en wil daar niet aan wennen, maar tegelijkertijd hoort dit ook bij het politieke spel en je hebt er maar mee te dealen."

Geen vertrouwen ervaren 

"De PvdA heeft duidelijk gemaakt wat ze vonden. Als dat niet het geval was geweest, dan was er niets aan de hand geweest en dan waren we gewoon doorgegaan. Maar dat vertrouwen heb ik niet ervaren. Dat kan dus ook zonder motie van wantrouwen het geval zijn." Op zaterdagochtend 30 oktober maakt Rog bekend op te stappen als wethouder.

Als reactie daarop kwamen coalitiepartijen D66, GroenLinks en PvdA met een gezamenlijke verklaring waarin zij schreven 'dat wat hun betreft Rog niet had hoeven opstappen'. 'Wonderlijk', zo vindt Rog, zeker vanuit de pen van de PvdA.

"Dit is je straatje schoonvegen, wat hoort bij de politiek. Ik ga daar niet boos om worden. Maar ik vind het wel buitengewoon treurig", zegt Rog. "Als je vraagt of er ooit iemand van de coalitie is geweest die na mijn aftreden nog contact met mij heeft gezocht om te vragen hoe het gaat, dan is het antwoord ‘nee’. In dit college heb ik me heel erg alleen gevoeld."

Niet alleen is Rog gestopt als wethouder, hij heeft ook besloten om zich niet meer kandidaat te stellen als lijsttrekker namens CDA Haarlem voor de aankomende gemeenteraadsverkiezingen. "Ik heb geen ambitie om nu nog iets in de Haarlemse politiek te doen". Op de vraag of hij ooit terugkeert naar de landelijke politiek, lijkt hij minder stellig.

"Ik ga nu niet heel hard zeggen dat ik nooit meer de landelijke politiek inga. Voor nu heb ik die ambitie niet. Ik kan echter niet uitsluiten dat ik ooit nog een keer op een of andere manier betrokken zal zijn bij de landelijke politiek. Maar dat is nu niet aan de orde", aldus Rog.

"Ik vind het ontzettend jammer dat ik geen wethouder meer ben. Ik heb het met ontzettend veel plezier gedaan en was graag doorgegaan. En tegelijkertijd wil ik mezelf recht in de spiegel kunnen aankijken. Ik heb mijn rug recht gehouden en dat heeft geleid tot dit resultaat."

Provincie bereidt zich voor op jaarwisseling: 'Gedrag ook dit jaar lastig te voorspellen'

10:03 - 31 December 2021, NH Nieuws
Lees artikel

Net als vorig jaar geldt vanwege corona tijdens de jaarwisseling een vuurwerkverbod. Dat betekent niet dat de hulpdiensten zich niet voorbereiden. Roy Tjin-Tham-Sjin, Algemeen Commandant bij de politie regio Amsterdam-Amstelland, houdt vanuit 'een kelder met veel computerschermen' samen met 30 collega's wacht. "Altijd lastig om te voorspellen wat er gebeurt, zeker nu met alle maatregelen die van kracht zijn geworden. Hopen op het beste en je voorbereiden op het ergste", vertelt hij aan NH-radio. 

Een woordvoerder van de Noord-Hollandse politie vertelt dat hij niet in kan gaan op precieze details, maar dat de politie zich inderdaad voorbereid heeft op de jaarwisseling. "We zetten extra personeel in en ook de ME is aanwezig." De prioriteit van de politie ligt in de nieuwjaarsnacht op de veiligheid van de mensen en hulpverleners, het naleven van de coronaregels komt daarbij op de tweede plek. 

Het vuurwerkverbod, dat vanwege corona ook dit jaar geldt, wordt dus niet actief gecontroleerd. "We treden alleen op bij excessen", vertelt de woordvoerder. "Dat kan bijvoorbeeld overlast zijn van vuurwerk, al kijken we wel hoeveel meldingen er dan worden gedaan. We kunnen niet bij elke melding die we van overlast krijgen optreden." 

Controleren

Voor het tweede jaar op rij mag er dus geen vuurwerk worden afgestoken. Volgens Algemeen Commandant Tjin-Tham-Sjin is dat 'een bittere pil'. "Je mag het niet bij je hebben, niet vervoeren en zeker niet afsteken. Dus kortom: treffen we je ergens aan en je steekt iets af, dan zou je een bekeuring kunnen krijgen en een proces-verbaal."

En dat er genoeg mensen zijn die dit jaar wel gewoon vuurwerk inslaan, is duidelijk. Zo werden er door de politie al honderden kilo's aan vuurwerkvondsten gedaan. "Niet alleen in regio Amsterdam, maar ook in alle grensregio's en dergelijke. Veel kofferbakken zijn opgemaakt en daar werd veel illegaal vuurwerk aangetroffen", vertelde Tjin-Tham-Sjin afgelopen maandag op NH-radio. 

'Extra alert'

Hoe druk het wordt en of er veel incidenten zullen plaatsvinden, blijft voor Veiligheidsregio Noord-Holland Noord ook lastig in te schatten. "We hebben op dit moment geen aanwijzingen dat er extra drukte zou zijn. We weten nooit hoe de situatie er in werkelijkheid uit gaat zien. Zo kan het weer van veel invloed zijn, in onze ervaring", aldus woordvoerder Mariette Bakker. 

Wel heeft de Veiligheidsregio een reguliere crisisorganisatie paraat staan, laat zij weten. "Uiteraard is iedereen zo'n avond wel extra alert en zijn er afspraken gemaakt om het actuele beeld steeds te monitoren. Er staan extra mensen paraat op de meldkamer." Voor de ambulancedienst geldt dat een iets grotere bezetting is ingezet dan de gewoonlijke formatie. "Mochten er dan onverwacht collega's uitvallen vanwege ziekte, dan blijft voldoende bezetting gewaarborgd."

Geweld tegen hulpverleners

De voorbereiding op oud en nieuw is vergelijkbaar met vorig jaar en er wordt nauw samengewerkt met de veiligheidsregio's. Over de aanpak van geweld tegen hulpverleners kan de woordvoerder van politie Noord-Holland niet veel kwijt. "Dit is echt maatwerk", vertelt hij. "Het zou kunnen dat er bij een bepaald exces een ambulance nodig is en dat wij dan meegaan, maar dat is echt per situatie verschillend." 

De politie begrijpt dat jongeren een feestje willen bouwen, maar vraagt wel of ze zich aan de regels willen houden. "We treden op daar waar het, het meeste nodig is", besluit de woordvoerder. 

De Veiligheidsregio Noord-Holland Noord benadrukt dat hulpverleners die te maken krijgen met agressie, verzocht worden daar melding van te maken. "Als medewerkers te maken hebben gehad met agressie, wordt dit uiteraard met ze besproken en wordt ondersteuning aangeboden. Ook wordt besproken of er aangifte wordt gedaan. Zeker in het geval van fysieke agressie stimuleert de veiligheidsregio het doen van aangifte", aldus Bakker. Elk geval wordt hierbij apart bekeken. "Een agressieve reactie kan soms voortkomen uit het ziektebeeld van patiënten van de ambulancedienst."

Woordvoerder Mischa de Bruijn van Veiligheidsregio Noord- Holland Noord laat weten dat de sfeer rond voorgaande jaarwisseling in de regio meestal goed gaat, gezellig is en dat fysiek geweld zelden voorkomt. "Verreweg de meeste mensen gedragen zich goed. Soms kan de sfeer grimmig worden of wordt er met vuurwerk gegooid. Elk incident is er een te veel: ook al zien hulpverleners er in vol ornaat misschien onaantastbaar uit, ze zijn dat niet. Ze kunnen ook gehoor- of andere schade oplopen."

Waar in andere delen van het land bodycams worden ingezet bij brandweerleden tijdens de jaarwisseling, is dit volgens De Bruijn geen noodzaak. "We zien in onze regio nog geen aanleiding om bodycams te gebruiken. Wel hebben we uit voorzorg net als voorgaande jaren andere maatregelen genomen, zoals goede afspraken met de politie over samenwerking in onrustige situaties."

Veiligheidsrisicogebied

De gemeente Alkmaar heeft besloten de wijken Alkmaar-Noord en Overdie aan te wijzen als veiligheidsrisicogebied. Dat wil zeggen dat iedereen gefouilleerd mag worden, ook zonder concrete aanleiding. De maatregel geldt van oudjaarsdag om 12.00 uur tot 06.00 op nieuwjaarsdag. 

Tekst loopt door. 

Het is een beslissing van de Alkmaarse burgemeester Anja Schouten, op basis van een advies van de politie. In die specifieke wijken is het in eerdere jaren onrustig geweest met illegaal vuurwerk, branden en geweld tegen hulpverleners.

"Het lijkt een trend te zijn dat situaties van onvrede kort van tevoren ontvlammen en uitmonden in onrust", aldus de burgemeester. Schouten stelt dat handhaving van de orde en veiligheid zwaarder weegt dan deze inbreuk op het privéleven.

Preventieve maatregelen

In gemeente Velsen zijn ze naar aanleiding van het afgelopen jaar - toen het Plein 1945 in IJmuiden het toneel werd van protestacties - tijdens de jaarwisseling extra scherp. De politie heeft de gemeente gewezen op de veiligheidsrisico's en op potentiële verstoring van de openbare orde rond de jaarwisseling op Plein 1945.

Tekst loopt door.

"De protesten gingen vaak gepaard met het afsteken van (zwaar, illegaal) vuurwerk. Dit leverde veiligheidsrisico's op voor mensen, woningen, auto's en had een negatief effect op de openbare orde", laat Monique van der Velden woordvoerder van gemeente Velsen weten. Gemeente Velsen verwacht geen 'grote problemen', mede door de preventieve maatregelen die worden getroffen, zoals de vuurwerkinleveractie die tot afgelopen donderdag gold en het inzetten van cameratoezicht. 

Burgemeester Frank Dales van Gemeente Velsen benadrukt dat de druk op de zorg op dit moment ontzettend groot is door corona. "We willen zoveel mogelijk voorkomen dat mensen met oud en nieuw naar de spoedeisende hulp moeten. Elk stuk vuurwerk dat geen letsel veroorzaakt, is meegenomen. Ik hoop dat iedereen ondanks de beperkende maatregelen een mooie en rustige jaarwisseling viert in kleine kring. Pas goed op jezelf en kijk naar elkaar om.”

Haarlemse oud-wethouder Rog blikt terug op aftreden na ‘eenzaam spoeddebat’ over coronapas

09:57 - 31 December 2021, NH Nieuws
Lees artikel

Teleurstelling. Dat is het gevoel dat overheerst bij Michel Rog, die twee maanden geleden opstapte als wethouder bij de gemeente Haarlem. Het besluit om te stoppen kwam grotendeels door de houding van zijn eigen coalitiepartij, de PvdA, zo vertelde Rog gisteravond live in de studio tijdens de uitzending van Haarlem Vandaag bij mediapartner HAarlem105. "Ze hebben me tijdens het spoeddebat bewust laten bungelen. Ik denk wel dat ik dat als een mes in de rug heb ervaren."

Rog kon rekenen op kritiek vanuit de Raad nadat hij op Twitter openlijk zijn steun betuigde aan voormalig staatssecretaris Mona Keijzer. Keijzer, met wie Rog jarenlang samen in de Tweede Kamer heeft gezeten, werd ontslagen om haar kritiek op de coronapas.

"Het was een bewuste keuze om het via Twitter te doen, ook al wist ik dat ik daarmee voor opschudding zou zorgen", aldus Rog. "Voor mij was het belangrijk om een oud-collega die ontslagen werd vanwege haar mening een hart onder de riem te steken. Ook omdat zij precies verwoordde wat ook mijn kritiek was."

De ophef over de voormalig wethouder van Sport en Financiën werd een week later nog groter toen naar buiten kwam dat Rog een mail had gestuurd omdat hij om 'principiële redenen' geen QR-code wilde laten zien bij een wijkraadsvergadering. "Die mail aan de wijkraad was ontzettend onhandig. Dat heb ik gewoon verkeerd gedaan. Achteraf gezien had ik die mail toen niet moeten sturen", erkent Rog tijdens de uitzending.

Tijdens het daaropvolgende spoeddebat op 14 oktober ging het er fel aan toe in de Raad. "Wat ik nooit echt goed begrepen heb, is dat er een bepaald fanatisme en hardheid in zat. Het leek echt alleen te gaan om het neerhalen van mij als persoon, om mijn mening", zegt Rog. "Er werd geen enkel recht gedaan aan wat ik betekende als wethouder."

De motie van wantrouwen waarop Hart voor Haarlem met het spoeddebat had ingezet, behaalde geen meerderheid. Het was de motie van afkeuring die uiteindelijk een ruime meerderheid kreeg. Daarmee is het aan de wethouder zelf om daar wel of niet een conclusie uit te trekken, zo legt Rog uit. "Het venijn zit hem eigenlijk in de staart". Rog doelt hiermee op de uitlating van coalitiepartner PvdA, die aangaf de motie van wantrouwen niet te steunen, maar dat ze wel vonden dat Rog de eer aan zichzelf moest houden.

"Als iemand in een lastig parket zit, kun je je handen er vanaf trekken in plaats van proberen diegene op te vangen. Ik heb niet het gevoel dat de coalitie stond te dringen om mij op te vangen. Tijdens het spoeddebat heeft de PvdA er bewust voor gekozen om mij te laten bungelen. Ik heb dat als een mes in mijn rug ervaren."

Rog vindt het een hele verdrietige, maar ook lelijke kant van de politiek. "Ik kan en wil daar niet aan wennen, maar tegelijkertijd hoort dit ook bij het politieke spel en je hebt er maar mee te dealen."

Geen vertrouwen ervaren 

"De PvdA heeft duidelijk gemaakt wat ze vonden. Als dat niet het geval was geweest, dan was er niets aan de hand geweest en dan waren we gewoon doorgegaan. Maar dat vertrouwen heb ik niet ervaren. Dat kan dus ook zonder motie van wantrouwen het geval zijn." Op zaterdagochtend 30 oktober maakt Rog bekend op te stappen als wethouder.

Als reactie daarop kwamen coalitiepartijen D66, GroenLinks en PvdA met een gezamenlijke verklaring waarin zij schreven 'dat wat hun betreft Rog niet had hoeven opstappen'. 'Wonderlijk', zo vindt Rog, zeker vanuit de pen van de PvdA.

"Dit is je straatje schoonvegen, wat hoort bij de politiek. Ik ga daar niet boos om worden. Maar ik vind het wel buitengewoon treurig", zegt Rog. "Als je vraagt of er ooit iemand van de coalitie is geweest die na mijn aftreden nog contact met mij heeft gezocht om te vragen hoe het gaat, dan is het antwoord ‘nee’. In dit college heb ik me heel erg alleen gevoeld."

Niet alleen is Rog gestopt als wethouder, hij heeft ook besloten om zich niet meer kandidaat te stellen als lijsttrekker namens CDA Haarlem voor de aankomende gemeenteraadsverkiezingen. "Ik heb geen ambitie om nu nog iets in de Haarlemse politiek te doen". Op de vraag of hij ooit terugkeert naar de landelijke politiek, lijkt hij minder stellig.

"Ik ga nu niet heel hard zeggen dat ik nooit meer de landelijke politiek inga. Voor nu heb ik die ambitie niet. Ik kan echter niet uitsluiten dat ik ooit nog een keer op een of andere manier betrokken zal zijn bij de landelijke politiek. Maar dat is nu niet aan de orde", aldus Rog.

"Ik vind het ontzettend jammer dat ik geen wethouder meer ben. Ik heb het met ontzettend veel plezier gedaan en was graag doorgegaan. En tegelijkertijd wil ik mezelf recht in de spiegel kunnen aankijken. Ik heb mijn rug recht gehouden en dat heeft geleid tot dit resultaat."

De elf mooiste foto's van 2021 uit Uden, Veghel en omgeving

09:48 - 31 December 2021, Redactie Brabants Dagblad
Lees artikel
UDEN/VEGHEL - Het jaar 2021 zit er bijna op. Een jaar waarin weer heel veel draaide om corona. Lockdowns, vaccinaties, het hield iedereen bezig. Gelukkig was er ook tijd voor plezier zoals in februari toen er een dikke pak sneeuw lag en er zelfs geschaatst kon worden. Een bijzonder jaar, samengevat in elf foto’s.

Trouw | Hugo de Jonge kiest nooit de weg van de minste weerstand

09:45 - 31 December 2021, Trouw/Niels Markus nu.nl
Lees artikel
Hugo de Jonge werd op de proef gesteld tijdens de coronacrisis. Net als zijn optimisme en zijn geloof in de maakbare samenleving.

Tel vannacht met Amsterdam af naar 2022

09:36 - 31 December 2021, AT5
Lees artikel

2021 is voor de meeste Amsterdammers een jaar om snel te vergeten. Gelukkig kun je geheel corona-proof en met heel veel Amsterdammers tegelijk aftellen naar het nieuwe jaar. Zorg dat je 30 seconden voor de jaarwisseling via je tv, telefoon of tablet op AT5 bent. 

Alvast een veilige jaarwisseling en een gezond 2022!

Tel de vannacht met Amsterdam af naar 2022

09:33 - 31 December 2021, AT5
Lees artikel

2021 is voor de meeste Amsterdammers een jaar om snel te vergeten. Gelukkig kun je geheel corona-proof en met heel veel Amsterdammers tegelijk aftellen naar het nieuwe jaar. Zorg dat je 30 seconden voor de jaarwisseling via je tv, telefoon of tablet op AT5 bent. 

Alvast een veilige jaarwisseling en een gezond 2022!

Vrouw zit vijf uur op vliegtuigtoilet omdat ze tijdens vlucht positief test op corona

09:27 - 31 December 2021, De Telegraaf
Lees artikel

Een Amerikaanse vrouw heeft vijf uur op een vliegtuigtoilet doorgebracht omdat tijdens de vlucht van Chicago naar IJsland bleek dat ze besmet was met corona. Op het toilet kreeg ze eten en drinken van de stewards, waar ze heel dankbaar voor was.

Wie wordt de sportman van 2020 én 2021? Hans Peter Minderhoud, Bart Nieuwkoop of Milan Vader?

09:15 - 31 December 2021, Roeland van Vliet PZC
Lees artikel
VLISSINGEN – Corona heeft z’n weerslag op de provinciale sportverkiezingen. Na een jaar afwezigheid wordt het Zeeuws Topsportgala wel weer gehouden, maar worden er in minder categorieën prijzen uitgedeeld. Omdat teamcompetities nauwelijks afgemaakt werden, zal er bijvoorbeeld geen ‘sportploeg van het jaar’ zijn.

LIVE | Omikron nu ook dominant in Frankrijk, piek coronagolf Zuid-Afrika lijkt voorbij

09:09 - 31 December 2021, Binnenlandredactie Brabants Dagblad
Lees artikel
Het aantal coronapatiënten in de Nederlandse ziekenhuizen is donderdag voor de derde dag op rij gedaald, tot minder dan 1900. In totaal liggen er nu nog 1857 patiënten met Covid-19, het laagste aantal sinds 13 november. Ruim 3,7 miljoen mensen hebben inmiddels een boosterprik gekregen. Dat zijn er bijna 1,4 miljoen meer dan een week geleden. Nagenoeg een kwart van alle volwassenen is geboosterd. Lees alle ontwikkelingen rond het coronavirus in ons liveblog.

Tien dagen in ’coronabajes’ tijdens Spelen: ’Tokio zal altijd een open wond blijven’

09:06 - 31 December 2021, De Telegraaf
Lees artikel

Ze hadden bloed, zweet en tranen gelaten om deel te nemen aan de Olympische Spelen van Tokio. Taekwondoka Reshmie Oogink (32) deed een allerlaatste poging om goud te winnen, talentvolle roeier Finn Florijn (22) wilde in Japan vooral ervaring opdoen. Hoe anders zou het na een positieve coronatest lopen. Geen Spelen, wel tien dagen opgesloten in de beruchte coronagevangenis. Beiden beleefden dat op hun eigen manier.

Hoe een coronatestcentrum stiekem een dekmantel werd voor illegale pokerparty's: ‘Wist van niets’

09:06 - 31 December 2021, Ingrid de Groot De Stentor
Lees artikel
Beneden werden PCR-tests afgenomen, terwijl boven illegaal werd gepokerd om grof geld. Een bedrijfsverzamelgebouw voor gezondheidszorg van zakenman Resul Özdemir werd misbruikt voor het witwassen van zwart geld. ,,Ik wist van niks.’’

2021 topjaar voor vuilprikker Toon: "Mensen waarderen wat ik doe, dat is toch prachtig?"

09:06 - 31 December 2021, NH Nieuws
Lees artikel

Over 2021 kunnen we kort zijn. De meeste mensen denken er door corona niet graag aan terug. Uiteraard waren er uitzonderingen, mensen die iets moois meemaakten. Toon van Wijnen is er één van. Hij werd in mei eigenaar van een splinternieuwe, elektrische auto, het resultaat van een spontane hulpactie. Toon kreeg er op het moment zelf tranen van in zijn ogen. "En nóg steeds, als ik er aan terugdenk."

Toon van Wijnen is een graag geziene gast in zijn woonplaats Santpoort-Noord. Overal waar rommel op straat ligt, verschijnt Toon om het op te ruimen. Vroeger als professional bij de HVC (Huis Vuil Centrale) en sinds zijn pensionering als vrijwilliger. Dat ging lange tijd goed. Totdat reparaties aan het autootje waarmee hij de troep verzamelde teveel in de papieren gingen lopen. Toon dreigde zijn nobele werk te moeten staken.

tekst gaat verder onder de video  

Een reportage daarover bij NH Nieuws leidde tot een spontane geldinzamelingsactie. Er werd ruim zesduizend euro opgehaald. Toon dacht lange tijd dat bedrag bestemd was om zijn krakkemikkige karretje op te knappen. Maar het bedrijf dat deze elektrische wagens importeert, lapte ook nog eens ruim vijfduizend euro waardoor hij eind mei eigenaar werd van een nieuwe wagen. Daarmee rijdt hij alweer zeven maanden door Santpoort-Noord en omgeving. "Met heel veel plezier", zegt hij. "Deze auto is zó fijn, zó wendbaar. En schoon natuurlijk. Dat vind ik ook heel belangrijk." 

Zo zuinig als Toon is op zijn leefomgeving, zo slordig lijken de mensen in de buurt ermee om te gaan. "Er zijn gelukkig genoeg mensen die wel zuinig zijn op het milieu. Maar toch ook een groep die van alles op straat gooit. Ongelooflijk als je wist hoeveel mondkapjes ik dagelijks opraap."

Hij mag dan veel méér werk hebben gekregen, er staat tegenover dat hij het dankzij zijn nieuwe auto met nóg meer plezier doet. "En dat allemaal dankzij de mensen die geld voor me hebben opgehaald. Dat geloof je toch bijna niet, dat mensen dat uit waardering voor je doen? Dat is toch prachtig? Dat heeft niet alleen het jaar, maar mijn hele leven goed gemaakt."

  • ⇤
  • «
  • 182
  • 183
  • 184
  • 185
  • 186
  • 187
  • 188
  • 189
  • 190
  • 191
  • 192 (current)
  • 193
  • 194
  • 195
  • 196
  • 197
  • 198
  • 199
  • 200
  • 201
  • 202
  • »
  • ⇥