Het laatste Coronanieuws
Lees hier alle corona headlines en teasers gebruikt in de media vanaf maart 2020. Verbaas je over de gekkigheid, als besmette hamsters, ongrondwettelijkheid als avondklokken en prikdiscriminatie. Maar vooral over de propaganda, en geestelijke manipulatie, om mensen doodsbang te maken en te houden.121245 Nieuwsberichten geindexeerd. We houden alle nieuwsberichten bij die via RSS feeds aangeboden worden, we linken naar het originele artikel. De oorspronkelijke kop is leesbaar, we updaten de artikelen niet nadat ze geindexeerd zijn.
We gebruiken steeds vaker QR-codes, maar hoe werken die vierkantjes eigenlijk?
10:33 - 14 December 2021, Len Maessen Brabants DagbladLIVE | Britse vicepremier blundert met coronacijfers: niet 250 maar 10 mensen met omikron in ziekenhuizen
10:27 - 14 December 2021, Binnenlandredactie Brabants DagbladEen karige kerst voor de horeca? ‘Heel vervelend, maar we geven er een positieve draai aan’
10:12 - 14 December 2021, Bas Vermeer Brabants DagbladGevangenen Zaanbajes door directie gestraft na praten met media over op cel gestikte Felisinio (21)
10:09 - 14 December 2021, NH NieuwsTwee gevangenen zijn door de directie van Justitieel Complex Zaanstad gestraft voor het bellen naar NH Nieuws over de overleden Felisinio S. (21). De afdelingsgenoten van de Amsterdammer uitten hun zorgen: hij had met zijn epilepsie niet alleen op cel gemogen. Sanctie: negen dagen in de isolatiecel. Ook kan één van hen kerst niet doorbrengen met zijn gezin. "Ik ben juist trots dat hij jullie heeft gebeld."
Dit zegt de geliefde van één van de gesanctioneerde gevangenen. Haar vriend leeft, zo vertelt ze aan NH Nieuws, 'nu op een broodje kaas en een glas melk per dag'. Ook zou hij binnenkort met enkelband vrijkomen, maar omdat hij zich niet aan de huisregels heeft gehouden, gaat dit niet door.
Reconstructie: 'Hallo, ik bel vanuit de gevangenis'
Op dinsdag 30 november gaat de redactietelefoon van NH Nieuws. Een gevangene (zijn naam is bij ons bekend) zegt tegen de redacteur die opneemt: "Hallo, ik wil graag zeggen dat er iemand van mijn afdeling is overleden vannacht. Hij had epilepsie en zat in z'n eentje op een cel. Volgens mij had dat niet gemogen."
Het gaat over de 21-jarige Felisinio die sinds dit voorjaar in de bajes een celstraf voor doodslag uitzat. Hij kreeg corona en werd van afdeling zuid naar west overgeplaatst: daar gaan gevangenen 'in hun eentje op cel' in quarantaine. In de nacht van 30 november stikt hij daar in zijn tong, vermoedelijk na een epileptische aanval. Hulp kwam te laat.
De redacteur van NH Nieuws noteert het verhaal en de zorgen van de aan de telefoon hangende gedetineerde, en belt alles snel door naar een verslaggever - tevens auteur van dit artikel. Zij is op dat moment namelijk toevallig al in de gevangenis van Westzaan voor een interview over de corona-opstand. Vlak na het telefoongesprek met haar collega loopt ze de ruimte in waar directeur Obe Veldman met een betreurd gezicht staat.
Uit zichzelf begint hij: "Misschien heb je het al gehoord, maar er is een gevangene overleden vannacht." In verband met de privacy kan de directeur alleen zeggen dat hij 'jong' is, 'in z'n eentje op cel' op de corona-afdeling van de bajes zat en dat zijn dood een natuurlijke oorzaak betreft.
Op vragen van de verslaggever of het klopt dat hij epilepsie had - dat had ze tenslotte net gehoord van haar collega - krijgt ze dus geen antwoord. Na het interview met de directeur rijdt ze naar de redactie en wordt er weer gebeld door de gedetineerde: er volgt een gesprek waarin de gevangene vertelt meermaals geschreeuw in de zuid-gang te hebben gehoord, omdat Felisinio een aanval kreeg. Aangezien gevangenen daar wél met z'n tweeën op cel zitten, kon er toen hulp worden geroepen.
De informatie uit het gesprek en een daaropvolgend interview met de vader en advocaat van Felisinio, die beiden ook hun zorgen uiten over dat hij alleen op zijn cel zat, resulteren in onderstaand artikel. En dan krijgt de gedetineerde die belde een brief met de mededeling dat hij wordt gestraft door de bajesdirectie. Tekst gaat door onder het artikel.
De sanctie voor het praten met de media is negen dagen isolatiecel (waarvan vier voorwaardelijk). Ook zijn celgenoot krijgt de straf, naar verluidt omdat hij op de achtergrond van het telefoongesprek aanvullende informatie gaf.
"Ze moeten alle telefoontjes van gevangenen op die afdeling hebben uitgeluisterd, want hoe weten ze anders wie heeft gebeld?" Stelt de vriendin van een van de gestrafte gedetineerden geschrokken. Inmiddels is haar ook gemeld dat haar vriends gedetineerdenstatus van 'groen' (dat krijg je bij goed gedrag) naar 'rood' (slecht gedrag) wordt overgezet, wat betekent dat zijn vrijlating met enkelband volgende week niet door gaat.
'Gevangenis mag dit doen'
"We hebben net een dochtertje gekregen, we zouden samen een huis zoeken. Nu kunnen we kerst ook niet samen vieren", aldus de vriendin. Maar: de gevangenisdirectie staat juridisch gezien op dit moment volledig in haar recht, stelt hoogleraar Penitentiair recht aan de Radboud Universiteit Sonja Meijer tegen NH Nieuws.
"Om contact te mogen hebben met de media moet een gedetineerde toestemming vragen aan de directie: dit staat in de Penitentiaire beginselen wet. In die wet staan de rechten van gedetineerden genoemd, zoals het recht op contact met de buitenwereld, en de mogelijke beperkingen daarop."
Een gevangene kan disciplinair gestraft worden als hij dit niet doet en verblijf in een strafcel (zoals de 'iso' wordt genoemd) kan zo'n sanctie zijn. Hoewel Meijer niet precies weet wat de directies overwegingen waren, kan ze zich voorstellen dat het feit dat het onderzoek naar de dood van Felisinio nog niet was afgerond op het moment van bellen mee heeft gespeeld.
"Dan naar de media stappen is, naar mijn mening, niet de goede weg: hij heeft daarmee mogelijk gezorgd voor onrust in de gevangenis en het is de verantwoordelijkheid van een directeur om orde en veiligheid binnen de muren te bewaren", stelt Meijer.
Klacht van gevangene
Een gevangene kan zich op meerdere andere manieren beklagen over de gang van zaken in een gevangenis, zoals bij een beklagcommissie. Wat betreft het voorwaardelijke gedeelte van de straf: Meijer denkt dat die vooral preventief is: om een voorbeeld te stellen voor deze en andere gevangenen dat praten met de media gevolgen heeft.
Maar wat volgens haar óók weer zo is: de directeur heeft, omdat een gevangene in een afhankelijkheidspositie verkeert, ook een zorgplicht. "Als hier in het geval van Felisinio met zijn epilepsie bijvoorbeeld is gefaald, zou dit uit het onderzoek naar zijn dood moeten blijken." (Bij elk overlijden doet een onafhankelijke commissie, samensteld door Dienst Justitiele Inrichtingen, onderzoek)
De partner van de lekkende gevangene is in ieder geval boos en verdrietig. "Mijn vriend kaartte juist iets belangrijks aan: hij maakte zich zorgen over de overleden gevangene. Het ging volgens hem te ver en hij heeft ingegrepen. Ik vind dat ze daar niet goed omgaan met gevangenen."
Ondanks vuurwerkverbod nu al overlast: ‘Baasjes zetten 's nachts wekker om hond uit te laten’
09:54 - 14 December 2021, Peter Winterman Brabants DagbladVuurwerkverbod teleurstelling voor Amsterdamse jongeren: "Even laten bezinken en een plekje geven"
09:42 - 14 December 2021, AT5Dit jaar geldt er met oud en nieuw, net als vorig jaar, een vuurwerkverbod. Er is voor dit verbod gekozen om een extra belasting van de zorg, handhavers én hulpverleners zo veel mogelijk te voorkomen. Niet al het vuurwerk is verboden, het zogeheten F1-vuurwerk, zoals sterretjes en knalerwten mogen nog wel.
Niet knallend maar knetterend het nieuwe jaar in dus, aldus vuurwerkverkoper Raymond Berkhout. Hij loopt samen met zijn collega's door het verbod op het F2 vuurwerk opnieuw veel inkomen mis. "Er is vanuit de overheid een compensatie toegezegd, maar goed, dat is een compensatie om de kosten die je al gemaakt hebt, denk aan folders en reclame uitingen, om die te compenseren."
De reacties op het vuurwerkverbod zijn verdeeld. Een voorbijganger snapt het wel: "Ik snap wel dat ze het doen, want het veroorzaakt best wel veel schade, maar het haalt wel iets weg van oud en nieuw."
Teleurstelling voor jongeren
Omar Tissoudali is jongerencoach en wordt gezien als rolmodel voor jongeren in West en Nieuw West. Hij is onderdeel van stichting IMD. Bij deze stichting worden jongeren van tien jaar begeleid en gecoacht op meerdere gebieden. Zo leert hij jongeren onder andere de gevaren van vuurwerk. Volgens Omar is het vuurwerkverbod voor jongeren dit jaar opnieuw een flinke domper. "Het vuurwerkverbod is voor jongeren een grote teleurstelling. De jongeren vinden het heel erg jammer. Ze moeten het even laten bezinken en een plekje geven".
De gemeente Amsterdam had als alternatief voor het vuurwerkverbod een vuurwerkshow op het Museumplein geregeld. Deze gaat helaas toch niet door vanwege de toenemende coronabesmettingen.
Vuurwerkstress bij huisdieren: 'Eén harde knal kan dier al traumatiseren’
09:33 - 14 December 2021, Peter Winterman Brabants DagbladLIVE | Zeker 250 mensen in Britse ziekenhuizen met omikronvariant
09:18 - 14 December 2021, Binnenlandredactie Brabants DagbladHoe houden sportclubs hun leden binnenboord? Het is hopen op clubliefde en vers bloed
09:06 - 14 December 2021, Michel Koster Brabants DagbladHou houden sportclubs hun leden binnenboord? Het is hopen op clubliefde en vers bloed
09:03 - 14 December 2021, Michel Koster Brabants DagbladSpoedcursus boosterprikken voor militairen: ‘Het is niet heel moeilijk’
08:36 - 14 December 2021, Raymond Boere Brabants DagbladBillie Eilish: ‘Zonder coronavaccinatie was ik dood geweest’
08:27 - 14 December 2021, Showredactie Brabants DagbladLIVE | Reizigers alleen Brazilië in met vaccinatiebewijs; 11 procent Ierse besmettingen door Omikron
08:27 - 14 December 2021, Binnenlandredactie Brabants DagbladMilitairen krijgen stoomcursus boosterprikken zetten: ‘Blij dat ik iets kan bijdragen’
08:18 - 14 December 2021, Raymond Boere Brabants DagbladHilversumse begraafplaats doorbreekt taboe: praten over de dood in het Rouwcafé
07:39 - 14 December 2021, NH NieuwsEen cafeetje om na het bezoek van het graf van een geliefde warm te kunnen napraten. Een simpel idee uit de koker van begraafplaats Bosdrift in de Bloemenbuurt in Hilversum, die juist deze lockdown erg nodig blijkt. "Nu je elkaar weer geen hand mag geven en je alleen maar mondkapjes ziet, kun je hier gewoon een gesprekje voeren", aldus bedenker Anita van Loon.
Jarenlang stond het pand aan de Bosdrift leeg. Nu is het leven teruggegeven aan de begraafplaats, zegt Anita van Loon van Uitvaartstichting HIlversum. "Hier is nu ons hoofdkantoor te vinden, maar ook een afscheidsruimte, een 24-uurskamer, het rijke archief en een klein 'rouwcafé'", vertelt ze trots. "Een plek waar je kunt napraten na het bezoeken van je geliefden is uniek in Nederland."
Het cafeetje is bewust simpel opgezet. Een grote houten tafel moet dienen als keukentafel, waaraan je gemakkelijk je verhaal kwijt kunt. Een vrijwilliger die de koffie inschenkt en er een zelf gebakken koekje bij komt brengen, staat klaar om een luisterend oor te bieden.
Bankjes
"We hebben genoeg vaste gasten op de begraafplaats", legt Van Loon uit. "Mensen komen op vaste dagen een graf bezoeken of onderhouden. Daarbij ontmoet je dan anderen. Ik ken verhalen dat mensen tijdens vakanties elkaars graf verzorgen."
Die ontmoetingen vinden volgens de directeur vaak plaats op bankjes verdeeld over de begraafplaats. "Maar in de winter ga je daar minder vaak zitten, dat kan nu dus warm en droog in dit rouwcafé."
Bekijk hieronder een korte sfeerimpressie van het rouwcafé.
Praten over de dood
Een van de vrijwilligers, die liever niet bij naam genoemd wil worden, praat met weinig schroom over de dood met een bezoeker die de begraafplaats kwam bekijken. "Ik heb op mijn computer een bestand staan voor mijn kinderen als ik kom te overlijden. Daarin staat: dit zijn mijn wensen, maar jullie moeten de dag uiteindelijk zelf plannen."
"Dat zijn de gesprekken die hier in alle rust gevoerd kunnen worden", aldus directeur Van Loon. "Laatst kwam er een mevrouw die hier bijna wekelijks komt, die zei: Weet je waar ik het Rouwcafé voor gebruik? Na het graf te hebben gezien heb ik even een tussenfase nodig voor ik de samenleving weer in kan. Een soort brug naar het gewone leven."
Verliezen in coronatijd
Juist nu we weer met meer maatregelen te maken hebben door corona, zijn dit soort plekken extra belangrijk aldus Van Loon. "Als je rouw, als je verlies kent, ben je toch al verdrietig. Hier kun je een simpel luisterend oor krijgen om daarin stappen te maken."
Misschien is verlies ook wel het continu thuis zitten achter je laptop en het missen van sociale contacten", stelt Van Loon vragend. "Zo'n plek is veel meer dan alleen voor mensen die de begraafplaats bezoeken. Al doen we dit alles voor maar tien mensen, dan is het meer dan waard."
Agressieve ouders bij toegangscontrole op coronabewijs zwembaden: Tilburg schakelt beveiliging in
07:27 - 14 December 2021, Hein Eikenaar Brabants DagbladZorginstelling Amstelring opent covid unit om ziekenhuiszorg te ontlasten
07:09 - 14 December 2021, AT5Op de Amstelring Transferafdeling naast het ziekenhuis, waar normaal mensen na een operatie wachten op een verpleeghuis of revalidatieplek, zijn tien van de 24 bedden ingeruimd voor covidzorg. De afdelingen zijn strikt gescheiden door een sluisdeur. "Deze afdeling is bedoeld voor patiënten die in het VUmc verblijven", legt Bode uit. "Maar we hebben ook oudere patiënten waarbij de thuiszorg teveel wordt en die dan hier komen. Het ontlast de zorg eigenlijk aan twee kanten."
Verpleegkundige Eefje Bode, die normaliter als algemeen verpleegkundige werkt, heeft nu met specifieke covidzorg te maken. "Het is natuurlijk anders want je bent op de covid unit volledig in pak", vertelt ze. "Dat maakt het zwaar. Het klinische beeld is complexer wisselt heel snel, dus daar moet je op kunnen reageren. Maar je leert er ook veel van dus ik vind het fijn om te mogen doen."
Pieken en dalen
De covid-unit is in een speciaal gebouw ondergebracht naast de spoedeisende hulp van het VUmc. Het is de enige extra covid-unit in Amsterdam buiten het ziekenhuis. Vorig jaar om deze tijd was de hele transferafdeling met 24 bedden ingericht voor de covidzorg, Nu is de afdeling gesplitst en kan een deel van de normale zorg ook doorgaan. Jeroen de Dijker, manager covid afdeling Amstelring: "Er zijn nu vijf van de tien bedden bezet, maar wat we vorig jaar zagen is dat het heel erg kan pieken en dalen. Soms kunnen we wel zes, zeven aanmeldingen binnenkrijgen en soms even niks, dus het kan zomaar helemaal vol liggen."
De covid unit blijft zo lang open als nodig is. Het Amsterdam UMC en het OLVG onderzoeken op dit moment of ze de coronazorg bijvoorbeeld in één ziekenhuis kunnen onderbrengen.
Goodiebags voor Zaankanters die extra getroffen zijn door corona: "Ik vind het attent"
07:06 - 14 December 2021, NH NieuwsAl bijna twee jaar lang vullen ze elke maand meer dan 200 tasjes vol met leuke spullen en ook nu is het weer tijd voor een nieuw exemplaar. De kersteditie gaat de deur uit en daar zitten een kaart in, koeken en een zelfgemaakt boek met activiteiten. Het tasje zorgt voor een praatje aan de deur en een lach op het gezicht van de ontvanger.
Niet alleen voor de ontvangers, ook voor de makers is het fijn om samen zo bezig te zijn. Vrijwilliger Luciana Gomes vertelt: "Het is toch een soort kindje, je laat het niet meer gauw los. We doen het met plezier."
In onderstaande reportage is in iets meer dan een minuut te zien hoe de tassenactie er aan toegaat. Tekst gaat door onder de video.
De tas is in het leven geroepen in het begin van de pandemie om Zaankanters die extra getroffen zijn door het coronavirus iet leuks te geven. "We zitten hier allemaal in", vertelt Luciana. "Het is belangrijk dat ze weten dat er iemand naar hen omkijkt."
Minder vaak rondbrengen
De decembereditie is voorlopig de laatste tas die de deur uitgaat. De vrijwilligers hopen dat het eind in het zicht is en het gebaar minder nodig zal zijn. Het is bovendien steeds moeilijker om donateurs te vinden.
Het is niet zeker hoe vaak de tas de komende tijd rondgebracht gaat worden. Hoogstwaarschijnlijk zal dit elk kwartaal zijn. Een mevrouw die de decembereditie ontvangt, is blij: "Ik vind het leuk. Ik vind het hartstikke leuk dat ik het krijg."
Rode Kruis komt handen tekort door corona en opvangcrisis asielzoekers
06:45 - 14 December 2021, Binnenlandredactie Brabants DagbladLIVE | Bijna helft van jongeren lijdt onder coronacrisis, reizigers alleen nog welkom in Brazilië met vaccinatiebewijs
03:18 - 14 December 2021, Binnenlandredactie Brabants DagbladCompetitieduel Manchester United uitgesteld na corona-uitbraak
01:51 - 14 December 2021, Sportredactie Brabants DagbladLIVE | Bijna helft van jongeren lijdt onder coronacrisis, astma-medicijn beschermt tegen corona
00:45 - 14 December 2021, Binnenlandredactie Brabants DagbladHoe 'Defend'-demonstranten uit Nijmegen en Eindhoven naar IJmuiden kwamen
21:03 - 13 December 2021, NH NieuwsVia verschillende sociale media probeerden 'Defend'-groepen uit onder andere IJmuiden en Amsterdam hun achterban te mobiliseren voor een onaangekondigd protest tegen de coronamaatregelen op zondagmiddag. Die strategie leidde tot veel onnodige politie-inzet in Hilversum en Den Haag, wat door aanhangers van de groepen als winst gezien wordt, maar ook tot een korte demonstratie in IJmuiden.
Een groep van zo'n dertig tot veertig mannen (en enkele vrouwen) gaan deze maandag allen in donkere kleding en verhulde gezichten op een verhoogd deel van het Plein 1945 in IJmuiden staan, vlak voor het gemeentehuis. Het is dan rond vier uur in de middag.
Een voorman pakt een speech uit zijn zak. Een ander houdt een microfoon voor zijn bedekte gezicht, weer iemand anders houdt vlak voor hem wijdbeens een speaker vast. Er is slechts een handvol toeschouwers op het plein. "Kom dichterbij", zegt de voorman door zijn microfoon.
'Operation D'
Het hadden veel meer mensen kunnen zijn, maar de groep gaf de uiteindelijke locatie van de demonstratie, oftewel 'Operation D', pas een half uur eerder door op de Facebookpagina van Defend IJmuiden.
Tekst gaat verder onder de post.
Of die tactiek, het late delen van de demonstratie, een succes kan worden genoemd, daar kunnen de meningen over verschillen. Er zijn dan niet al te veel mensen op Plein 1945, maar eerder bracht de groepering de politie en ME op een dwaalspoor door het te laten lijken alsof de demonstratie in Den Haag of Hilversum zou zijn.
Eén doel is van de demonstranten was daarmee behaald: een groot aantal ordehandhavers was voor niets op de been.
Negen gelieerde Defend-groepen
Naast een IJmuidense afdeling, lijken er nog zeker negen gelieerde Defend-groepen te bestaan. Niet al die afdelingen bevinden zich in de buurt van de IJmondse stad. Er zouden ook takken van Defend bestaan in Alkmaar, Amsterdam, Eindhoven, Den Haag, Den Helder, Friesland, Limburg, Utrecht (volgens het spandoek: Utreg) en Rotterdam.
Daar spelen de organisatoren van het protest op in. Vanaf zes uur 's ochtends post Defend Amsterdam op Facebook aanwijzingen over de locatie, maar nog niet de precieze. Volgens een bericht om half twaalf, zou de demonstratie zeker in het noordwesten van het land zijn.
Tekst gaat verder onder de post.
Dit soort 'broodkruimels' ontgaat ook de politie niet, die niet onbekend is met de groepen. Zij grepen eerder in bij Defend-acties en protesten. Sterker nog: deze demonstratie werd via verschillende kanalen al begin december aangekondigd, zoals op het Instagramkanaal van de Amsterdamse Defend-tak.
Tekst gaat verder onder de post.
De politie en burgemeester Frank Dales hadden dit snel in de smiezen en waren enigszins voorbereid op de komst van Defend-aanhangers, hoewel zij tot zondag half vier niet zéker wisten of het protest daadwerkelijk in IJmuiden zou plaatsvinden.
De burgemeester schrijft aan de gemeenteraad zondagavond als de demonstratie begint: "Begin december kondigden verschillende Defend-groepen via sociale media een actie aan op 12 december 2021. Om die reden kwam de lokale gezagsdriehoek (burgemeester, politie en OM, red.) meerdere keren samen, waarbij vooraf beleids- en tolerantiegrenzen zijn vastgesteld. Ook hebben we de aanwijzing van een veiligheidsrisicogebied voorbereid."
Mondkappen, maar niet om regels te volgen
En dus hebben de dertig tot veertig 'defenders', 'strijders', of 'soldaten' uiteindelijk slechts een kwartier om hun punt te maken. Er worden vlaggen uitgerold van Nijmegen, Utrecht, Den Helder en Eindhoven. Allemaal hebben ze een capuchon of andere hoeden op, soms een zonnebril over hun ogen en allemaal dragen ze mondkappen over lippen en neus. Op veel kledingstukken zijn doodshoofden te zien.
De betogen van twee voormannen gaan eerst over oneerlijke coronaregels die de vrijheid te veel zouden beperken, maar gaan daarna over in doemscenario's van een totalitaire staat, waarvan deze maatregelen het begin zouden zijn.
Controversieel symbool
De keuze voor de plek, Plein 1945, kan ook gezien worden als een symbool voor de Defend-groepen. Zoals Nederland toen van een oorlog bevrijd werd, zou het land nu ook moeten worden bevrijd van de coronamaatregelen, is het idee. Dat soort ideeën is zeer controversieel: Forum voor Democratie-leider Thierry Baudet is onlangs door Joodse belangenorganisaties aangeklaagd om Holocaust-vergelijkingen.
Voordat de politie en ME rond kwart over vier met veel bussen en agenten het plein omsingelen, verzamelen zich in die tijd zo'n honderd tot honderdvijftig mensen op het plein. Het duurt niet lang voordat het plein weer leeg is, hoewel de onrust zich daarna enigszins verplaatst naar andere delen van IJmuiden.
Tekst gaat verder onder de 'lees ook'.
Burgemeester Dales verklaarde in zijn brief naar de raad waarom hij geen halve maatregelen nam om de demonstratie te beëindigen: "De politie gaf aan dat er sprake was van een spoedeisende situatie waarbij ernstige vrees bestond voor verstoring van de openbare orde. In onderling overleg besloot ik een noodbevel af te geven. Hierbij gaf ik toestemming voor de inzet van de Mobiele Eenheid."
De politie meldde vandaag dat er één persoon is opgepakt voor het gooien van vuurwerk. Ook Defend IJmuiden kwam 's avonds met een reactie.
"Kabinet overweegt basisscholen toch eerder te sluiten"
18:36 - 13 December 2021, AT5Het demissionaire kabinet is nog aan het overleggen over de optie om basisscholen een week te sluiten. Morgen moet daarover een besluit genomen worden.
Dat meldt de NOS. De deskundigen van het Outbreak Management Team (OMT) adviseerden een paar weken gelden al om te overwegen de scholen de week voor de kerstvakantie te sluiten en benadrukte vorige week dat het "nuttig kan zijn" om te voorkomen dat oudere familieleden tijdens de kerstdagen besmet zouden worden.
Toch liet minister Arie Slob (Onderwijs) een paar weken geleden via Twitter nog weten dat het open houden van de scholen rond de kerstvakantie de inzet bleef. Vanwege het blijvende hoge aantal coronabesmettingen en de omikron-variant, die meer besmettelijk is en aan een opmars bezig is in Nederland, komt daar dus mogelijk verandering in.
Morgenavond geven premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) weer een persconferentie over de nieuwe maatregelen. Er is al uitgelekt dat het huidige pakket aan maatregelen, de avondlockdown, waarschijnlijk blijft.
Mogelijk toch een week eerder kerstvakantie op basisscholen
18:24 - 13 December 2021, Politieke redactie Brabants DagbladBernadetteschool Veghel opent dinsdag weer nadat negen van twaalf groepen in quarantaine moesten
16:48 - 13 December 2021, Franka Willems-Netten Brabants DagbladLIVE | Laagste aantal besmettingen sinds 14 november, Kuipers noemt verlenging avondlockdown 'verstandig’
16:36 - 13 December 2021, Binnenlandredactie Brabants DagbladLIVE | Laagste aantal besmettingen sinds 14 november. , Azarkan ging na positieve test tóch naar Kamerdebat
16:21 - 13 December 2021, Binnenlandredactie Brabants DagbladOpnieuw landelijk vuurwerkverbod: "Niet knallend, maar knetterend het nieuwe jaar in"
16:03 - 13 December 2021, AT5Dit jaar geldt er met oud en nieuw, net als vorig jaar, een vuurwerkverbod. Er is voor dit verbod gekozen om een extra belasting van de zorg, handhavers én hulpverleners zo veel mogelijk te voorkomen. Niet al het vuurwerk is verboden, het zogeheten F1-vuurwerk, zoals sterretjes en knalerwten mogen nog wel.
Niet knallend maar knetterend het nieuwe jaar in dus, aldus vuurwerkverkoper Raymond Berkhout. Hij loopt samen met zijn collega's door het verbod op het F2 vuurwerk opnieuw veel inkomen mis. "Er is vanuit de overheid een compensatie toegezegd, maar goed, dat is een compensatie om de kosten die je al gemaakt hebt, denk aan folders en reclame uitingen, om die te compenseren."
De reacties op het vuurwerkverbod zijn verdeeld. Een voorbijganger snapt het wel: "Ik snap wel dat ze het doen, want het veroorzaakt best wel veel schade, maar het haalt wel iets weg van oud en nieuw."
Domper voor jongeren
Omar Tissoudali is jongerencoach en wordt gezien als rolmodel voor jongeren in West en Nieuw West. Hij is onderdeel van stichting IMD. Bij deze stichting worden jongeren van tien jaar begeleid en gecoacht op meerdere gebieden. Zo leert hij jongeren onder andere de gevaren van vuurwerk. Volgens Omar is het vuurwerkverbod voor jongeren dit jaar opnieuw een flinke domper. "Het vuurwerkverbod is voor jongeren een grote teleurstelling. De jongeren vinden het heel erg jammer. Ze moeten het even laten bezinken en een plekje geven".
De gemeente Amsterdam had als alternatief voor het vuurwerkverbod een vuurwerkshow op het Museumplein geregeld. Deze gaat helaas toch niet door vanwege de toenemende coronabesmettingen.
Lee Towers en Anita Meyer ontroeren met lied over pandemie: ‘Energie in een lastige tijd’
15:33 - 13 December 2021, Anton Slotboom Brabants DagbladLIVE | Daling patiënten in ziekenhuizen zet door, Azarkan ging na positieve test toch naar Kamerdebat
15:30 - 13 December 2021, Binnenlandredactie Brabants DagbladLIVE | Daling patiënten in ziekenhuizen zet door, laagste aantal positieve tests in een maand tijd
15:24 - 13 December 2021, Binnenlandredactie Brabants DagbladLIVE | Daling patiënten in ziekenhuizen zet door, aantal omikrongevallen in Europa meer dan verdubbeld
15:06 - 13 December 2021, Binnenlandredactie Brabants DagbladLIVE | Aantal omikrongevallen in Europa meer dan verdubbeld, Johnson: Eerste dode door omikron
14:48 - 13 December 2021, Binnenlandredactie Brabants DagbladPSV treft Maccabi Tel Aviv in tussenronde Conference League, Vitesse tegen Rapid Wien
14:24 - 13 December 2021, Sportredactie Brabants DagbladLIVE | PSV treft Maccabi Tel Aviv in tussenronde van de Conference League
14:18 - 13 December 2021, Sportredactie Brabants DagbladLIVE | PSV en Vitesse in de koker voor de tussenronde van de Conference League
14:00 - 13 December 2021, Sportredactie Brabants DagbladLIVE | Premier Johnson: Eerste omikronpatiënt overleden, WHO acht risico virusvariant ‘zeer hoog’
13:15 - 13 December 2021, Binnenlandredactie Brabants DagbladWorkshops in nieuw Talenthuis houdt Hoornse jongeren van de straat
13:06 - 13 December 2021, NH NieuwsWorkshops rappen, graffiti spuiten of koken zijn nog maar het begin van wat het nieuwe Talenthuis in Hoorn aan jongeren te bieden heeft. Om creatief talent te stimuleren en jongeren in coronatijd van straat te houden, is in poppodium Manifesto in Hoorn het Talenthuis van Stichting Netwerk geopend.
Niet met een grote opening zoals ze gehoopt hadden, maar in kleine groepen zijn de eerste workshops afgelopen week van start gegaan. Jongeren kunnen kookworkshops volgen, een rapworkshop Nederhop of tie-dye (schilderen) met t-shirts.
Want toegang tot cultuur en ontwikkeling van talent is niet voor iedereen vanzelfsprekend, zeker niet in coronatijd. "Niet alle jongeren hebben thuis een even veilige omgeving. En als je daar dan vastzit door een lockdown, je mag bijna niet meer weg, dan is het fijn dat er uitwegen zijn en plekken waar je leuke dingen kan doen", zegt jongerenwerker Esther de Groot van Stichting Netwerk.
Ook 's avonds is het Talenthuis namelijk gewoon open en kunnen jongeren er terecht. De workshops kennen drie thema's: sport om fit te blijven, muziek om gevoelens te uiten en eten. Die laatste omdat ook veel jongeren te maken hebben met een verslechterde financiële situatie door de coronacrisis. "We zien steeds meer gezinnen die tegen de armoedegrens zitten. De kookworkshop om goed en lekker te eten is daarom opgezet", legt Teamcoach Jongerenwerk Jerrol Lashley uit.
Zelf workshop maken
In samenwerking met middelbare scholen wordt er ook een workshop 'social class' gegeven. Leerlingen mogen dan zelf workshops bedenken. "Vorige week had ik ook activiteiten bedacht met school, zoals alcoholvrije cocktails maken", vertelt de 18-jarige Khadisha El Ouhapi.
Ze deed mee aan de workshops en liep eerder al stage bij Stichting Netwerk. "Door corona kan je natuurlijk bijna nergens heen. En dat is dit toch wel even een dingetje wat je kan doen, dat je niet de hele tijd thuiszit of buiten hangt."
Talentontwikkeling
Het Talenthuis is één van de projecten in Hoorn die geld kreeg vanuit het Jeugdpakket, dat het kabinet dit voorjaar beschikbaar stelde om jongeren in coronatijd te ondersteunen. Jongerenwerk zet zich in om mentale weerbaarheid van Hoornse jongeren te versterken en ook de jongeren te bereiken die vaak minder in beeld zijn. Daarom wordt er ingezet op talenten ontplooien.
Teamcoach Jerrol: "Talentontwikkeling draagt bij aan een gevoel van eigenwaarde, maakt zelfredzaam, zorgt dat jongeren zich actief inzetten en er ontstaan sociale contacten. Talenten heeft een ieder, kansen creëren we samen om deze talenten te benutten."
En als het weer kan en mag, willen ze verder uitbreiden. Jongerenwerker Esther de Groot zit vol plannen: "Dit is nog maar het begin! We willen op den duur werkplekken, een grote schuur waar je kan graffitiën, waar aan je skateboard kan werken of aan je brommer kan klussen. Daar hopen we in de toekomst nog meer te doen, zodat iedereen - wat iemands hobby ook is - hier terecht kan."
LIVE | Johnson: Eerste omikronpatiënt in Verenigd Koninkrijk overleden, boosterprik voor geboortejaren ’57, ’58 en ’59
13:00 - 13 December 2021, Binnenlandredactie Brabants DagbladDe Peiling: ik houd mij tijdens de kerst aan het maximum aantal bezoekers van vier
12:57 - 13 December 2021, NH NieuwsHet dingende advies om maximaal vier mensen thuis te ontvangen blijft. Ook met de kerstdagen. Dat melden Haagse bronnen tegen de NOS. Dat betekent geen grootschalig kerstdiner thuis. Ook de avondlockdown wordt nog met zeker drie weken verlengd.
Horeca, sportscholen en niet-essentiële winkels moeten tot minstens begin januari om 17.00 uur de deuren sluiten. Verder blijft het dringende advies om maximaal vier mensen thuis te ontvangen, ook met de feestdagen.
Dat is volgens bronnen de uitkomst van het Catshuisoverleg tussen experts en het demissionair kabinet. Hoewel de afgelopen week het aantal nieuwe coronabesmettingen afnam, blijf de druk op de zorg hoog. Daarom zijn versoepelingen volgens het demissionaire kabinet niet verstandig. De huidige coronamaatregelen zouden dit weekend aflopen, maar worden nu in elk geval verlengd tot aan het weekeinde van 8 januari.
Geen versoepeling met de kerstdagen
Eerst werd nog getwijfeld over een versoepeling van de bezoekersregeling voor de kerstdagen, maar daar is dus geen sprake van. De verlening van de maatregelen zal morgenavond officieel bekend worden gemaakt tijdens een persconferentie van het demissionair kabinet.
LIVE | Premier Johnson: Eerste omikronpatiënt in Verenigd Koninkrijk overleden, boosterprik voor jaren ’57, ’58 en ’59
12:54 - 13 December 2021, Binnenlandredactie Brabants DagbladLIVE | Boosterprik voor wie in ’57, ’58 of ’59 geboren is, lange rijen bij Britse priklocaties na oproep Johnson
12:48 - 13 December 2021, Binnenlandredactie Brabants DagbladLIVE | Boosterprik voor wie in ’57, ’58 of ’59 geboren is, lange rijen bij Britse priklocaties
12:45 - 13 December 2021, Binnenlandredactie Brabants DagbladCarnavalsliedfestijn Zumme Zinge?! in Tilburg in de wachtkamer gezet
12:00 - 13 December 2021, Ben Ackermans Brabants DagbladLIVE | Boosterprik voor wie in ’57, ’58 of ’59 geboren is, WHO: Risico omikron wereldwijd zeer hoog
11:54 - 13 December 2021, Binnenlandredactie Brabants DagbladBesmette Kimmich neemt alsnog coronavaccin: ‘Had deze beslissing eerder moeten nemen’
11:48 - 13 December 2021, Sportredactie Brabants DagbladLIVE | ‘70 procent Belgen voor vaccinatieplicht’, Britse zorgminister: Omikron heeft fenomenaal tempo
11:03 - 13 December 2021, Binnenlandredactie Brabants DagbladLIVE | ‘70 procent Belgen voor vaccinatieplicht’, Britse zorgminister: Weer race tussen vaccins en het virus
10:06 - 13 December 2021, Binnenlandredactie Brabants DagbladLIVE | Britse zorgminister: ‘Weer in race tussen vaccins en het virus’, Australiërs mogen booster eerder halen
09:45 - 13 December 2021, Binnenlandredactie Brabants DagbladTilburgse schaatsbaan sneuvelt weer: centrum zet alle zeilen bij voor extra kerstsfeer
09:45 - 13 December 2021, Bas Vermeer Brabants DagbladLiesbeth List wordt geëerd met eigen herdenkingsmunt
09:18 - 13 December 2021, Showredactie Brabants DagbladZuid-Korea experimenteert met gezichtsherkenning in strijd tegen corona, ondanks zorgen om privacy
08:54 - 13 December 2021, Wouter Peer Brabants DagbladAnderhalve meter bij een uitvaart? ‘Mensen knikken begrijpend, maar storten daarna toch in elkaars armen’
08:45 - 13 December 2021, Redactie Brabants DagbladLIVE | Australiërs mogen boosterprik eerder halen, VK vreest ‘vloedgolf’ aan omikron
08:03 - 13 December 2021, Binnenlandredactie Brabants DagbladIn de eerste maand ging het meestal al fout
07:03 - 13 December 2021, Marleen Blommaert PZCCorona brengt toerisme in 2020 een mokerslag toe: bestedingen bijna gehalveerd
06:39 - 13 December 2021, De LimburgerDe toeristische sector in Nederland is in 2020 zwaar getroffen door de coronacrisis. De bestedingen halveerden bijna, waardoor ze terugzakten naar het niveau van tien jaar geleden.
West-Brabantse spijbelaar heeft vaak geen tik op de vingers nodig, maar betere wifi
06:06 - 13 December 2021, Nicole Froeling BN DeStemKerstinkopen lokaal doen? 'Verschil in prijs krijg je dubbel en dwars terug'
21:45 - 12 December 2021, Simone Langejan nu.nlKabinet moet met de feestdagen de regels versoepelen
20:27 - 12 December 2021, Redactie PZCSoulzangeres Sarah-Jane wil mensen met haar muziek in de ziel raken
19:42 - 12 December 2021, NH NieuwsIn Culture Club een reportage over de Amsterdamse soulzangers Sarah-Jane. Recente concerten van Sarah-Jane in Paradiso en de Waalse kerk gingen niet door vanwege de coronamaatregelen. Toch houdt de positief ingestelde zangeres de moed er in. "Voor het nieuwe jaar staat een nieuw album gepland en nieuwe concerten. In 2022 kun je niet om mij heen, het wordt mijn jaar", lacht Sarah-Jane.
Op een regenachtige middag staan we met soulzangeres Sarah-Jane (Wijdenbos) voor Paradiso in het centrum van Amsterdam. Vol trots vertelt ze hoe ze een paar jaar geleden optrad voor een uitverkocht Paradiso. "Het was weliswaar de kleine zaal maar toch. Het gaf mij een euforisch gevoel. Dat er zoveel mensen speciaal voor mij naar de poptempel van Nederland waren gekomen!" vertelt Sarah-Jane.
Sarah-Jane begon haar zangcarrière als meisje van twaalf bij een talentenjacht in een kerk in Amsterdam. Ze won met het gospelnummer Shackles (Praise you) van Mary mary. Ze volgde een muziekopleiding en deed daarna veel werk als achtergrondzangeres bij Glennis Grace, Sabrina Starke en Rita Marley. "Rita Marley was echt een diva. Zij deelde de lakens uit. Maar wel geweldig om met haar te werken want dichter bij Bob Marley kun je niet komen", lacht Sarah-Jane.
De grote heldin van Sarah-Jane is Erykah Badu. Sarah-Jane mocht een paar jaar geleden het voorprogramma van de soulgrootheid verzorgen. "Dat was onvergetelijk. Ik sprak haar na afloop en toen gaf ze mij haar blessings en bedankte ze mij dat ik het publiek zo had opgewarmd. Ik krijg er nu weer kippenvel van als ik er aan terugdenk", zegt Sarah-Jane met een stralend gezicht.
Net als haar heldin Erykah Badu wil Sarah-Jane het publiek met haar muziek raken in hart en ziel. "Dat is voor mij soul, dat je mensen echt raakt." In 2022 komt Sarah-Jane met haar derde album. De single Falling for you gaat er aan vooraf. "Het nieuwe jaar 2022 wordt het jaar waarin ik weer opsta en dat men ook weer even niet van mij afkomt", lacht Sarah-Jane.
In Culture Club ook een reportage over kunstenares Carla Rump uit Bussum. Normaal gesproken maakt Carla beelden uit boomstronken met een kettingzaag. "Ik vind hout zo mooi omdat het al een leven heeft gehad en ik probeer er een tweede leven in te brengen." Zo had ze een tijdje geleden een madonnafiguur gemaakt uit hout. Het beeld stond in de buitenlucht en toen ze na een tijdje het beeld aantrof zat het vol met paddenstoelen. "Het beeld was begroeid met elfenbankjes. Madonna had een krans gekregen. En ik zag er een omarming in. Het beeld was eigenlijk veel spannender geworden", vertelt Carla.
Het was een geluk bij een ongeluk. Carla besloot het nieuwe beeld met de elfenbankjes te vereeuwigen en ging naar een bronsgieter. Carla is heel blij met het resultaat, Madonna met elfenbanjes in brons. "Ik vind het zo mooi dat die elfenbankjes lekker om dat gezicht heen dartelen" lacht ze. "Ik hoop dat het beeld een mooie bestemming krijgt. Misschien kan een gemeente het kopen en op een rotonde plaatsen of in een winkelstraat." Het beeld staat voorlopig bij kwekerij De Limieten in Huizen.
In de Museumrubriek aandacht voor de expositie The Roaring Twenties in museum Kranenburgh in Bergen. Kunst en design uit de jaren 20 van de vorige eeuw wordt gekoppeld aan hedendaagse kunst. Zo hangt een schilderij van Mathieu Wiegman uit de jaren 20 met daarop twee zusjes in de sobere kledingstijl uit die tijd naast een schilderij van Esiri Erheriene-Essi met twee zwarte meisjes van nu met kleurige jurkjes. De tentoonstelling The Roaring Twenties is te zien tot en met 3 april 2022.
Engeland scherpt maatregelen aan
19:27 - 12 December 2021, NU.nl nu.nl'Ongekroonde koning van de Bijlmer' Roy Ristie herdacht in Zuidoost
19:27 - 12 December 2021, AT5Vrienden, familie en bekenden hebben vandaag afscheid genomen van de op 3 december overleden Roy Ristie. In het Afscheidshuis Zuidoost lag de politicus, programmamaker en prominent Amsterdammer opgebaard.
Vorige week vrijdag overleed Ristie onverwacht nadat hij een paar dagen eerder was opgenomen in het ziekenhuis vanwege een corona-infectie. Omdat hij nierpatiënt was, had Ristie besloten zich niet te laten vaccineren.
Ongekroonde koning
De mensen die vandaag de regen trotseren en naar het Afscheidshuis zijn gekomen, roemen Ristie om zijn rol in de bewustwording rondom de slavernij of rondom de impact van de Bijlmerramp maar ook om zijn vermogen om mensen bij elkaar te brengen.
"Ristie zou je de ongekroonde koning van de Bijlmer kunnen noemen", aldus Josis van de Sande, oud-collega en één van de presentatoren van de herdenking van vandaag. "Als ik één iemand ken die voor verbinding staat, dan was dat Roy Ristie. Iemand die over kleuren en culturen heen keek en mensen bij elkaar bracht."
De ook aanwezige Mireille Boogaard spreekt met waardering over de rol die Ristie speelde in de emancipering van inheemse Surinamers. Reden voor haar en haar groep om een bijzonder ritueel uit te voeren bij Ristie's kist. "Wat wij daarnet hebben gedaan", zo vertelt Mireille, "is een speciale plechtigheid waarin wij Roy eigenlijk uitzwaaien naar goede wateren, zodat de golven hem op een mooie plek brengen."
Kapellenaar Joeri van Liere Europees kampioen rolstoelbasketbal
19:24 - 12 December 2021, Roeland van Vliet PZCNoodbevel in IJmuiden vanwege coronademonstratie
19:12 - 12 December 2021, NU.nl nu.nlKAART | Oost-Nederland duikt onder weekgemiddelde met aanzienlijk minder nieuwe besmettingen dan gisteren
19:00 - 12 December 2021, Marijn Joop De StentorLIVE | Ruim 50.000 aanmeldingen voor aangifte tegen minister De Jonge
18:33 - 12 December 2021, Binnenlandredactie Brabants DagbladKerstgedachte overheerst bij Voedselbank ‘drive-through’ in Oss
18:24 - 12 December 2021, Linda Van Doorn Brabants DagbladIngewijden: ‘Avondlockdown wordt verlengd, besluit over sluiting scholen nog niet genomen’
18:21 - 12 December 2021, De LimburgerHet is nog zeer onzeker of versoepelingen van het coronamaatregelenpakket doorgevoerd gaan worden. Ook is er nog geen besluit genomen of scholen een week voor de kerstvakantie dicht moeten. De verwachting is bovendien dat de huidige avondlockdown de komende weken wordt voortgezet.
'Avondlockdown geldt tot na jaarwisseling'
18:21 - 12 December 2021, AT5De huidige coronamaatregelen worden tot zeker begin volgend jaar verlengd. Dat melden bronnen over de uitkomst van het overleg in het Catshuis aan de NOS.
Dat betekent dat tot in ieder geval begin januari onder andere de horeca, niet-essentiële winkels en sportscholen hun deuren moeten sluiten om 17.00 uur. Ook blijft het advies om maximaal vier mensen thuis te ontvangen. Van een uitzondering voor de Kerstdagen is geen sprake
Het kabinet heeft nog geen besluit genomen over het wel of niet eerder alten beginnen van de kerstvakantie. Het OMT kwam met deze optie om de besmettingen op scholen tegen te gaan. De komende dagen zijn er nog meer overleggen en dinsdag is er weer een persconferentie.
Ingewijden: ’Avondlockdown wordt verlengd, besluit over sluiting scholen nog niet genomen’
18:15 - 12 December 2021, De TelegraafHet is nog zeer onzeker of versoepelingen van het coronamaatregelenpakket doorgevoerd gaan worden. Ook is er nog geen besluit genomen of scholen een week voor de kerstvakantie dicht moeten. De verwachting is bovendien dat de huidige avondlockdown de komende weken wordt voortgezet. Dat melden ingewijden naar aanleiding van het Catshuisberaad.
Confrontatie tussen demonstranten en politie op IJmuidens Plein 1945
18:15 - 12 December 2021, NH NieuwsOp plein 1945 in IJmuiden ontstond vanmiddag tegen 16.00 uur korte tijd een confrontatie tussen demonstranten van Defend-groepen en de politie. De massaal toegesnelde ME had het plein razendsnel leeg geveegd. Het gonsde al de hele dag in de provincie dat er een flinke demonstratie aan zat te komen: eerder verzamelde er al tientallen agenten bij het Amsterdamse Museumplein en in het Hilversumse Media Park.
Op beelden op Facebook is te zien dat er vuurwerk werd afgestoken. Er was veel politie op het plein. De politie zou strenger hebben opgetreden omdat er een noodbevel door de burgemeester was afgegeven "vanwege ernstige vrees voor de openbare orde".
Nadat de betogers uiteen waren gedreven, zijn ze naar omliggende woonwijken gelopen. Daar rijdt de politie nu rond.
Op meerdere plekken in Nederland werd er vandaag aangekondigd dat er demonstraties zouden plaatsvinden. Het Media Park en centrum van Hilversum zijn uitgeroepen tot veiligheidsrisicogebied. Volgens de gemeente Hilversum zijn er 'duidelijke aanwijzingen' dat demonstranten gelieerd aan 'Defend-groepen en andere extremisten' de openbare orde willen verstoren. Deze groepen zouden eerder hebben opgeroepen tot het gebruik van geweld met wapens tegen de politie.
Eerdere demonstraties
Vorig jaar en begin dit jaar kwamen acties van de groepering regelmatig in het nieuws, vooral omdat de gemeente of politie er ingreep. Dit gebeurde voor het eerst rond de Sinterklaasintocht.
Op het oude spoorviaduct in IJmuiden werd door de Zwarte Pieten Actiegroep een spandoek met de tekst 'Welkom Sint en Zwarte Piet' opgehangen, waarna tegenstanders het woord 'Zwarte' weghaalde. Defend IJmuiden hing het weer terug. De gemeente besloot hierop het spandoek helemaal te verwijderen, omdat de veiligheid in het geding zou zijn.
Een week later volgde er een nieuwe actie: 's nachts werden op meerdere plekken in IJmuiden spandoeken opgehangen en graffiti op gebouwen gespoten met de tekst 'I love Zwarte Piet'. Diezelfde dag verwijderde de gemeente wederom de spandoeken en de graffiti.
Op 19 december volgde er weer een actie, ditmaal tegen de coronamaatregelen. De demonstratie, voor het stadhuis in IJmuiden, ging gepaard met het afsteken van vuurwerk. Ook werd er geen afstand gehouden. Daarom verzocht de politie om de demonstratie te beëindigen.
Een tweede demonstratie vond plaats op 9 januari en werd aangekondigd via social media. Wel werd aan de deelnemers van de demonstratie tegen de 'indirecte vaccinatieplicht' gevraagd om geen vuurwerk af te steken of muziek op te zetten. Ook werd ditmaal de demonstratie van tevoren aangemeld bij de gemeente. De demonstranten kregen één uur de tijd voor de manifestatie.
Bekijk hieronder beelden over een eerdere demonstratie van Defend IJmuiden.
Kabinet wil avondlockdown verlengen, waarschijnlijk tot na jaarwisseling
18:12 - 12 December 2021, NU.nl nu.nlBesmette Sinterklaas op feestje van politieke partij: ‘Er waren veel ouders met kindjes’
18:03 - 12 December 2021, Tara Riem AD RotterdamVroeg uit veren om Twentse cultuur te snuiven: ‘Iets is altijd nog beter dan niets’
17:33 - 12 December 2021, Josien Kodde TubantiaConfrontatie tussen Defend-demonstranten en politie op IJmuidens Plein 1945
17:27 - 12 December 2021, NH NieuwsOp plein 1945 in IJmuiden is zijn demonstranten van Defend-groepen en de politie. De massaal toegesnelde ME had het plein razendsnel leeg geveegd. Het gonsde al de hele dag in de provincie dat er een flinke demonstratie aan zat te komen: eerder verzamelde er al tientallen agenten bij het Amsterdamse Museumplein en in het Hilversumse Media Park.
Op beelden op Facebook is te zien dat er vuurwerk werd afgestoken. Er is veel politie op het plein. Agenten en demonstranten zouden op de vuist zijn gegaan.
Op meerdere plekken in Nederland werd er vandaag aangekondigd dat er demonstraties zouden plaatsvinden. Het Media Park en centrum van Hilversum zijn uitgeroepen tot veiligheidsrisicogebied. Volgens de gemeente Hilversum zijn er 'duidelijke aanwijzingen' dat demonstranten gelieerd aan 'Defend-groepen en andere extremisten' de openbare orde willen verstoren. Deze groepen zouden eerder hebben opgeroepen tot het gebruik van geweld met wapens tegen de politie.
Eerdere demonstraties
Vorig jaar en begin dit jaar kwamen acties van de groepering regelmatig in het nieuws, vooral omdat de gemeente of politie er ingreep. Dit gebeurde voor het eerst rond de Sinterklaasintocht.
Op het oude spoorviaduct in IJmuiden werd door de Zwarte Pieten Actiegroep een spandoek met de tekst 'Welkom Sint en Zwarte Piet' opgehangen, waarna tegenstanders het woord 'Zwarte' weghaalde. Defend IJmuiden hing het weer terug. De gemeente besloot hierop het spandoek helemaal te verwijderen, omdat de veiligheid in het geding zou zijn.
Een week later volgde er een nieuwe actie: 's nachts werden op meerdere plekken in IJmuiden spandoeken opgehangen en graffiti op gebouwen gespoten met de tekst 'I love Zwarte Piet'. Diezelfde dag verwijderde de gemeente wederom de spandoeken en de graffiti.
Op 19 december volgde er weer een actie, ditmaal tegen de coronamaatregelen. De demonstratie, voor het stadhuis in IJmuiden, ging gepaard met het afsteken van vuurwerk. Ook werd er geen afstand gehouden. Daarom verzocht de politie om de demonstratie te beëindigen.
Een tweede demonstratie vond plaats op 9 januari en werd aangekondigd via social media. Wel werd aan de deelnemers van de demonstratie tegen de 'indirecte vaccinatieplicht' gevraagd om geen vuurwerk af te steken of muziek op te zetten. Ook werd ditmaal de demonstratie van tevoren aangemeld bij de gemeente. De demonstranten kregen één uur de tijd voor de manifestatie.
Bekijk hieronder beelden over een eerdere demonstratie van Defend IJmuiden.
Defend-demonstranten met ME op de vuist op IJmuidens Plein 1945
16:51 - 12 December 2021, NH NieuwsOp plein 1945 in IJmuiden zijn demonstranten van Defend-groepen en de politie slaags geraakt. De massaal toegesnelde ME had het plein razendsnel leeg geveegd. Het gonsde al de hele dag in de provincie dat er een flinke demonstratie aan zat te komen: eerder verzamelde er al tientallen agenten bij het Amsterdamse Museumplein en in het Hilversumse Media Park.
Op beelden op Facebook is te zien dat er vuurwerk werd afgestoken. Er is veel politie op het plein. Agenten en demonstranten zouden op de vuist zijn gegaan.
Op meerdere plekken in Nederland werd er vandaag aangekondigd dat er demonstraties zouden plaatsvinden. Het Media Park en centrum van Hilversum zijn uitgeroepen tot veiligheidsrisicogebied. Volgens de gemeente Hilversum zijn er 'duidelijke aanwijzingen' dat demonstranten gelieerd aan 'Defend-groepen en andere extremisten' de openbare orde willen verstoren. Deze groepen zouden eerder hebben opgeroepen tot het gebruik van geweld met wapens tegen de politie.
Eerdere demonstraties
Vorig jaar en begin dit jaar kwamen acties van de groepering regelmatig in het nieuws, vooral omdat de gemeente of politie er ingreep. Dit gebeurde voor het eerst rond de Sinterklaasintocht.
Op het oude spoorviaduct in IJmuiden werd door de Zwarte Pieten Actiegroep een spandoek met de tekst 'Welkom Sint en Zwarte Piet' opgehangen, waarna tegenstanders het woord 'Zwarte' weghaalde. Defend IJmuiden hing het weer terug. De gemeente besloot hierop het spandoek helemaal te verwijderen, omdat de veiligheid in het geding zou zijn.
Een week later volgde er een nieuwe actie: 's nachts werden op meerdere plekken in IJmuiden spandoeken opgehangen en graffiti op gebouwen gespoten met de tekst 'I love Zwarte Piet'. Diezelfde dag verwijderde de gemeente wederom de spandoeken en de graffiti.
Op 19 december volgde er weer een actie, ditmaal tegen de coronamaatregelen. De demonstratie, voor het stadhuis in IJmuiden, ging gepaard met het afsteken van vuurwerk. Ook werd er geen afstand gehouden. Daarom verzocht de politie om de demonstratie te beëindigen.
Een tweede demonstratie vond plaats op 9 januari en werd aangekondigd via social media. Wel werd aan de deelnemers van de demonstratie tegen de 'indirecte vaccinatieplicht' gevraagd om geen vuurwerk af te steken of muziek op te zetten. Ook werd ditmaal de demonstratie van tevoren aangemeld bij de gemeente. De demonstranten kregen één uur de tijd voor de manifestatie.
Bekijk hieronder beelden over een eerdere demonstratie van Defend IJmuiden.
Goed plan om corona-ellende te verzachten? Heusden heeft meer dan een half miljoen euro klaar staan
16:21 - 12 December 2021, Dik de Joode Brabants DagbladDe meeste ijsbanen rond Deventer staan blank: ‘Laat Koning Winter maar komen!’
16:12 - 12 December 2021, Gert Kramer, Judah Bolink De StentorWie krijgt waar en wanneer de booster in Utrecht? Vijf vragen (en antwoorden) over meest besproken prik
16:09 - 12 December 2021, Josselin Gordijn AD UtrechtWie krijgt waar en wanneer de booster? Vijf vragen (en antwoorden) over meest besproken prik van ons land
16:03 - 12 December 2021, Josselin Gordijn AD UtrechtWeer meer coronapatiënten in ziekenhuizen, 16.671 nieuwe coronabesmettingen
16:03 - 12 December 2021, De LimburgerHet aantal coronapatiënten in de Nederlandse ziekenhuizen is het afgelopen etmaal weer iets toegenomen.
Twentse coronacijfers: 535 nieuwe besmettingen, geen nieuwe sterfgevallen
15:42 - 12 December 2021, Redactie Tubantia TubantiaLIVE | 16.671 nieuwe besmettingen, weer meer coronapatiënten in ziekenhuizen
15:36 - 12 December 2021, Binnenlandredactie Brabants DagbladTienduizenden demonstranten in Oostenrijk tegen coronamaatregelen
15:36 - 12 December 2021, Buitenlandredactie Brabants DagbladLIVE | 16.671 nieuwe besmettingen, veel politie bij Mediapark en Catshuis vanwege dreiging
15:27 - 12 December 2021, Binnenlandredactie Brabants DagbladLIVE | Veel politie bij Mediapark en Catshuis vanwege dreiging Defend
15:06 - 12 December 2021, Binnenlandredactie PZCNieuw-Caledonië stemt tijdens geboycot referendum tegen onafhankelijkheid
14:48 - 12 December 2021, NU.nl/ANP nu.nlOmstreden Joshua Kimmich laat zich toch vaccineren
14:36 - 12 December 2021, De TelegraafDuits voetbalinternational Joshua Kimmich gaat zich toch laten vaccineren tegen corona.
Klimaat/corona/woonprotest, maar dit was de eerste demonstratie in Utrecht: ‘Wij willen burgerrecht!’
14:03 - 12 December 2021, Jeroen Kreule AD UtrechtCoronaregels niet nageleefd: fondsenwerver Voedselbank vertrekt uit onvrede bij uitreiking vrijwilligersprijs
14:03 - 12 December 2021, Marco van Nek De GelderlanderCorona achter de schermen #2, Tomas Tielemans: ‘Graag een stip op de horizon’
14:03 - 12 December 2021, Rob Schoonen EDPolitie en ME aanwezig op Media Park: 'oproepen tot (extreem) geweld tegen de politie'
13:54 - 12 December 2021, NH NieuwsHet Media Park en centrum van Hilversum zijn uitgeroepen tot veiligheidsrisicogebied. Volgens de gemeente Hilversum zijn er 'duidelijke aanwijzingen' dat demonstranten gelieerd aan 'Defend-groepen en andere extremisten' de openbare orde willen verstoren. Deze groepen zouden eerder hebben opgeroepen tot het gebruik van geweld met wapens tegen de politie.
De afgelopen tijd is het Media Park vaker het toneel van demonstraties geweest. Hierbij werd de sfeer steeds grimmigen, gebruikten de demonstranten onder andere (zwaar) vuurwerk en werden stenen en flessen gegooid naar de politie.
Volgende de gemeente Hilversum is bekend dat de groepen die nu op weg zijn naar de mediastad oproepen tot geweld tegen de politie. Daarbij zouden ze mogelijk ploertendoders, messen en verzwaarde hardschoenen willen gebruiken.
Ingang dicht
Daarom worden er strenge voorzorgsmaatregelen genomen en is er de mogelijkheid dat bezoekers van het park zich moeten legitimeren. Ook zal er, naast beveiliging, politie aanwezig zijn en is het minder goed bereikbaar. Zo de ingang aan de Familie de Mollaan inmiddels dicht.
Onze verslaggever die momenteel in Hilversum is, ziet dat auto's worden gecontroleerd en dat de ingang van het Media Park is geblokkeerd met twee grote groene containers. Ook staan er langs de snelweg A1 politiewagens te posten.
Catshuis ook extra beveiligd
Ook het Catshuis in Den Haag, waar het kabinet bijeen is om over coronamaatregelen te spreken, wordt extra beveiligd.
Op sociale media is opgeroepen tot 'verzet' op onbekende locaties in het land vandaag. Een woordvoerder van de politie bevestigd tegen mediapartner NOS dat gaat het om groeperingen die zich 'Defend' noemen en op open en besloten platforms op sociale media oproepen te gaan demonstreren. "De politie anticipeert daarop. Er zijn verschillende scenario's denkbaar", aldus de woordvoerder.
Kimmich laat zich alsnog vaccineren: 'Ik kon moeilijk me de angst omgaan'
13:18 - 12 December 2021, NU.nl nu.nlWillen de Britse Conservatieven premier Johnson nog na 'schandaalweek'?
13:09 - 12 December 2021, NU.nl nu.nlGert Verhulst vindt langdurig afscheid van Samson 'beetje zielig’
12:36 - 12 December 2021, Showredactie Brabants DagbladBeste NUjij-reacties | 'Rembrandt is slechte investering' | Booster voor coronapas
12:09 - 12 December 2021, NU.nl nu.nlLIVE | Deel kabinet overlegt op het Catshuis over ’avondlockdown’
11:15 - 12 December 2021, De TelegraafAvondlockdown, mondkapjes op scholen en een beperking op het aantal mensen dat thuis op bezoek komt; we zijn nog niet van corona af. Wereldwijd blijft het virus het gesprek van de dag bepalen. In Nederland richt de aandacht zich vooral op het traag op gang komen van de boostercampagne.
Mensen geboren in 1955 of 1956 kunnen boosterprik inplannen
11:09 - 12 December 2021, NU.nl nu.nlDuitse bondskanselier sluit lockdown met kerst niet uit en houdt alle opties voor coronamaatregelen open
10:30 - 12 December 2021, De LimburgerDe Duitse bondskanselier Olaf Scholz houdt alle opties voor mogelijke coronamaatregelen open. In een interview met de krant Bild zegt Scholz dat er flexibiliteit nodig is om maatregelen tegen het virus te nemen.