Het laatste Coronanieuws
Lees hier alle corona headlines en teasers gebruikt in de media vanaf maart 2020. Verbaas je over de gekkigheid, als besmette hamsters, ongrondwettelijkheid als avondklokken en prikdiscriminatie. Maar vooral over de propaganda, en geestelijke manipulatie, om mensen doodsbang te maken en te houden.121248 Nieuwsberichten geindexeerd. We houden alle nieuwsberichten bij die via RSS feeds aangeboden worden, we linken naar het originele artikel. De oorspronkelijke kop is leesbaar, we updaten de artikelen niet nadat ze geindexeerd zijn.
Dobberen in de zwembadcontainer is populairder dan verwacht: ‘Je moet gewoon aanpakken’
16:03 - 22 May 2022, Ralph van Wolffelaar BN DeStemCaroline van der Plas steelt de show tijdens Boeren- en Beestenboel in Bunschoten: ‘Zij inspireerde me’
15:21 - 22 May 2022, Sjaak van de Groep De StentorGoh. Theaters blijven leeg na corona
13:39 - 22 May 2022, Van Rossem GeenStijlVrouw van Bruls over fatshaming: ‘Dat doet pijn, je hebt het wel over mijn man’
11:00 - 22 May 2022, Daan Rieken, Jacqueline van Ginneken PZCFatshaming raakt Bruls: ‘Zou je eens bij iemand van kleur moeten doen. Dan is het discriminatie en is de wereld te klein’
09:27 - 22 May 2022, Daan Rieken, Jacqueline van Ginneken De GelderlanderFatshaming raakt Bruls: ‘Zou je eens bij iemand van kleur moeten doen. Dan is de wereld te klein’
09:21 - 22 May 2022, Daan Rieken, Jacqueline van Ginneken De GelderlanderBruls openhartig over worsteling met zijn gewicht: ‘Afvallen is voor mij moeilijker dan een lastig dossier oplossen’
08:45 - 22 May 2022, Daan Rieken, Jacqueline van Ginneken De GelderlanderTop-bowler Denise Blankenzee even terug uit Amerika in eigen Julianadorp
08:03 - 22 May 2022, NH NieuwsTwee jaar geleden vertrok de inmiddels 22-jarige Denise Blankenzee uit Julianadorp naar Amerika om daar, met een studiebeurs op zak, haar bowlingtalent verder te ontwikkelen. Ze is nu even terug op haar oude nest. De komende zomer speelt ze samen met Oranjeteammaatje en dorpsgenoot Samantha Greiner op twee grote, internationale toernooien.
"Ik ben daar echt veel beter geworden", zegt Blankenzee die meerdere malen Nederlands kampioen werd en ook de Europese titel binnenhaalde bij de jeugd. "Ik kan het nu ook gewoon zeggen. Voorheen vond ik het lastig om te zeggen en zei ik 'ik kan wel een beetje bowlen', maar nu durf ik op basis van prestaties wel te zeggen dat ik veel beter ben geworden."
De bowler uit Julianadorp vertrok twee jaar geleden om te gaan spelen bij het Bearcats College-team in Texas. "Ik sta nu elke dag 3 à 4 uur op de baan. Dat heb je hier niet, hier is het leven heel anders", legt Blankenzee uit. "Daar wordt het gezien als een echte sport. Dus ik ben zes, soms zeven dagen in de week volledig aan het trainen. Mentaal en op de baan zijn we met het team dag en nacht bezig."
Blankenzee is niet naar Nederland teruggekomen om uit te rusten. Integendeel: er staat een stevig programma op de agenda. Samen met dorps- en ploeggenoot van het Oranjeteam Samantha Greiner heeft ze twee grote toernooien voor de boeg. "In juli gaan we naar de World Games in Alabama", vertelt Greiner. "In augustus dan naar Aalborg in Denemarken voor het EK. Een spannende tijd, maar na al die coronajaren heb ik daar wel heel veel zin in."
Greiner en Blankenzee kennen elkaar al jaren. "Ja, Julianadorp is blijkbaar een goed dorp om te beginnen met bowlen. Wij zijn ook gewoon vriendinnen. Ik volg haar altijd, als ik het online op YouTube kan zien, kijk ik altijd even mee. Ik moedig haar dan ook aan en ben erg trots op wat ze daar gepresteerd heeft", zegt Greiner, die natuurlijk zelf ook niet voor niets in het Oranjeteam zit.
Tekst gaat verder onder de video.
Blankenzee zit in Amerika goed op haar stek en kan er zelfs een jaar langer blijven om de verloren tijd door corona te compenseren. "Ik heb een leuk team. Ik heb ook veel mensen uit andere teams leren kennen die allemaal dezelfde droom hebben", vertelt Blankenzee. "Het is fijn om mensen om je heen te hebben die dezelfde levensstijl hebben als ik."
Helemaal terug naar de roots zit er niet meer in. De baan in Julianadorp waar ze de sport heeft leren spelen, bestaat niet meer. Trainen doet ze daarom nu af en toe op de baan bij Hotel Den Helder, een paar kilometer verderop. "Julianadorp was mijn stekkie. Gelukkig heb ik, ook in Amerika, nog steeds contact met mijn oude coach Ronald. Daar ben ik heel dankbaar voor. En Den Helder is gewoon prima hoor."
Wachttijd voor volkstuinen verdubbeld: "Tegen de tijd dat ik aan de beurt ben, lig ik in de kist"
07:12 - 22 May 2022, AT5Volkstuinen zijn razend populair. Volgens de Bond van Volkstuinders zijn er op dit moment zelfs zesduizend mensen die een volkstuin willen. Maar die kunnen lang wachten, want er zijn ook maar zesduizend volkstuinen in de hele stad. "Het is wachten tot er iemand neervalt."
"Als je het berekent met de vijf procent die elk jaar ongeveer zijn tuin achterlaat, zou je twintig tot dertig jaar moeten wachten", vertelt Eric van der Putten van de Bond van Volkstuinders. Hoe lang je echt moet wachten, verschilt in de praktijk per park.
"Eerst hadden we ongeveer honderd inschrijvingen", vertelt Linda Pietersen, vrijwilliger bij Volkstuinpark de Eendracht. "Maar nu staan er tweehonderd op de wachtlijst." Volgens Pietersen komt het onder andere door corona, omdat mensen toen doorhadden dat het fijn is als je even in de natuur kunt zijn, in plaats van constant tussen vier muren. "Ook is er steeds meer aandacht voor de natuur, het tuinieren en voor het milieu."
Volkstuinen die dichter bij het centrum liggen, zijn over het algemeen ook populairder. Bij volkstuinen rondom het Westerpark is het bijvoorbeeld geen uitzondering als je vijftien jaar moet wachten, vertelt Van der Putten. Pietersen: "Bij ons ligt de wachttijd ook aan je eigen eisen. Het is minimaal twee à drie jaar voor een huisje dat je zelf nog erg moet opknappen."
Werkkamp
Om te kijken of alle mensen op de wachtlijst wel écht een tuin willen, worden nieuwkomers bij de Eendracht eerst verwacht voor een kennismaking. Daar wordt in een uur uitgelegd hoe ze een tuintje kunnen krijgen en wat er daarna van ze wordt verwacht. Wat ze namelijk wel moeten weten, is dat je je tuin en de publieke plekken van het park heel goed moet bijhouden. Meerdere volkstuinders vertellen dan ook grappend dat het leuk is, "maar het ook vaak een werkkamp wordt genoemd."
Wachtlijst
"Ik zou heel graag een tuin willen", zegt een van de nieuwkomers. "Ik woon zelf in een appartement zonder tuin, dus ik zou graag naar buiten willen op deze manier." Op de vraag hoe lang ze denkt dat ze moet wachten op een plekje, antwoordt ze: "Laat ik positief blijven. Ik hoop dat ik dit jaar een tuin heb." Een andere groenliefhebber staat er minder rooskleurig in: "Het is wachten tot er iemand neervalt. Tegen de tijd dat ik aan de beurt ben, lig ik zelf in de kist."
"Mensen vinden het niet leuk", zegt Pietersen. "Mensen willen gewoon nu een tuin. De wachtlijst is ook lang, maar er vallen ook vaak later mensen af. Het hoeft dus niet tien jaar te duren."
De sport boccia is booming: Bart en Chantal willen de top halen
07:03 - 22 May 2022, NH NieuwsOp dit moment zijn de Open Nederlandse Kampioenschappen Boccia gaande in Hilversum. Een sport die steeds populairder wordt in Nederland. Bart en Chantal doen mee en zijn superambitieus.
"Ik wil over twee jaar meedoen aan de Paralympische Spelen in Parijs", vertelt Chantal van Engelen. Ze behaalde in april dit jaar goud en zilver op het WK Boccia in Rio de Janeiro. Dit weekend speelt ze in Hilversum. "Ik ga m'n best doen om op het podium te eindigen."
Ook Bart van der Veen is één van de deelnemers. "Ik doe dit nu tien jaar en in die tijd ben ik van onervaren speler naar het Nederlands team gegaan. Daar ben ik erg trots op."
Het spel lijkt een beetje op jeu de boules. "Maar de ballen zijn lichter en kleiner", vertelt Chantal. "Het doel van het spel is om de ballen zo dicht mogelijk bij de witte bal te krijgen, daar scoor je punten mee."
En wat is er nou zo leuk aan? "Ik beleef erg veel plezier aan het spel", vertelt Chantal. "Het leukst is de tactische kant van het spel, het punten scoren en dat je kan leren van andere spelers."
Beide topsporters wonen in Hilversum en trainen vier volle dagen in de week. Volgens hen is boccia de ultieme sport voor mensen in een rolstoel. "Er zijn verschillende niveaus, afhankelijk van je spierkracht en motoriek", vertelt Chantal. Zo zijn er ook deelnemers die de bal vanaf een goot laten rollen, met behulp van een begeleider. "Die zit met z'n rug naar het spel en mag alleen de aanwijzingen volgen van de speler."
Bart was de afgelopen drie jaar regerend Nederlands kampioen. "Dat kwam door corona, haha. Mijn kampioenschap werd automatisch verlengd", aldus Bart. Dit weekend gaat hij alles op alles zetten om er nóg een jaartje aan vast te plakken. "Ik was bij de eerste wedstrijd heel zenuwachtig, maar ik bleef rustig en ik heb gelukkig gewonnen."
Hij wil graag in 2028 naar de Paralympische Spelen in Los Angeles. "Ik heb al veel bereikt, maar ik wil nog veel meer bereiken", zegt hij. Volgens hem is boccia een goede sport om je te ontwikkelen als sporter met een beperking. "Alles is mogelijk, ook als je in een rolstoel zit. Ik ga ervoor!"
Nieuws gemist? Klachten over peperdure fietsenstalling • Ziekenhuizen nog niet klaar met corona
20:30 - 21 May 2022, Redactie De StentorDrugsgebruikers en dealers in Heintje Hoekssteeg: "Vrouwen durven hun huis niet in"
20:21 - 21 May 2022, AT5Sinds de coronaregels in de binnenstad zijn opgeheven, zijn de Wallen weer overvol. Bewoners van de Heintje Hoekssteeg zijn er klaar mee en willen dat de gemeente de overlast in hun steeg aanpakt. Naast het afval dat door voorbijgangers op de grond wordt gegooid zorgt drugshandel voor veel overlast. "Het is zelfs zo erg dat vrouwen bang zijn om 's avonds of 's nachts naar binnen te gaan", zegt buurtbewoner Lennard.
Nachtelijke vechtpartijen, schreeuwende toeristen en geveltuintjes waar zakjes harddrugs in worden verstopt; het is aan de orde van de dag voor de bewoners van de Heintje Hoekssteeg. Lennard woont al dertig jaar in deze buurt en prikt dagelijks zijn straatje schoon. Volgens hem is de situatie de laatste paar maanden geëscaleerd. "Het gaat zelfs zo ver dat vrouwen 's avonds en 's nachts hun huis niet meer in durven", zegt hij.
Onveilig
's Nachts wordt de Heintje Hoek bevolkt door ongure types. "Ik doe mijn verhaal anoniem voor mijn eigen veiligheid", zegt één vrouwelijke bewoner van de steeg. Vaak moet ze langs drugsdealers of -gebruikers om bij haar voordeur te komen. "Ik voel me niet veilig op dat moment." Een buurvrouw legt uit hoe ze 's nachts de straat over gaat. "Ik gebruik mijn fiets, dan heb ik tenminste nog iets tussen mij en de dealers."
Veel bewoners pleiten voor een toegangssysteem, zoals een hek waarmee de steeg na 23 uur alleen nog toegankelijk is voor bewoners en bestemmingsverkeer. De gemeente laat in een schriftelijke reactie weten geen hek te willen plaatsen. In plaats daarvan wordt geprobeerd de overlast op een andere manier tegen te gaan. Zo worden straatdealers persoonlijk aangepakt en het gebied waar alcohol verkocht wordt uitgebreid.
Ondanks alle problemen peinzen de bewoners er niet over om ergens anders te gaan wonen. "Dat zou ook een beetje de omgekeerde wereld zijn, dan zou je de stad dus overgeven aan overlastgevende types", zegt Lennard.
Helmondse Avondvierdaagse zit er weer op, voor de 61e keer
18:30 - 21 May 2022, Hans Vermeeren EDDoor het doucheverbod tijdens corona worstelen clubs nu met een veranderde kleedkamercultuur
18:12 - 21 May 2022, Niek Verhoeven De StentorDouchen na het sporten is niet meer normaal: ‘Allang blij dat iedereen weer aan het sporten is’
17:03 - 21 May 2022, Niek Verhoeven De StentorLakedance ontvangt na twee festivalloze jaren vandaag 25.000 bezoekers
16:12 - 21 May 2022, Eddy Jansen EDLakedance ontvangt na twee festivalloze jaren vandaag 20.000 bezoekers
16:03 - 21 May 2022, Eddy Jansen EDApenpokken geen reden tot paniek: ’Wel weer extra inspanning gevraagd van zorg’
15:12 - 21 May 2022, De TelegraafHet aantal gevallen van apenpokken in Nederland is opgelopen. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zegt dat er inmiddels „enkele patiënten” zijn gevonden. Het is niet bekend om hoeveel gevallen het gaat. Zo’n bericht doet denken aan ruim twee jaar geleden, toen corona ons land binnendrong. Belanden we hiermee weer in een pandemie waarvoor strenge maatregelen nodig zijn om het te beteugelen? Experts verwachten dat het wel mee gaat vallen. „Dit is makkelijker te stoppen dan corona.”
Het ziekenhuis is na twee loodzware jaren nog niet klaar met corona: ‘We zetten ons schrap voor het najaar’
15:09 - 21 May 2022, Niek Megens De StentorBritse premier Johnson onder vuur door ontmoeting met onderzoeker 'partygate'
14:39 - 21 May 2022, NU.nl/ANP nu.nlBudelse harmonie EMM heeft weer iets om naar uit te kijken
14:33 - 21 May 2022, Roy de Leijer EDKoos Moerenhout Classic trekt ruim duizend deelnemers: ‘Soms elkaar nog een beetje pijn doen’
14:27 - 21 May 2022, Ben van den Aarssen BN DeStemZijn apenpokken in Nederland reden tot paniek? Hoogleraar: ‘Veel werk voor RIVM’
14:21 - 21 May 2022, Binnenlandredactie De StentorPremier Johnson onder vuur om nieuwe rel in ‘partygate’-schandaal
14:12 - 21 May 2022, De LimburgerDe Britse premier Boris Johnson ligt onder vuur om een nieuwe rel in het schandaal ‘partygate’. De reden is een niet eerder bekendgemaakte ontmoeting ruim een maand geleden met topambtenaar Sue Gray, die onderzoek deed naar borrels en -feestjes van overheidspersoneel op momenten waarop in Engeland strenge coronamaatregelen golden.
Hoogleraar: geen paniek, apenpokken beter te stoppen dan corona
14:12 - 21 May 2022, De LimburgerDe uitbraak van apenpokken is volgens hoogleraar Chantal Bleeker-Rovers van het Radboudumc geen reden tot paniek. Wel verwacht ze dat de ziekte weer veel inspanning gaat vragen van het RIVM, de GGD’en en de hele zorgketen. De hoogleraar, die is gespecialiseerd in uitbraken van infectieziekten, schat de kans om deze uitbraak te stoppen groter in dan bij het coronavirus.
Apenpokken in Nederland reden tot paniek? Nee, zegt hoogleraar: ‘Wel veel werk voor RIVM’
14:03 - 21 May 2022, Binnenlandredactie PZCKoos Moerenhout Classic trok ruim duizend deelnemers
13:48 - 21 May 2022, Ben van den Aarssen BN DeStemTitia verloor haar zoon (14): ’Ik zou alle lessen die zijn geleerd zo inruilen voor Pepijn’
13:30 - 21 May 2022, De TelegraafOm te ontsnappen aan de ‘saaie’ lockdown, experimenteerde de 14-jarige Pepijn met drugs. Het werd hem fataal. Hoewel corona achter de rug lijkt, wil moeder Titia Bloemhof (52) aandacht blijven vragen voor de kwetsbaarheid van jongeren.
Voor 9 euro ligt vanaf Aalten heel Duitsland aan je voeten dankzij coronasteunmaatregel
13:18 - 21 May 2022, Wout Dusseldorp De StentorOndernemers huwelijksmarkt zijn druk: ‘Ik neem tot augustus geen bestellingen meer aan’
12:57 - 21 May 2022, Eefje Oomen Brabants DagbladTrouwlocaties na corona tjokvol, stellen nemen al opties voor 2024
12:33 - 21 May 2022, Eefje Oomen Brabants DagbladVoormalige NAC-belofte Snepvangers wil nog geen stapje terug doen: ‘Je hebt toch talent, zonde om dat niet te gebruiken’
12:03 - 21 May 2022, Dennis Kas BN DeStemPeperdure fietsenkelder bij station Zwolle blijkt niet voor iedereen toegankelijk: ‘Architectonische flop’
11:36 - 21 May 2022, Floris Brandriet De StentorAD | Waar gaat ons vakantiegeld dit jaar aan op?
11:09 - 21 May 2022, AD/Ton Voermans nu.nlVS en Zuid-Korea bieden Noord-Korea coronahulp aan
11:03 - 21 May 2022, De TelegraafDe Amerikaanse president Joe Biden en zijn Zuid-Koreaanse ambtgenoot Yoon Suk-yeol hebben Noord-Korea coronahulp aangeboden. De leiders spraken elkaar in Seoul onder meer over de uitbraak van het virus in het geïsoleerde land en de rakettesten die het regime in Pyongyang uitvoert.
Festivalbazen bezorgd om personeel: 'Goede tent is mooi, maar wel mensen nodig om 'm op te zetten'
10:27 - 21 May 2022, AD Utrechts Nieuwsblad nu.nlExpeditie Noord-Holland: miljardeninvestering voor doortrekken Noord-Zuidlijn verantwoord?
10:15 - 21 May 2022, NH NieuwsDe komende jaren krijgt Noord-Holland er veel inwoners bij. Tot 2030 komen er, volgens de plannen, zo'n 250.000 extra woningen en 200.000 extra banen. De drukte op onze wegen neemt steeds verder toe. Bereikbaarheid én veiligheid worden daarom steeds belangrijker. In 'Expeditie Noord-Holland onderweg' zoekt onze presentator Koen Bugter uit hoe we straks slim, schoon, veilig én voortvarend op weg kunnen naar onze bestemming in Noord-Holland.
In 2018 begon de Vervoerregio met het verduurzamen, oftewel het elektrisch maken, van het busvervoer in Edam. De ambities zijn groot, want in 2025 moet al het openbaar vervoer in de Vervoerregio rond Amsterdam elektrisch of op waterstof rijden. Nu al rijden er bussen in Edam en dat gaat goed, maar het energieverbruik is groot. "De bus verbruikt in een kwartier aan stroom wat je normaal in je huis aan stroom gebruikt", aldus Gerard Hellburg, programmamanager Zero Emissie Mobiliteit van de Vervoerregio.
Overbelast
Presentator Koen Bugter ziet een uitdaging: er is al een overbelast elektriciteitsnetwerk in Noord-Holland. Kan de Vervoerregio de duurzame elektrische ambities dan wel waarmaken?
"Je ziet dat je veel met Leander in gesprek moet zijn om keuzes te maken: waar wil je gaan laden en hoeveel stroom mag je dan gebruiken? Sommige van onze huidige projecten lopen tegen de grenzen van het electriciteitsnetwerk aan", beaamt de programmamanager.
Gerard Hellburg geeft toe dat elektrische ambities in gevaar kunnen komen: "We moeten slimme oplossingen bedenken, bijvoorbeeld het delen van stroom. Als er twee bedrijven naast elkaar zitten waarvan de ene overdag stroom nodig heeft en de andere 's nachts, dan kun je eigenlijk een stroomaansluiting gebruiken. Met dezelfde hoeveelheid stroom kun je twee bedrijven bedienen."
Kabelbaan
We staan ondertussen met z'n allen na corona weer steeds vaker in de file. Er wordt al langer door bestuurders nagedacht hoe huidige verkeersstromen kunnen worden ontlast. In Amsterdam zijn er, naast de bestaande verbinding van het pontje en de tunnel onder het IJ, ook plannen voor een kabelbaan en een extra fietsbrug.
Inwoners van Amsterdam hebben zo hun twijfels: "Het zal met een kabelbaan niet zo snel gaan en je moet wachten op een cabine." Dames uit Brabant zien het als 'een leuke toeristische attractie'. Een andere bezoeker van het pontje is zelfs ietwat fatalistisch: "Een boot kan al zinken, maar met de kabelbaan kan je ook naar beneden vallen en dan alsnog zinken."
Noord-Zuidlijn doortrekken
De sprong over het IJ zal in de toekomst ongetwijfeld meer opties krijgen. Bestuurders denken ook nog steeds na over het doortrekken van de Noord-Zuidlijn. Ondanks de hoge kosten en de vertragingen bij de eerdere aanleg van Amsterdam-Noord naar Station Zuid.
Wethouder Haarlemmermeer Verkeer en Vervoer is Marja Ruigrok en zij is enthousiast en overtuigd. "Hier komt die Noord-Zuidlijn! Het is de bedoeling dat hij via Schiphol naar Hoofddorp gaat lopen."
Miljardenproject
Is een nieuw miljardenproject maatschappelijk nog wel verantwoord? Ruigrok: "Daar hebben we een studie naar gedaan. Wegen de kosten en de baten tegen elkaar op? De kosten zijn enorm: 3 miljard euro. Wie weet wordt het inderdaad iets meer, minder zou het bijna nooit worden. De baten oftewel de opbrengsten zullen hoger zijn."
Burgemeester Bruls en gezin moesten tijdens coronacrisis huis uit om dreiging
10:12 - 21 May 2022, NU.nl/ANP nu.nlExpeditie Noord-Holland: zijn miljarden voor doortrekken Noord-Zuidlijn verantwoord?
10:09 - 21 May 2022, NH NieuwsDe komende jaren krijgt Noord-Holland er veel inwoners bij. Tot 2030 komen er, volgens de plannen, zo'n 250.000 extra woningen en 200.000 extra banen. De drukte op onze wegen neemt steeds verder toe. Bereikbaarheid én veiligheid worden daarom steeds belangrijker. In 'Expeditie Noord-Holland onderweg' zoekt onze presentator Koen Bugter uit hoe we straks slim, schoon, veilig én voortvarend op weg kunnen naar onze bestemming in Noord-Holland.
In 2018 begon de Vervoerregio met het verduurzamen, oftewel het elektrisch maken, van het busvervoer in Edam. De ambities zijn groot, want in 2025 moet al het openbaar vervoer in de Vervoerregio rond Amsterdam elektrisch of op waterstof rijden. Nu al rijden er bussen in Edam en dat gaat goed, maar het energieverbruik is groot. "De bus verbruikt in een kwartier aan stroom wat je normaal in je huis aan stroom gebruikt", aldus Gerard Hellburg, programmamanager Zero Emissie Mobiliteit van de Vervoerregio.
Overbelast
Presentator Koen Bugter ziet een uitdaging: er is al een overbelast elektriciteitsnetwerk in Noord-Holland. Kan de Vervoerregio de duurzame elektrische ambities dan wel waarmaken?
"Je ziet dat je veel met Leander in gesprek moet zijn om keuzes te maken: waar wil je gaan laden en hoeveel stroom mag je dan gebruiken? Sommige van onze huidige projecten lopen tegen de grenzen van het electriciteitsnetwerk aan", beaamt de programmamanager.
Gerard Hellburg geeft toe dat elektrische ambities in gevaar kunnen komen: "We moeten slimme oplossingen bedenken, bijvoorbeeld het delen van stroom. Als er twee bedrijven naast elkaar zitten waarvan de ene overdag stroom nodig heeft en de andere 's nachts, dan kun je eigenlijk een stroomaansluiting gebruiken. Met dezelfde hoeveelheid stroom kun je twee bedrijven bedienen."
Kabelbaan
We staan ondertussen met z'n allen na corona weer steeds vaker in de file. Er wordt al langer door bestuurders nagedacht hoe huidige verkeersstromen kunnen worden ontlast. In Amsterdam zijn er, naast de bestaande verbinding van het pontje en de tunnel onder het IJ, ook plannen voor een kabelbaan en een extra fietsbrug.
Inwoners van Amsterdam hebben zo hun twijfels: "Het zal met een kabelbaan niet zo snel gaan en je moet wachten op een cabine." Dames uit Brabant zien het als 'een leuke toeristische attractie'. Een andere bezoeker van het pontje is zelfs ietwat fatalistisch: "Een boot kan al zinken, maar met de kabelbaan kan je ook naar beneden vallen en dan alsnog zinken."
Noord-Zuidlijn doortrekken
De sprong over het IJ zal in de toekomst ongetwijfeld meer opties krijgen. Bestuurders denken ook nog steeds na over het doortrekken van de Noord-Zuidlijn. Ondanks de hoge kosten en de vertragingen bij de eerdere aanleg van Amsterdam-Noord naar Station Zuid.
Wethouder Haarlemmermeer Verkeer en Vervoer is Marja Ruigrok en zij is enthousiast en overtuigd. "Hier komt die Noord-Zuidlijn! Het is de bedoeling dat hij via Schiphol naar Hoofddorp gaat lopen."
Miljardenproject
Is een nieuw miljardenproject maatschappelijk nog wel verantwoord? Ruigrok: "Daar hebben we een studie naar gedaan. Wegen de kosten en de baten tegen elkaar op? De kosten zijn enorm: 3 miljard euro. Wie weet wordt het inderdaad iets meer, minder zou het bijna nooit worden. De baten oftewel de opbrengsten zullen hoger zijn."
Burgemeester Bruls en gezin moesten huis uit vanwege dreiging
10:06 - 21 May 2022, De TelegraafBurgemeester van Nijmegen Hubert Bruls is tijdens de coronatijd bedreigd. In een interview met De Gelderlander vertelt Bruls dat eind november vorig jaar een „concrete dreiging” bestond dat actievoerders hem en zijn gezin „thuis kwamen opzoeken.” Uit voorzorg werd het gezin snel naar elders gebracht.
Busje komt zo, maar nu even niet
09:36 - 21 May 2022, Wim van den Broek BN DeStemFestivalbazen bezorgd om personeel: ‘Goede tent is mooi, maar wel mensen nodig om ‘m op te zetten’
09:03 - 21 May 2022, Josselin Gordijn, Maarten Venderbosch AD UtrechtBuurthuis in de knel door verdriedubbelde energierekening: ‘We hebben corona overleefd maar dit overtreft alles’
09:03 - 21 May 2022, Mark Wijdeven EDBruls ernstig bedreigd in coronatijd, gezin moest huis ontvluchten: ‘Dit was echt eng’
08:45 - 21 May 2022, Daan Rieken, Jacqueline van Ginneken Brabants DagbladEen leuk extraatje of broodnodig om gaten te dichten: ‘Vakantiegeld wordt weer uitgegeven’
08:39 - 21 May 2022, Ton Voermans Brabants DagbladBruls ernstig bedreigd in coronatijd: gezin van burgemeester moest eigen huis ontvluchten
08:18 - 21 May 2022, Daan Rieken, Jacqueline van Ginneken De GelderlanderVakantiegeld gaat deze zomer vooral weer op aan vakantie
08:15 - 21 May 2022, Ton Voermans Brabants DagbladDeze ziekenhuizen zetten zich schrap voor coronagolf na oproep Kuipers: ‘Dit is de enige manier’
07:39 - 21 May 2022, Niek Megens Brabants DagbladZiekenhuizen zetten zich schrap voor coronagolf in het najaar: meer ic-bedden en verzuimbegeleiding
07:15 - 21 May 2022, Niek Megens De StentorPaaseiland binnenkort na meer dan twee jaar weer open voor toeristen
02:51 - 21 May 2022, Redactie Brabants DagbladEindelijk weer feesten bij uitverkocht Steenbergen Live! met 3000 man: ‘Dit is heel erg genieten’
22:57 - 20 May 2022, Peter de Brie BN DeStemPower Rangers-acteur aangehouden vanwege frauderen met coronasteun
21:36 - 20 May 2022, Cintha Rood Brabants DagbladHet is nog geen zomer, maar nu al vrijwilligers gezocht voor sinterklaasintocht in Utrecht
21:18 - 20 May 2022, Maarten Venderbosch AD UtrechtFanatiek 'lopend korfbal' met 55-plussers: "Rustig aan, rennen mag niet!"
19:09 - 20 May 2022, NH NieuwsDrie groepen met 55-plussers trainen al bij korfbalclub Koog Zaandijk (KZ) en als het aan voorzitter Corrie Noom ligt komt er daar nog eentje bij. Vandaag rondde een groep een tiendaagse af, waarbij de deelnemers elke dag een andere sport uitprobeerden. De gelegenheidstrainer Piet Hein Havik is er blij mee: "De talenten zijn wisselend maar iedereen is enthousiast."
Dat het hard nodig is om mensen aan het sporten te krijgen, bleek vanochtend wel uit de cijfers van het onderzoek Zo Sport Nederland 2021 van het NOC*NSF. De conclusie daaruit kwam aan: we kunnen zeggen dat Nederland te maken heeft met een beweegcrisis.
Ook bij KZ merkten ze dat: "Vooral bij de jeugd", zegt Havik. "Omdat we twee jaar geen schoolkorfbal konden doen. Dat is deze week weer voor het eerst gelukt, dan lopen er weer een paar honderd kinderen over het veld. Dat vinden wij ook heel plezierig, want op die manier krijg je ook weer nieuwe leden binnen. Maar als je er geen kennis mee kunt maken, dan blijf je thuis. Zo gaat het gewoon."
Ondertussen gaat het er behoorlijk fanatiek aan toe op het veld. Havik moet zelfs even ingrijpen: "Rustig aan hè, nu ga je hardlopen. Snelwandelen mag, maar niet rennen!"
Groep uit elkaar gevallen
Een man in een felgroen shirt gooit een bal weg en zegt: "Ik heb vorige week het walking football gemist. Dat vond ik wel jammer, dat had ik wel willen proberen. Ik zoek op dit moment iets om een of twee keer per week te doen. Ik deed aan een sport, maar door corona lukt dat niet meer: de hele groep is uit elkaar gevallen."
Dat kennismaken met sporten probeert ook het Sportbedrijf Zaanstad bij 55-plussers, zegt verenigingsondersteuner Simon den Heeten. "Je ziet het in de cijfers en ook op locaties, je komt meer mensen met overgewicht tegen. We proberen ook de doelgroep te bereiken die sport over het algemeen niet zo leuk vindt door dat te combineren met andere activiteiten." In dit geval dus met de Sportkennismakings10daagse: tien verschillende sporten, tien weken lang voor tien euro.
Voorzitter Corrie Noom vult aan: "Het is gewoon goed. We weten dat er meer bewogen moet worden in Nederland. Hier kunnen dus ook ouderen sporten, we hebben nu drie groepen en we hopen dat er dat vier worden. Het levert ons ook leden op die ook enthousiast zijn om te kijken bij de wedstrijden en die wat doen voor de club. Dat is een hele mooie combinatie."
Noord-Korea meldt meer dan twee miljoen vermoedelijke coronagevallen
18:42 - 20 May 2022, NU.nl/ANP nu.nlHuisartsenpost Alkmaar loopt over: 'Bijna de helft van belletjes was niet nodig'
18:39 - 20 May 2022, NH NieuwsDe huisartsenpost in Alkmaar krijgt 's avonds en 's weekends vaker te maken met mensen die klachten hebben die prima kunnen wachten tot de eigen huisarts beschikbaar is. Hierdoor wordt de druk op de medewerkers steeds hoger. "We merken dat mensen soms een plek opeisen als dit eigenlijk niet nodig is." Daarom heeft de huisartsenpost deze week 'beslisboom' op de website gelanceerd, waarmee patiënten kunnen checken hoe urgent hun zorgvraag is.
Vanaf 1 januari van dit jaar tot en met 18 mei hebben ruim 25.000 mensen contact opgenomen met de huisartsenpost, vertelt Inge van Hulst, manager van huisartsenpost Alkmaar. "In bijna de helft van die gevallen, 47 procent, hoeven mensen geen contact op te nemen met de huisartsenpost."
Sneller blessures?
Dit is zo'n 20 procent meer dan vorig jaar. Van Hulst denkt dat die toename een combinatie is van meerdere factoren: "Nu er geen coronamaatregelen meer zijn, gaan veel meer mensen er op uit en weer sporten. Hierdoor lopen ze sneller blessures op waarvoor ze de huisartsenpost bellen. Dat zou één van de verklaringen kunnen zijn, maar het blijft een beetje speculeren."
Van Hulst merkt ook dat mensen minder snel genoegen nemen met een afwijzing. "Wanneer je de huisartsenpost belt, krijg je een zorgmedewerker met een triage-opleiding aan de telefoon. Die schat aan de hand van verschillende vragen in of iemand naar de huisartsenpost moet komen of niet. We merken dat mensen soms een plek opeisen als dit eigenlijk niet nodig is."
En dat is lastig, vertelt ze. "Mensen kunnen heel mondig zijn. De huisartsenpost is bedoeld voor acute hulpvragen en het is natuurlijk niet altijd fijn om te horen dat je niet tot die doelgroep behoort", aldus Van Hulst. "We laten heus wel eens iemand langskomen als het niet echt nodig is, omdat die persoon ontzettend ongerust is of de triagist zelf een onderbuikgevoel heeft. Tegelijkertijd neemt de druk op ons personeel enorm toe en moeten we ervoor zorgen dat het voor hen behapbaar blijft."
Beslisboom als 'voorzichtige' inschatting
Ze hoopt dan ook dat mensen eerst de beslisboom op de website nagaan, om te checken of ze direct zorg nodig hebben. "Dit is een systeem waarmee al 70 procent van de huisartsenposten werkt en het is heel accuraat", vertelt Van Hulst. Wel kan het voorkomen dat iemand op de website het advies krijgt om de huisartsenpost te bellen, maar dat na een gesprek met de triagist blijkt dat het niet nodig is om langs te komen.
Tekst loopt door.
Dat komt doordat de beslisboom 'aan de voorzichtige kant van het spectrum zit'. "We willen bij twijfelgevallen natuurlijk alsnog een telefonisch gesprek, omdat de triagist gerichter kan doorvragen", aldus Van Hulst. "Die medewerker kan daarna heel goed afwegen of acute zorg nodig is."
De huisartsenpost hoopt dat de beslisboom eraan bijdraagt dat mensen de huisartsenpost zoveel mogelijk inschakelen wanneer dat nodig is. "Doordat er zo'n toename aan telefoontjes is, zetten we ieder weekend een extra huisarts in. Dit is iemand die meestal ook een eigen praktijk heeft, dus dat zorgt echt voor extra werkdruk. We zijn tevreden als we gewoon weer kunnen doen waarvoor we bedoeld zijn."
Trouwen in 2022 vraagt creativiteit: alles na corona volgeboekt
16:54 - 20 May 2022, De TelegraafIn de coronajaren 2020 en 2021 gingen een heleboel huwelijken niet door. Dat zorgt dit jaar weer voor een ware vloedgolf aan trouwfeesten. Populaire trouwlocaties zijn dan ook lastig te boeken, om over leveranciers nog maar te zwijgen.
GVB: zonder overheidssteun komt dienstregeling in gevaar
16:48 - 20 May 2022, AT5Het GVB verwacht de komende één à twee jaar tientallen miljoenen euro's steun van de overheid nodig te hebben om de dienstregeling op peil te houden. Doordat een flink deel van de reizigers sinds de coronapandemie thuiswerkt, ziet de vervoerder de eigen inkomsten hard teruglopen.
Dat blijkt uit het jaarverslag over 2021 dat het GVB vandaag uit heeft gebracht. Door corona halveerde het aantal reizigersritten ten opzichte van voor de pandemie van 266,8 miljoen naar 133,4 miljoen. Zonder de zogeheten beschikbaarheidsvergoeding van de overheid, zou de vervoerder het afgelopen jaar ruim 150 miljoen euro verlies hebben geleden.
Thuiswerken
Door de verschillende lockdowns ging de vervoerder van lege naar vollere trams en weer terug naar bijna lege trams. Doordat er weinig tot geen reizigers instapten en toeristen wegbleven, waren de inkomsten uit kaartverkoop laag. Het openbaar vervoer kon blijven rijden dankzij de 156,9 miljoen euro coronasteun van de overheid. Om kosten te besparen kromp de dienstregeling met twaalf procent in vergelijking met voor corona.
Volgens de laatste cijfers is het aantal reizigers inmiddels toegenomen tot zo'n 85 procent en opzichte van voor corona. Het GVB verwacht echter dat een deel van de kantoorwerkers de komende jaren niet zullen terugkeren, omdat corona heeft gezorgd dat een deel van hen deels blijft thuiswerken. Het woon-werkverkeer komt daardoor naar verwachting de komende twee jaar nog niet op het niveau voor corona, aldus het GVB. Onbekend is nog hoe het reisgedrag van forensen en ook toeristen zich verder zal ontwikkelen.
Bezuinigen
Of die overheidssteun ook wordt toegekend is nog onzeker. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Verkeer en Vervoer) moet daarover nog een besluit nemen. Het GVB hoopt op een garantiestelling, waarbij de vervoerder de overheidssteun teruggeeft als het die uiteindelijk niet nodig denkt te hebben. Indien die steun niet wordt gegeven, en ook de gemeente en de Vervoerregio Amsterdam niet kunnen bijspringen, zal uiteindelijk moeten worden geschrapt in de dienstregeling, zo vreest het GVB.
Volgens een woordvoerder kan namelijk niet worden bezuinigd op personeel en materieel, aangezien de vervoerder die in de toekomst juist hard nodig zal hebben. De Vervoerregio Amsterdam., een van de aandeelhouders van het GVB, waarschuwde in april al voor mogelijk 20 tot 30 procent minder openbaar vervoer volgend jaar als er geen nieuwe coronasteun van de overheid komt.
De directeur van het GVB wilde niet ingaan op een uitnodiging om de cijfers voor camera toe te lichten.
Steeds minder sportende mensen, maar boulderen blijkt mateloos populair
16:45 - 20 May 2022, NH NieuwsDoor de coronacrisis is er in Nederland een beweegcrisis ontstaan. Volgens onderzoek van het NOC*NSF zijn vooral jongeren minder gaan sporten. In 2019 deed 78 procent van de 13 tot en met 18-jarigen dit nog dagelijks, vorig jaar was dat nog maar 65 procent. Ook veel sportverenigingen zien een afname in het aantal leden. Toch is het niet overal rustig. Zo kreeg de Koninklijke Wandel Bond Nederland er 70.000 leden bij en blijkt ook boulderen flink in trek.
Volgens Marc van den Tweel, algemeen directeur van NOC*NSF is Nederland 'letterlijk tot stilstand gebracht', maar daar merken ze bij Be Boulder in Amsterdam nog niks van. "We hebben meer afnames van abonnementen, maar ook qua losse bezoeken is het drukker", vertelt Jort Klein Twennaar.
Ook ziet hij veel aanvragen voor lessen, niet alleen van volwassenen. "Ook de kinderen stromen hiervoor binnen. We hebben zelfs een extra lesdag toegevoegd."
Denksport
Een verklaring voor de populariteit heeft hij wel. De sport is volgens hem een uitkomst voor mensen die het wel gezien hebben in de sportschool en voor mensen die zowel een lichamelijke als geestelijke uitdaging willen. "Boulderen is ook een denksport. Het is als het ware een puzzel die je op moet lossen. In elke boulder, in elke route, zit een kleine crux die je op moet lossen."
Inmiddels is boulderen een olympische sport. Nederland is er volgens Klein Twennaar nog niet heel goed in: "We komen er wel aan. We hebben een Nederlands team, en ook de jeugd begint zich te ontwikkelen. Bovendien schieten de boulderbanen als paddestoelen uit de grond, dus het niveau wordt steeds beter. Maar we moeten nog wel flink wat stappen maken."
Testlocaties Eindhoven en Helmond afgeschaald, nog 50 tests per dag
16:42 - 20 May 2022, Rob Burg EDTestlocaties corona Eindhoven en Helmond afgeschaald. Nog maar 50 tests per dag
16:30 - 20 May 2022, Rob Burg EDBelgië schrapt mondkapjesplicht in OV
15:36 - 20 May 2022, De LimburgerBelgië schrapt vanaf maandag de mondkapjesplicht in het openbaar vervoer. Het is van de laatste zichtbare coronamaatregelen bij onze zuiderburen.
Van Gogh Museum maakt miljoenenwinst dankzij coronasteun
14:21 - 20 May 2022, ParoolTwenterand vindt niet dat het soepeler mag zijn en houdt bedrijf aan hoge boete: ‘We hebben procedures doorlopen’
12:30 - 20 May 2022, Ferry de Goeijen TubantiaScore eindtoets basisschool iets hoger, kleine leervertraging door corona te zien
12:27 - 20 May 2022, NU.nl/ANP nu.nlVan Gogh Live na corona weer terug in Zundert
11:03 - 20 May 2022, Tess Mutsters BN DeStemMoeten we bang zijn voor de oprukkende apenpokken?
10:39 - 20 May 2022, De LimburgerHet apenpokkenvirus jaagt, ook nu we al jaren met corona kampen, steeds meer mensen angst aan. Sinds de eerste meldingen duiken er meer gevallen op van het virus, dat lange tijd niet van mens op mens leek te kunnen worden overgebracht. Hoe gevaarlijk is het, en wat is ertegen te doen? Vijf vragen.
Apenpokken rukken op: hoe gevaarlijk is het virus en voor wie?
10:21 - 20 May 2022, De TelegraafHet apenpokkenvirus jaagt, ook nu we al jaren met corona kampen, steeds meer mensen angst aan. Sinds de eerste meldingen duiken er meer gevallen op van het virus, dat lange tijd niet van mens op mens leek te kunnen worden overgebracht. Hoe gevaarlijk is het, en wat is ertegen te doen? Vijf vragen.
Europese luchthavens zien reizigersaantallen herstellen in 2024
09:12 - 20 May 2022, NU.nl nu.nlAir France-KLM wil half miljard euro ophalen om Franse schulden af te betalen
09:12 - 20 May 2022, NU.nl/ANP nu.nlCoronaschulden duwen 50.000 in kern gezonde bedrijven naar afgrond
09:09 - 20 May 2022, Natasja de Groot PZCOpenluchtviering bij Kapel van Binderen op Hemelvaartsdag
09:00 - 20 May 2022, Redactie EDJongeren haken na coronatijd massaal af bij sporten: ‘We hebben nu een beweegcrisis’
08:42 - 20 May 2022, Raymond Boere De GelderlanderOnderhoud Aalsmeerbaan drijft Buitenveldert en Zuidoost tot wanhoop: "Word gek van de herrie"
07:03 - 20 May 2022, AT5Op Schiphol ligt de Aalsmeerbaan er vanwege groot onderhoud uit en dat betekent dat de Buitenveldertbaan ruim 2,5 keer vaker wordt gebruikt.
"Het regent klachten", zegt Maurice van Uden van Vliegherrie.nl,"maar dat is ook logisch want er komen gewoon 400 vliegtuigen per dag over onze wijken heen."
"In Buitenveldert zitten we opgehokt en kunnen we intussen helemaal niets meer", leest Van Uden een van de vele klachten voor. Ook in Duivendrecht is het bal, Jopie Euwe-Beaufort kan met bezoek niet meer in de tuin zitten: "We kunnen elkaar niet verstaan, om de minuut komen ze voorbij. Ik zou het wel heel erg vinden als dit alle mooie dagen zo is."
Want ja, het onderhoud is nog tot en met half juli. "Ik denk: doe het dan in de winter. Of doe het dan tijdens corona", verzucht Euwe-Beaufort.
Volgens Van Uden zijn er ook best andere oplossingen te vinden, maar laat het eens te meer zien dat Schiphol volgens hem veel te groot is geworden: "Ze moeten krimpen of verhuizen. En het liefst allebei gezien onze klimaatdoelstellingen."
Flinke stijging auto-inbraken in eerste vier maanden 2022
06:18 - 20 May 2022, De TelegraafCriminelen hebben in de eerste vier maanden van 2022 veel meer in auto's ingebroken dan in dezelfde periode een jaar eerder, zo laten politiecijfers zien. In 2021 maakten de vele coronamaatregelen het vermoedelijk moeilijk om uit of van auto's gestolen waar te verhandelen, zoals koplampen en navigatiesystemen. Het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) verwacht dat dit minder speelt in 2022.
Forse stijging auto-inbraken in eerste vier maanden 2022
05:15 - 20 May 2022, Autoredactie EDSteeds minder mensen sporten en dat leidt tot grote zorgen bij NOC*NSF
04:45 - 20 May 2022, NU.nl/ANP nu.nlNederlander wil niet meer sporten na coronacrisis
00:03 - 20 May 2022, Raymond Boere Brabants DagbladProblemen bij Stadsloketten moeten vanaf begin juni zijn verholpen
21:57 - 19 May 2022, AT5Amsterdammers kunnen vanaf 7 juni waarschijnlijk weer zonder afspraak naar binnen bij een van de Stadsloketten. De wijziging moet er, samen met de komst van nieuwe medewerkers, voor zorgen dat achterstanden bij het aanvragen van rijbewijzen en paspoorten worden ingelopen. Dat zei wethouder Touria Meliani (Personeel en Organisatie) vandaag.
VVD-raadslid Daan Wijnants, die vijf maanden moest wachten totdat hij zijn huwelijk kon aanmelden, vroeg Meliani in de Stopera om opheldering. "We moeten hier wel echt actie op ondernemen", vond de VVD'er. "Want het meest herkenbare punt waar mensen in aanraking komen met de gemeente zijn de stadsloketten. En dat het juist daar elke keer tot problemen leidt, tot uitstellen, tot mensen die in de knel komen met termijnen, dat moet toch onverteerbaar zijn."
Meliani erkende dat de wachttijden 'enorm oplopen'. "Daar werken we keihard aan. En dat heeft met meerdere dingen te maken. Te weinig personeel. Ik denk dat dat een landelijk gegeven is. Een feit is dat we op afspraak werken door corona. Vanaf 7 juni hebben we nu het plan om op inloop weer open te gaan. Er zijn 26 mensen aangenomen en opgeleid. Die beginnen deze week. Wij verwachten dat we het vanaf 7 juni hebben ingehaald.
Breda op de bres voor mentale gezondheid lokale ondernemers
20:09 - 19 May 2022, BN DeStem nu.nlKoningin Maxima krijgt kijkje in de keuken bij Von Gahlen in Zevenaar: vooral laagdrempelig contact valt in de smaak
17:33 - 19 May 2022, Pim Gerritzen De GelderlanderMinder dan 500 coronapatiënten in Nederlandse ziekenhuizen, nog 26 op de ic
17:27 - 19 May 2022, NU.nl/ANP nu.nlOuders: Meer dan de helft van de Capelse jeugd liep in de coronaperiode een leerachterstand op
17:06 - 19 May 2022, Marcel Potters AD RotterdamMag je werkgever loon inhouden als je je ziek meldt? Dit zijn de regels voor ziekteverzuim
16:33 - 19 May 2022, Mirte van Rooijen Brabants DagbladStijging coronapatienten in ziekenhuizen niet zo groot als eerder gemeld
16:18 - 19 May 2022, Redactie EDBerichten Halsema en Rutte na demonstratie Dam vrijgegeven: "Je zet me wel erg in de kou"
16:18 - 19 May 2022, AT5Burgemeester Femke Halsema voelde zich na het Black Lives Matter-protest op de Dam, waar het zo druk was dat er ondanks de coronamaatregelen geen anderhalve meter afstand gehouden werd, in de kou gezet door premier Mark Rutte. Dat blijkt uit sms-contact dat vanmiddag openbaar geworden is.
De sms-berichten zijn op verzoek van PVV-leider Geert Wilders naar de Tweede Kamer gestuurd. Te lezen is dat Halsema op 1 juni om 20.12 uur naar Rutte stuurde: "Even contact over demo graag. Ik heb even steun nodig." De demonstratie was aan het begin van de avond al afgelopen, maar het grote aantal demonstranten zorgde de hele avond nog voor kritische reacties.
Halsema had ook contact met Ferd Grapperhaus, die toen minister van Justitie en Veiligheid was. Dat wist Rutte ook. "Femke, jij hebt daarover contact met Ferd. Ik zie nul toegevoegde waarde daar tussen te gaan zitten. Ik vind de beelden uit Amsterdam wel extreem heftig", schreef hij. "Dit is heel slecht voor het draagvlak onder de 1,5 meter maatregel."
"Sorry, ik verwacht wel iets meer van je", reageerde Halsema. "Ik word vanmiddag overvallen door 10.000 mensen en er is geen politiemacht die dit vreedzaam uit elkaar krijgt." Nadat Rutte nogmaals erop wees dat Grapperhaus contact had, schreef Halsema: "Ha Mark, je zet me wel erg in de kou".
Dat er contact was geweest met Rutte stond eerder in De Telegraaf. Toen Halsema in 2020 door JA21-raadslid Kevin Kreuger naar het contact werd gevraagd, zei ze: "Ik heb met de heer Rutte besproken dat ik het verder afhandel met de heer Grapperhaus."
De berichten kwamen ter sprake in het debat over het nieuws dat premier Rutte al jarenlang sms-berichten verspreid, omdat hij maar twintig berichten op de simkaart van zijn oude Nokia-telefoon kan opslaan. Belangrijke berichten heeft hij naar eigen zeggen naar een ambtenaar gestuurd die het kon archiveren.
Deze studio gaat na corona door met streamen van concerten: ‘We ontdekken de mogelijkheden’
16:06 - 19 May 2022, Antti Liukku AD RotterdamKoningin Máxima bezoekt Von Gahlen in Zevenaar en geniet van speciaal taartje
15:54 - 19 May 2022, Pim Gerritzen De GelderlanderLaura Pausini test positief op corona na finale Eurovisie Songfestival
14:48 - 19 May 2022, NU.nl/ANP nu.nlLaura Pausini test positief op corona na songfestivalfinale
14:45 - 19 May 2022, Showredactie De StentorC&A-telg Brenninkmeijer in beroep tegen straf voor rellen, justitie vroeg vrijspraak
14:21 - 19 May 2022, Victor Schildkamp Brabants DagbladC&A-telg Brenninkmeijer in beroep tegen straf voor rellen, Openbaar Ministerie vraagt vrijspraak
14:18 - 19 May 2022, Victor Schildkamp Brabants DagbladBreda op de bres voor mentale gezondheid lokale ondernemers die kampen met gevolgen corona
14:03 - 19 May 2022, Nico Schapendonk BN DeStemLondense politie deelt 126 boetes uit voor ‘partygate’, onderzoek gesloten
13:36 - 19 May 2022, Buitenlandredactie Brabants DagbladOnderzoek naar 'partygate' door Londense politie afgesloten met 126 boetes
13:09 - 19 May 2022, NU.nl/ANP nu.nlKonijnen na corona massaal gedumpt: ’Hele bakfiets vol’
13:03 - 19 May 2022, De TelegraafHet is bar en boos met de dump van konijnen, zo waarschuwt de Dierenbescherming. Opvangcentra zitten propvol met ooit vertroetelde maar nu achtergelaten langoren en pluimstaartjes. Wachtlijsten in de opvang worden zelfs geschrapt, want plekken komen toch niet vrij. „Eigenlijk moet de winkelverkoop aan banden worden gelegd”, luidt een hartenkreet.
Londense politie sluit onderzoek ‘partygate’ af met 126 boetes
12:39 - 19 May 2022, De LimburgerDe Londense politie sluit het onderzoek naar ‘partygate’ af met in totaal 126 boetes voor overheidsmedewerkers. Het schandaal draait om overheidsfeestjes en -borrels op momenten waarop in Engeland strenge coronamaatregelen golden.
Biden wil kongsi tegen Kim
12:27 - 19 May 2022, De LimburgerDe Amerikaanse president Joe Biden vertrekt donderdag naar het Verre Oosten voor een bezoek aan Zuid-Korea en Japan. Het is de eerste Aziatische trip van Biden als president, die eerst met corona, vervolgens Afghanistan en nu Oekraïne steeds iets anders op zijn bordje had. En dat terwijl het een belangrijke regio voor de VS is: zowel China als Noord-Korea vormen een grote uitdaging voor Amerika.