Het laatste Coronanieuws
Lees hier alle corona headlines en teasers gebruikt in de media vanaf maart 2020. Verbaas je over de gekkigheid, als besmette hamsters, ongrondwettelijkheid als avondklokken en prikdiscriminatie. Maar vooral over de propaganda, en geestelijke manipulatie, om mensen doodsbang te maken en te houden.121248 Nieuwsberichten geindexeerd. We houden alle nieuwsberichten bij die via RSS feeds aangeboden worden, we linken naar het originele artikel. De oorspronkelijke kop is leesbaar, we updaten de artikelen niet nadat ze geindexeerd zijn.
Koningsdagfan Frits Nietse stippelt zijn perfecte Koningsdag uit: "Het kriebelt al"
06:03 - 27 April 2022, NH NieuwsNa twee jaar corona staat menig Koningsdagfan te trappelen om hun outfit aan te trekken en door de oranje versierde straten te struinen. Zo ook de Zaankanter Frits Nietse. Elk jaar met Koningsdag gaat hij verkleed als koning en loopt hij door de binnenstad van Zaandam. "Het kriebelt al", vertelt hij met enthousiasme tegen NH Nieuws.
Zijn kleding legt hij in de ochtend al klaar en daarna stapt hij onder de douche. "Je hoopt natuurlijk vooral als je wakker wordt dat de zon schijnt." Dat maakt een dag als deze voor Nietse helemaal leuk. Na het douchen gaat hij ontbijten en kijkt hij naar het Koningspaar op de televisie.
Met de bus vertrekt hij vervolgens naar de Peperstraat. "Mijn eerste stop is hier en vanaf hier loop ik dan meestal naar het centrum. Ik ga hier eerst langs de kroeg." Het is die gezelligheid wat Nietse zo enthousiast maakt op Koningsdag. "In de kroeg spreek je met bekenden en ook op straat kom je bekenden tegen."
Tekst gaat door onder de foto.
Na zijn kroegbezoek vertrekt hij richting het centrum van Zaandam waar de vrijmarkt is. "Die struin ik altijd af en er willen altijd mensen met mij op de foto." Na de vrijmarkt gaat hij door naar het Damplein.
Nietse houdt van de muziek, vaste prik op het Damplein. "Het is die feeststemming van iedereen en de gezelligheid die je hier voelt. Ik ben een feestbeest." Hij loopt de hele dag rond, kletst verder met bekenden en gaat zo door tot laat. "Maar ik pas altijd op dat ik niet te veel drink, want ik moet ook nog thuiskomen", grapt hij.
Dat de afgelopen twee jaar er geen uitbundig Koningsdagfeest is geweest vindt hij jammer. "Ik ben toen alsnog de stad in gegaan met mijn koningoutfit, om voor mezelf toch het idee te geven dat het Koningsdag was." Nietse is inmiddels bekend in de stad. "'Kom je weer?' Roepen ze vaak naar me. Sommige roepen naar me: 'Hey! ik heb een foto met jou!'"
'Taptoe' spelen door Marine ook na 70 jaar verbindende traditie in Den Helder
22:48 - 26 April 2022, NH NieuwsVanavond speelde de Marinierskapel samen met de Tambours en Pijpers van het Korps Mariniers het 'Taptoe' in Den Helder. Na twee jaar, door coronaregels gedwongen afwezigheid, kon het startsein voor de Koningsdagviering eindelijk weer gegeven worden. Er kwamen honderden mensen op af.
In de Helderse Courant van 1952 is één van de vroege aankondigingen te vinden van de traditie van het Taptoe spelen door de Marinierskapel. Op 26 april van dat jaar vermeld de krant dat de Marinierskapel het taptoe zal spelen in de Buitenhaven. Vanavond werd het stuk opgevoerd bij het Marinemuseum in Den Helder.
"De traditie stamt al uit de tijd van de 80-jarige Oorlog", legt kapitein-luitenant Wilco Kramer van de Koninklijke Marine uit, "Als een garnizoenscommandant 's avonds de poorten liet sluiten, klonk bij de laatste het Taptoe en ging de kurk op de fles, de tap ging echt dicht. En het is niet in Nederland gebleven. In het Duits heet het Zaphenstreich blasen en in het Engels Tattoo, wat een verbastering is van onze Taptoe"
Oekraïne
Alhoewel de Taptoe in Den Helder het officieuze startsein is voor een flink oranjefeest, is er tijdens het optreden rekening gehouden met de situatie in Oekraïne. "Je wilt in een periode waarbij binnen Europa oorlog woedt niet al te feestelijk voor de dag komen", zegt chef-dirigent majoor Arjan Tien van de Marinierskapel, "Natuurlijk gaat het leven door, maar we hebben geprobeerd met respect een programma samen te stellen"
Ook voor de muzikanten bij de marine waren de afgelopen jaren taai om door te komen. Door coronaregels amper optredens en oefenen in beperkt gezelschap. "Ja, fijn dat het eindelijk weer kan. Dit is waar je het voor doet. We mochten ook al 'the closing ceremonie' spelen bij de Invictus Games. Mooi om zo'n uitzinnige volle zaal weer mee te maken. En dat geldt hier ook", vertelt majoor Arjan Tien.
Tekst gaat verder onder de foto...
Publiek
Aan het publiek heeft het niet gelegen. Na het Wilhemus werd her een der een traantje weggepinkt, maar ook het officiële stuk dat wij als 'Land of Hope and Glory' kennen kon op veel goedkeuring rekenen.
"Het stond 4 à 5 rijen mensen dik, ik heb ze niet geteld, maar dat was hartstikke goed", zegt kapitein-luitenant ter zee Wilco Kramer, "En ik heb gevraagd of ze volgend jaar allemaal twee vrienden, vriendinnen, familieleden of buren meenemen. Er is genoeg ruimte voor veel meer mensen om te genieten van al dat moois"
Dit is er tijdens Koningsnacht- en dag allemaal te doen in Amstelland
22:27 - 26 April 2022, NH NieuwsHaal de rommel die je de afgelopen twee jaar hebt verzameld maar weer van zolder, want Koningsdag is terug van weggeweest. Vrijmarkt, foute hits en bakken oranje prullaria: je gaat het allemaal meemaken. NH Nieuws zet de evenementen en activiteiten in de regio voor je op een rij.
Dat we dit jaan geen 'woningsdag' of 'balkoningsdag' vieren, betekent niet dat alles weer helemaal bij het oude is. 'De grootste reünie van Amstelveen', het koningsdagfeest bij restaurant/hotel Abina, vindt bijvoorbeeld in afgeslankte vorm plaats, omdat de voorbereidingstijd te kort was.
Amstelveen
"Normaal starten de voorbereidingen voor het oranjefeest al in december, maar toen zag het er voor de hele horeca nog somber uit door de corona-lockdown", aldus de organisatie van het festijn. Tel daar een tekort aan personeel en beveiligers bij op en je komt tot de conclusie dat het blik aan volkszangers dit jaar gesloten blijft. Dat betekent ook geen straatbreed podium.
Maar jong en oud hoeven zich zeker niet te vervelen, want de Amsterdamseweg is ook deze Koningsdag weer the place to be in Amstelveen. Abina verzorgt tijdens Koningsdag- én nacht muziek en er zijn kraampjes met eten en drinken. En je vindt hier ook de grootste vrijmarkt van Amstelveen. Die loopt tot aan de rotonde op de Graaf Aelbrechtlaan.
Wil je naar een iets kleinere vrijmarkt in Amstelveen? Dan is er genoeg keuze. In het Oude Dorp (Stationsstraat, Dorpsstraat en Dorpsplein) is genoeg te beleven en wordt ook volop muziek gedraaid. Daarnaast kun je terecht bij De Meent in Middenhoven, het Westwijkplein, het Catharina van Clevepark, het Stadsplein en bij de kindermarkt in het Urbanuspark, Bovenkerk. Op het Stadsplein kun je tijdens Koningsnacht ook kijken naar een lasershow onder begeleiding van een dj.
De koninklijke familie doet dit jaar Maastricht aan, maar in Amstelveen kun je de hele dag een glimp opvangen van burgemeester Tjapko Poppens, die in een versierde oranjebus overal zijn gezicht laat zien.
Ook de Amstelveense ouderen worden niet overgeslagen. Stichting Amstelveen Oranje gaat de verschillende verzorgingshuizen langs met 3000 oranjetompoucen en bij ieder huis kunnen de bewoners genieten van een optreden.
Ouderkerk aan de Amstel
Als het goed is, zit de stemming in Ouderkerk aan de Amstel er al goed in. Voor het eerst sinds 2019 wordt namelijk - traditioneel rond Koningsdag - de feestweek gehouden. Behalve met kermisattracties en feestgedruis vermaakt het dorp zich onder meer met tobbetje steken (variant op ringsteken), kratstapelen en buikschuiven.
Het kratstapelen staat vanavond op het programma, het buikschuiven volgt morgen. Slecht nieuws voor liefhebbers van het tobbetje steken: dat was afgelopen zaterdag.
Tekst gaat door onder de post
Verder kunnen liefhebbers deze Koningdag luisteren naar het Harmonieorkest Amstelveen.
Aalsmeer
In de hele provincie kampen oranjeverenigingen met een tekort aan vrijwilligers die willen helpen met Koningsdag. Ook Aalsmeer snakte naar meer handjes.
Maar het is gelukt. In Aalsmeer staat een Koningsdag voor het hele gezin centraal. Op het Raadhuisplein zijn namelijk de hele dag allerlei spelletjes te doen: van strijkijzerwerpen tot keihard de stormbaan over sjezen. Vanaf 12.30 tot 18.00 uur is hier van alles te beleven.
Artikel gaat verder onder de afbeelding
Ook jongeren kunnen tijdens Koningsdag hun hart ophalen in Aalsmeer. Voor het eerst vaart er namelijk een heuse partyboot over de Westeinderplassen. Je kan op Koningsnacht van 22.00 uur tot 04.00 uur al varend een feestje bouwen en op Koningsdag van 13.30 uur tot 00.00 uur. Maar alleen als je een kaartje hebt gekocht!
Uithoorn
In Uithoorn zijn ook genoeg plekken om je kleedje uit te spreiden. Als vanouds loopt de vrijmarkt daar vrijwel langs de hele kade aan de Amstel: vanaf de T-splitsing Dorpsstraat en Prinses Irenelaan tot aan de Stationsstraat. En ook vanaf de Koningin Julianalaan tot aan de Clausstraat is plek voor vrijmarkt.
Daarnaast is er in de Kwakel een waslijst aan activiteiten voor kinderen. 's Ochtends kunnen kleuters hun fiets versieren bij het Dorpshuis en daarna trots een rondje door het dorp rijden. Om 10.45 uur wordt het programma officieel geopend.
Er is een divers programma samengesteld voor kleuters en wat oudere kinderen. Zo zijn er heuse kinderspelen, kun je een Whatsapp speurtocht doen, panna voetbal spelen en tonnetje knuppelen. Van 13.00 tot 15.00 uur is er ruimte voor vrijmarkt en het feestje eindigt met live muziek op het plein voor het Dorpshuis. Wie meer muziek wil horen kan trouwens op Koningsdag en -nacht terecht bij diverse kroegen en cafés die feestjes organiseren.
Binnenstad van Utrecht stroomt als vanouds vol voor vrijmarkt: ‘Hier kent niemand ons’
21:48 - 26 April 2022, Richard Hoving AD UtrechtVideo | Peking wil corona-uitbraken beteugelen door buurten af te sluiten
21:45 - 26 April 2022, NU.nl nu.nlOnder anderen deze inspirerende Noord-Hollanders ontvingen vandaag een lintje
21:06 - 26 April 2022, NH NieuwsVandaag ontvingen 386 Noord-Hollanders een lintje omdat ze zich al jaren inzetten voor de samenleving. Dat zijn er teveel om allemaal uit te lichten, maar NH Nieuws zette een paar extra gelukkige ontvangers op een rijtje.
Een onderscheiding voor de 'legendarische' keeperstrainer, voor onvermoeibaar zwerfafval opruimen of voor het ontwerpen van een 'batterij-bewaar box': de prestaties zijn van alle soorten en de gedecoreerden van alle leeftijden. Allemaal hebben ze bijzondere verdiensten verleend aan de samenleving.
De 386 lintjes zijn verdeeld in zes categorieën, twee Noord-Hollanders kregen de hoogste onderscheiding: Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Eén daarvan is Haarlemmer Jaap Harlaar.
De Haarlemse Jaap Harlaar
De Haarlemse Harlaar is onder andere hoogleraar klinische biomechanotronica aan de Technische Universiteit (TU) Delft. Samen met zijn studenten ontwikkelde hij twee jaar geleden een nieuw soort beademingsapparatuur, wat snel in productie genomen kon worden. Een gouden vondst tijdens een pandemie. Dankzij Jaap en zijn studenten kon het dreigende tekort aan beademingsapparatuur tijdens corona worden voorkomen.
"Ik ben heel blij verrast", vertelde een emotionele Harlaar aan NH Nieuws. "Het is wel iets waar ik heel trots op ben. Ik heb het initiatief genomen, maar het zijn uiteindelijk de studenten geweest die het project met heel veel toewijding hebben gerealiseerd."
John Hagman uit Nieuw-Vennep
Ook John Hagman uit Haarlemmermeer kreeg vanmiddag een koninklijke onderscheiding op zijn borst gespeld. "Zonder jouw inzet zou de voetbalclub niet bestaan", sprak burgemeester Marianne Schuurmans. Ze heeft het over de Vennepse club FC VVC, waar John al twintig jaar werkzaam is al vrijwilliger. Voorzitter, wedstrijdsecretaris, jeugdtrainer, lid van de technische commissie, coördinator van de kleding en materiaalman. Er is geen hoek van de club die John niet kent als zijn broekzak.
Tot het moment dat Schuurmans op de stoep stond, had John niks door. "Ik was erg verrast", vertelt hij aan NH Nieuws. "Het is uniek, wie overkomt dit nou? Dat zijn er maar een paar. Het geeft in ieder geval de waardering van de club aan voor datgene dat ik al tijd gedaan heb."
Frans Potemans uit Callantsoog
De 80-jarige Frans is geen onbekende in Callantsoog. Al jaren helpt hij alleenstaande, oudere vrouwen die bepaalde klusjes niet zelf meer kunnen uitvoeren. Zo helpt hij ze in de tuin, brengt ze naar het ziekenhuis wanneer dat nodig is en doet de boodschappen.
Frans had niet verwacht dat hij vandaag een koninklijke onderscheiding zou krijgen. Zelfs toen de grote bus met de burgemeester aan kwam rijden, ging er nog geen belletje bij hem rinkelen. "Ik ben helemaal overdonderd ervan", vertelt hij aan onze verslaggever. "Ik zag die bus wel komen, maar dacht dat het voor de buren was."
Desondanks wordt het hem even teveel tijdens de uitreiking na het openen van een aantal cadeaus met persoonlijke woorden en pinkt hij een traantje weg.
Krystyna in Bergen
Ook de 17-jarige Krystyna Cybulska was totaal verrast wanneer ze vandaag een jeugdlintje ontving. De van oorsprong Oekraïense krijgt de onderscheiding omdat ze een grote inzamelingsactie opzette voor mensen die door de oorlog op de vlucht zijn.
Zelfs bij aankomst in het hotel waar het lintje werd uitgereikt had Krystyna 'nog geen flauw idee' heeft waarom ze moest komen. "Ik wist alleen dat ik 26 april vrij moest houden en dat ik wat nets aan moest doen", vertelt ze aan NH Nieuws. "Ik dacht nog: misschien ga ik wel naar een bruiloft, of begrafenis. Of misschien iets voor Pasen. Dat vieren wij als orthodox christenen later dan in Nederland."
Dat blijkt allemaal niet het geval; van kinderburgemeester Thomas Meereboer krijgt ze namelijk het allereerste jeugdlintje van Bergen.
Koningsnacht: ’Lang niet gedaan, dus we gaan een mooie avond tegemoet’
20:47 - 26 April 2022, De TelegraafNa twee coronajaren is het eindelijk weer mogelijk: een mooi feestje vieren met koningsnacht. Lees het laatst nieuws over deze feestavond in ons liveblog.
Rechtbank wijst Maastrichtenaar in België Tozo-uitkering toe
19:54 - 26 April 2022, De LimburgerEen zelfstandig taxichauffeur in Maastricht die in België woont krijgt alsnog een Tozo-uitkering als compensatie voor de coronacrisis. Maastricht had zijn aanvraag afgewezen omdat hij over de grens woont, de rechtbank heeft dat teruggedraaid.
Zwembad De Zien gaat traditiegetrouw open op Koningsdag: "Rennen, kleren uit en erin duiken!"
19:36 - 26 April 2022, NH NieuwsZwembad De Zien kan na de afgelopen jaren met corona gedeald te hebben nu weer zonder beperkingen open. Dat gaat morgen op feestelijke wijze gebeuren, geheel volgens de traditie van het zwembad op Koningsdag. Daarnaast viert het zwembad, dat tegenwoordig door vrijwilligers wordt gerund, dit jaar haar 60-jarig jubileum.
"Rennen, kleren uit en erin duiken!" Dat kan morgen eindelijk weer in Uitgeest, wanneer de hekken van zwembad De Zien open gaan. De laatste voorbereidingen worden getroffen zodat het water schoon en niet te koud is en de rest van het zwembad er ook netjes uitziet.
Vrijwilliger Henk van Gelderen is zelf al opa en wordt tijdens het bezoek van NH Nieuws aan het zwembad nog even gebeld door zijn kinderen. Ze zijn trots op hun vader en opa die bij het openluchtbad de waterkwaliteit beheert. "Het draait prima. We zijn er al weken mee bezig. Gelukkig hebben we alles onder controle", zo stelt Henk.
De vrijwilliger kan niet wachten tot het morgen eindelijk zo ver is. "Dit is hartstikke leuk werk om te doen en bovendien als dat bad straks vol zit en iedereen geniet van het water en je ziet de spetterende kinderen, dan geniet je gewoon. Daar doe je het voor."
Kiek Valkering is ook al een tijd in touw om alles in gereedheid te brengen. Zelf is zij toezichthouder bij het bad en daarnaast staat ze voor de klas. Over de spectaculaire opening van morgen laat ze nog niet veel los. "Er is een speciaal iemand die de opening komt verrichten. We openen de poorten om 14:00 uur en je kan een rondje kijken in het ketelhuis, daar hebben we een open middag."
Sinds 2014 draait het zwembad volledig op de inzet en toewijding van een club vrijwilligers. Dat gaat gesmeerd, maar er blijft nog wel wat te wensen over, zo vertelt Kiek: "Het puntje langs het bad: de toezichthouders. Bijna alle zwembaden in Nederland hebben er last van en wij ook. Een paar handjes aan het bad zou fijn zijn maar verder hebben we bijna 100 mensen die hun best doen hier voor het zwembad."
Frisse duik
De watertemperatuur loopt een dag voor de echte opening op tot 17,5 graad. Het zwembad wordt zo klimaatbewust mogelijk opgewarmd, met behulp van zogeheten 'heat pipes', die op het dak van de gebouwen van het zwembad zijn geplaatst.
17,5 graad dus. Niet al te warm, maar volgens Kiek en Henk is het dan ook de bedoeling om af te koelen wanneer je een plons in het water waagt. Verslaggever Jasper Leegwater nam de proef op de som en ging kopje-onder. "Het is nog fris, maar je voelt dat het lekker gaat worden", zo concludeert hij.
Morgen is de officiële opening dus om 14:00 uur, aanmelden voor zwemmen in buitenbad De Zien is niet langer nodig.
Lintjesregen daalt neer op ons land: ’Echt de kers op de taart’
18:54 - 26 April 2022, De TelegraafDe burgemeesters in ons land en de gezaghebbers op de Nederlandse Antillen hadden het er dinsdagochtend maar druk mee, want maar liefst 3028 mensen ontvingen een koninklijke onderscheiding. Twee jaar op rij vond de lintjesregen door corona in aangepaste vorm plaats, maar dit jaar kregen burgers die een bijzondere bijdrage aan de samenleving leverden, weer traditiegetrouw op locatie een lintje opgespeld.
Toename van verdachte uitslagen: ‘Corona heeft matchfixing in het voetbal in de hand gewerkt’
17:27 - 26 April 2022, Sportredactie Brabants DagbladEuropol: corona heeft matchfixing in voetbal in hand gewerkt
17:21 - 26 April 2022, De TelegraafDe coronacrisis heeft voetbalclubs kwetsbaarder gemaakt voor criminelen die uitslagen van wedstrijden willen beïnvloeden. Dat heeft een hoge functionaris van de Europese politieorganisatie Europol gezegd tijdens een conferentie over matchfixing in Den Haag.
Lintjesregen: deze 44 inwoners in West-Friesland werden vandaag onderscheiden
17:06 - 26 April 2022, NH NieuwsTraditiegetrouw. Na maanden van voorbereiding en geheimhouding regende het vandaag weer lintjes, zo ook in West-Friesland. Maar liefst 44 West-Friezen werden dit jaar door hun burgemeester en naasten in het zonnetje gezet. Waarom? Als blijk van waardering voor hun maatschappelijke bijdragen en werk.
Van de 44 West-Friezen die tijdens de traditionele lintjesregen in het zonnetje werden gezet, werden vijf van hen verrast met een benoeming tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Eén werd zelfs benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau, een zeer hoge onderscheiding. Ook werden er drie echtparen in Spanbroek, Hoorn en Hoogkarspel beloond, net als vorig jaar. Een overzicht.
Opmeer
In Opmeer vielen de lintjes stuk voor stuk in Spanbroek, waar drie inwoners werden benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau. Ze werden thuis opgehaald met de koets. Want het lintje voor Jan en Els Verbruggen, en Jos Konijn werd niet zomaar opgespeld.
Jan was pastor van meerdere rooms-katholieke parochies. In zijn werk wordt en werd hij altijd bijgestaan door zijn echtgenote Els. Want zelfs na het emeritaat van Jan, waar hij ondanks zijn ’pensioen’ zich bezighield met de Franciscaanse Beweging in Nederland en parochies in De Weere en Spanbroek, bleven ze samen zich inspannen. Ook deed hij de mantelzorg voor de inmiddels overleden pastoor Piet Hoogenboom, die vorig jaar overleed aan corona.
Jos zet zich al sinds de jaren '80 actief in voor basisschool Bonifatius, tennisvereniging Hoog-Op en het Music Gala, georganiseerd door muziekvereniging Erato. Ook is hij voorzitter van 't Kerkhuys, een laatgotische kerk in Spanbroek.
Koggenland
Ook Koggenland is niet gespaard gebleven. Drie inwoners ontvingen een lintje van burgemeester Monique Bonsen. Trudy Komen uit Obdam en Maria van Ginkel uit Ursem werden benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau. Cor Grooteman uit Avenhorn werd tot ridder 'geslagen'.
Bonsen had dan ook lovende woorden voor de drie vrijwilligers: "Vrijwilligers zijn ontzettend belangrijk voor de samenhang in onze dorpen en zij verzetten ongelofelijk veel werk."
De 75-jarige Cor Grooteman heeft zich bijna 40 jaar ingezet als bestuurslid voor de Westerkoggeflora, de bloemenshow. De laatste editie stond in het teken van Tulpen, de kunst van Koggenland.
Trudy Komen uit Obdam (62) is al meer dan 18 jaar een gedreven vrijwilliger. Zij zette zich onder meer in als coördinator voor het Rode Kruis, ook ging ze elk jaar als collectant de straat op voor ongeveer negen goede doelen, waaronder het Reumafonds, MS fonds, Jongeren voor Afrika en Prinses Beatrixfonds. Als vrijwilliger voor het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) bracht de Obdammer asielzoekers taalbeheersing bij.
Maria van Ginkel (70) uit Ursem zet zich sinds 1997 in als voorzitter van de EHBO-vereniging in Ursem. Sinds 2013 is zij actief als consulent voor Het Oranje Kruis, waarbij zij de kwaliteit van de EHBO-examens bewaakt. Ook geeft de Ursemmer sinds 2000 op twee basisscholen praktijkles voor groepachters.
Enkhuizen
De Westerkerk in Enkhuizen vormde het decor voor de uitreiking van de Lintjesregen. Mevrouw Schuijt-van Duijn, en de heren Boogaard, Feller en Stomp werden vanochtend benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau. De vijf kregen de versierselen opgespeld door burgemeester Eduard van Zuijlen. Maar waarom?
Schuijt is al sinds 2000 actief binnen de Nationale Vereniging de Zonnebloem, een XX. In veertien jaar tijd heeft De Enkhuizer wordt omschreven als 'een duizendpoot waar elke afdeling van droomt'.
Boogaard is erg betrokken binnen de kerkelijke gemeenschap. Zo was hij voorzitter van de kerkenraad en het college van Kerkvoogden. Ook was Boogaard veel te vinden op het terrein van voetbalvereniging Dindua. Er kan een hele waslijst worden opgesteld: hij zorgt ervoor dat de velden klip en klaar zijn voor de wedstrijden, houdt de kleedkamers schoon, zorgt voor onderhoud en reparaties van het clubgebouw.
Feller is al meer dan 16 jaar de spil in de Enkhuizer harddraverij. Hier beheert en onderhoudt het reclamemateriaal, zorgt hij voor voldoende sponsors en verzorgt hij de complete catering voor de dag. Ook was Feller betrokken bij de organisatie van Koningsdag in Enkhuizen.
Stromp was 12 jaar lang raadslid in Enkhuizen. Ook was hij plaatsvervangend voorzitter in zijn laatste raadsperiode.
Drechterland
In Drechterland werden acht inwoners Koninklijk onderscheiden. Annemarie Sjerps-Feller, Abraham Sluis, Look Kroen, Bram Sluis, Koos Schipper, Marianne Hof-Botman, Wim Reus, en André en Ellen Krieckaert werden door burgemeester Michiel Pijl in het zonnetje gezet voor hun grote verdienste voor de gemeenschap. Hiervoor verdienden zij een koninklijk lintje, een benoeming tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.
Annemarie Sjerps-Feller uit Oosterleek wordt gezien als 'een verbindster' in het dorp. Ze geeft aandacht, hulp en ondersteuning aan dorpsgenoten die ziek, eenzaam en bejaard zijn. Mede door haar zorg konden enkele alleenstaande ouderen tot het einde van hun leven in hun huis blijven wonen. Ook zet zij zich in voor de leefbaarheid van het dorp. Voor haar verdiensten is de Oosterleeker in 2020 zelfs nog uitgeroepen tot vrijwilliger van het jaar.
Loek Kroon is vrijwilliger bij SKIK, een educatieve kinderboerderij in Hoogkarspel. Hij was dagelijks aanwezig bij de aanleg van de kinderboerderij en bouwt thans alle nieuwe projecten, zoals de dierenhokken en speeltoestellen. Hij breidde de kantine uit en draagt zorg voor het
onderhoud, het schilderen en repareren van de hokken, hekwerken en speeltoestellen.
Stede Broec
In Stede Broec werden vijf inwoners Koninklijk onderscheiden. Karin Brinkkemper-Ruiter, Annie van der Gulik-Groot, Dirk Rood, Jos de Koning en Marry de Ridder-Verdonschot werden door burgemeester Ronald Wortelboer in het zonnetje gezet voor hun grote verdienste voor de gemeenschap. Hiervoor verdienden zij een koninklijk lintje, een benoeming tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.
Annie van der Gulik was jarenlang actief als secretaris en bestuurslid voor de Sint Nicolaas Parochie in Lutjebroek, waar ze veertig jaar geleden begon als leidster in de kindernevendienst. Daarna bereidde ze als letrice de gezinsvieringen in de kerk voor en was ze lid van Catechese en bloemschikgroep. "Met haar heldere, warme stem was dit een hele mooie aanwinst."
Jos de Koning heeft volleybalvereniging Simokos in Bovenkarspel weer op de kaart gezet. Zijn actieve rol van besturen, heeft bijgedragen aan de groei en bloei van de vereniging. Zo is hij bestuurslid, trainer en scheidsrechter.
Dorpsgenoot Karin Brinkkemper bekleedt al sinds de jaren '80 meerdere bestuursfuncties bij Tafeltennisvereniging De Treffers. Maar daar komt nu een einde aan, de oud-voorzitter stopt. "Ze heeft vaak oog voor het lief en leed van een ander, waarbij ze zelf op de achtergrond blijft", vindt een medebestuurslid.
Een dorp verderop is Dirk Rood een trainer in hart en nieren, door iedereen geliefd. Uitgegroeid tot boegbeeld van de gemeente. Zo komen er bijvoorbeeld elke woensdagavond zo'n 50 leden zijn training bijwonen, met aan het einde een applaus. Hij was onder meer trainer bij Streker Atletiek Vereniging, Streker Survival Vereniging en De Zouaven.
Marry de Ridder is twaalf jaar lang voorzitter geweest van De Zonnebloem in Grootebroek. "Marry was een graag geziene bezoekster bij de mensen en als bestuur merkten we al snel dat ze haar verantwoording serieus oppakte."
Hoorn
In Hoorn regende het lintjes, maar liefst dertien inwoners werden verrast. De gedecoreerden werden met een smoesje naar het Statenlogement gelokt, waar ze in een zaal met familie en vrienden de versierselen opgespeld kregen van de burgemeester Jan Nieuwenburg. De gelukkigen zijn: Rijk en Marjan van Bennekom, Anita Eijken, Frans Hoek, Jelke Jacobi, Fred van der Kooij, Margot Kuiper, Cor Lakeman, Karmen Read, Ben Takken, Hans Timmerman en Constant Teunen en Sonja Wonder.
Jelke Jacobi werd benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Die medaille aan een lint kreeg hij opgespeld vanwege zijn verdiensten als specialistisch inspecteur bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, waar hij een grote speelde in de bestrijding van criminaliteit in de logistieke sector.
Frans Hoek is de enige uit West-Friesland die dit jaar werd benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau, een zeer hoge onderscheiding. Vanwege zijn carriere en verdiensten als keeperstrainer en technisch adviseur bij de Japanse voetbalbond, heeft hij een grote bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van het keepersvak. Hoek wordt gezien als een internationaal fenomeen, die aan de slag ging bij Ajax, FC Barcelona, Bayern München en het Nederlands elftal.
Medemblik
De jaarlijkse lintjesregen in Medemblik viel dit jaar voor acht inwoners. Zes werden door het kapittel benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Twee tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Burgemeester Frank Streng bezocht de gedecoreerden thuis, waar hij de versierselen persoonlijk opspeldden. De gelukkigen zijn: Jan Verbeek, Johan Bos, Jos Mathot, Peter van der Molen, Tini Sierkstra, Victor Kersten, Henk Kerkhof en Edo van Hurk.
Hans Kerkhof uit Benningbroek (92) schreef twee boeken: 'Dag meneer, koud hè, buiten' en 'De Tech'. De ene ging over het leven op zee, de ander over voortbestaan van technisch onderwijs. In 2000 stelde hij zich tot doel het eregraf van de gefusilleerde Oranje Vrijbuiters (Verzetsgroep in WOII) in Utrecht in ere te herstellen.
Edo van Hurk (65) uit Andijk werd als 'pionier' een ervaren en succesvol politieonderhandelaar voor kapers, ontvoerders of mensen met suïcidale gedachten. Van Hurk zorgde naast het onderhandelen, voor de begeleiding van de slachtoffers of familie. Zijn inzet was van
onschatbare waarde in de provincie Noord-Holland.
Victor Kersten (64) uit Wervershoof is een metselaar in hart en nieren. Bijna veertig jaar lang maakt hij zich hard voor het behoud van cultureel erfgoed bij het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen.
Beijing gaat nog massaler testen na tientallen nieuwe coronagevallen
17:00 - 26 April 2022, Buitenlandredactie Brabants DagbladBrouwers komen crisis redelijk door, maar 'later wordt duidelijk wie het hoofd boven water houdt'
16:09 - 26 April 2022, NH NieuwsHet grootste leed lijkt geleden: de horeca is weer zonder beperkingen open en het weer nodigt uit om in de tuin of op het terras een speciaalbier te drinken. En daarvan was er voor de coronacrisis een ruim regionaal aanbod. Hoe hebben deze Noord-Hollandse brouwers de afgelopen twee jaar de crisis het hoofd geboden?
Met een aantal steekproeven peilden we hoe de vlag erbij hangt in de provincie. Michel Ordeman kijkt met gemengde gevoelens terug op de afgelopen periode. Ordeman is, naast oprichter en algemeen directeur van de Jopen brouwerij in Haarlem, tot voor kort ook voorzitter van Craft: de vereniging van onafhankelijke brouwers Nederland.
Meer beer, minder omzet
Jopen heeft tijdens de crisis gek genoeg méér liters bier verkocht, maar een fors mindere omzet gemaakt. Reden voor die schijnbare tegenstelling ligt in de sluiting van de horeca, waaronder de eigen Jopenkerk. De periodes van lockdown hebben er goed ingehakt. Dat er toch meer liters bier zijn verkocht, verklaart Ordeman door de gestegen supermarktverkoop: consumenten zijn in plaats van uit drinken te gaan, zich in hun privé-omgeving gaan trakteren op speciaalbieren.
Als een brouwer alles al geregeld krijgt, komt de vraag of hij het nog wel kan brouwen voor een prijs die de consument bereid is te betalen. Ordeman legt uit: ieder jaar worden in januari de bierprijzen voor dat jaar bepaald. Normaal is er dan een prijsstijging van 1 á 1,5%. Dit jaar zijn de prijzen met 5% gestegen en het kan goed zijn dat er halverwege het jaar nog een correctie nodig is. Maar daar wil vooralsnog niemand de eerste mee zijn.
Andere brouwers bevestigen het beeld. Zoals ‘Gebrouwen door Vrouwen’ uit Amsterdam. Hun brouwerij is door een goede balans tussen horeca en verkoop aan consumenten gezond gebleven. Ze hebben de pijn vooral gevoeld in het uitbaten van hun eigen bar, die pas sinds 2019 open is. Los van de financiële tegenvaller, zorgde het sluiten van de horeca dat twee nieuwe bieren niet liepen.
Ook een boeklancering en heel veel andere creatieve plannen konden niet doorgaan, wat de afgelopen twee jaar ook mentaal zwaar maakten. Al met al hebben ze het goed overleefd. Ze hebben geen eigen brouwerij (en dus geen kosten als ze niet brouwen) en prijzen ze zich gelukkig dat ze relatief klein zijn, waardoor de stijgende graan- en verpakkingsprijzen hen niet op enorme extra kosten jagen. Dat is fijn, want cashflow is op dit moment het voornaamste probleem.
De manier waarop de Hoofddorpse brouwer Edwin de Redelijkheid, van BE+ER Brouwers, nu brouwt, is de afgelopen twee jaar veranderd. Hij heeft weinig vaste kosten en geen fysieke brouwerij, wat hem flexibel maakt. Nadat in de eerste coronamaanden alle orders geannuleerd werden, heeft hij twee maanden ondersteuning aangevraagd. Daarna hadden veel van de locaties waar hij aan levert hun insteek aangepast. De verkoop ging niet meer vanuit de tap, maar op fles voor thuisgebruik: cafés werden afhaalwinkel. Intussen heeft hij zijn werkzaamheden iets verlegd: 80% van zijn tijd verhuurt hij zich als brouwer aan anderen. De overige 20% zet hij in voor zijn eigen merk.
Wispe Brouwerij uit Weesp heeft niet het geluk van lage vaste kosten en geen eigen brouwerij. Integendeel: na vijf jaar werken aan een eigen locatie (de Sint Laurentiuskerk, die in 2016 tijdens de verbouwing in brand vloog) openden ze in 2020 op Valentijnsdag eindelijk de deuren van hun Grand Café. Om na 5 weken alweer dicht te gaan. Dat was heel zwaar, want de steunmaatregelen zijn gebaseerd op omzet van eerdere jaren en die had de brouwerij nauwelijks. Terwijl ze wel hoge investeringskosten hadden.
Remko Vellenga, een van de oprichters van Wispe, heeft goede hoop op de toekomst: “we bestaan nog. En nu het weer wat beter wordt, trekt het meteen ook alweer aan.” Hij ziet net als zijn collega’s de prijzen van ingrediënten en verpakkingen stijgen en is bij het inkopen scherp op verhoogde prijzen: “We zijn er kritisch op. Leveranciers moeten hun prijsstijging wel onderbouwen, anders jagen we met z’n allen de prijs onnodig op.” Hij is benieuwd wat de inflatie gaat betekenen: “Het zou zomaar kunnen dat een consument de hand op de knip houdt als het om ambachtelijk speciaalbier gaat. Dat is toch een luxeproduct."
Nu is het beeld dat de brouwerijen het overleefd hebben. Maar dat is volgens Vellenga te vroeg gejuicht: “Veel brouwerijen hebben aan het infuus gelegen en nu komen er mooie maanden aan. Pas daarna zal duidelijk zijn wie het hoofd structureel boven water houdt.”
Aantal positieve coronatests blijft hard dalen
15:51 - 26 April 2022, De LimburgerHet aantal mensen dat positief is getest op het coronavirus in de teststraten van de GGD ging vorige week opnieuw hard omlaag. Ook het aantal afgenomen testen is verder gedaald.
Het Drakenbootfestival in Helmond is terug van weggeweest: ‘mis de boot niet’
15:48 - 26 April 2022, Bianca Clerx EDCoronacijfers blijven de goede kant opgaan: weer stuk minder ziekenhuisopnames
15:00 - 26 April 2022, NU.nl nu.nlLintjesregen 2022: bekijk hier wie een lintje krijgt in Rotterdam en omgeving
14:33 - 26 April 2022, Menno Bout AD RotterdamVroege vogels op Alkmaarse vrijmarkt: stiekem wordt er al gehandeld
13:48 - 26 April 2022, NH NieuwsOfficieel mogen verkopers vandaag eigenlijk pas om 15.00 uur hun plekje in nemen, maar als je nu een rondje in het Kennemerpark in Alkmaar loopt, lijkt de vrijmarkt al in volle gang. Het lijkt erop dat de coronacrisis ook een rol heeft gespeeld. "We hebben voor twee jaar aan spulletjes", vertelt een van de verkopers. "Als je een mooi plekje wil hebben, moet je er vroeg bij zijn."
Al om zes uur stond Lien van den Berg uit Alkmaar op haar vaste plek vlakbij de Molen van Piet haar kleedjes uit te rollen. "Alles voor het beste plekje", vertelt ze aan NH Nieuws. "Vanavond komt het avondzonnetje en dan sta ik hier fantastisch. Koningsdag is mijn lust en mijn leven."
En als alle spulletjes al uitgestald op de kleedjes liggen, kun je natuurlijk wachten op de kopers. Hier en daar worden ook al wat spulletjes stiekem verkocht. "Ik heb net iets verkocht voor vijftig cent, een mevrouw wilde een Playmobil-poppetje hebben. Ze vroeg het ook zo lief."
Handhavers
Twee handhavers lopen de kleedjes langs om te kijken of alles wel volgens de regels verloopt, maar als ze doorlopen is de volgende verkoop alweer een feit. "Ze kunnen het natuurlijk nooit helemaal voorkomen en ik heb het idee dat ze veel gedogen. Het is ook alweer twee jaar geleden en ook de verkopers hebben het ontzettend gemist", vertelt een van de verkopers.
De vrijmarkt duurt tot morgenmiddag 17.00 uur, maar de ervaring leert dat de meeste verkopers dan al zijn vertrokken. De 11-jarige Job Grondhuis weet al waar hij zijn zuurverdiende geld aan gaat besteden...
Hoe koop óf verkoop je parels op de vrijmarkt? ’Niemand wil sinaasappelpers met velletjes’
13:21 - 26 April 2022, De TelegraafNa twee jaar corona-Koningsdag is het eindelijk weer zo ver: vrijmarkt! De hoogste tijd om van alle oude spullen af te komen. En een perfecte kans om schatten te vinden. Welke tweedehands mode, gadgets en speelgoed moet je echt niet laten liggen? En hoe zorg je dat de oranje bezoeker jouw kraampje niet overslaat? Tips van experts!
Politie zet sambaband in tijdens Koningsdag om publiek te sturen
12:48 - 26 April 2022, De TelegraafMet gezonde spanning, maar vooral veel zin kijkt de politie in Utrecht uit naar Koningsnacht en Koningsdag. Na een onderbreking van twee edities door corona is het weer zover. Een sambaband wordt als foefje ingezet om de bezoekersstromen te reguleren.
De Peiling: maximaal 1 blikje bier per persoon
12:18 - 26 April 2022, NH NieuwsNoord-Holland maakt zich, na twee jaar geen feestelijkheden door corona, op voor Koningsdag. Verschillende gemeenten komen met maatregelen om het feestgedruis onder controle te houden. In Amsterdam geldt morgen de 1-blikje-regel meldt de gemeente op hun site.
De regel geldt van zes uur 's ochtends tot middernacht. De stad wil overmatig alcoholgebruik beperken omdat het onveilige situaties en problemen kan opleveren. Je mag dus niet meer dan één stuk alcohol bij je hebben. Een voorraadje blikjes inslaan in de supermarkt zit er ook niet in want winkels verkopen maximaal één blikje of flesje alcohol per persoon. Een sixpack of thuistap geldt als meerdere stuks.
Geen alcohol
De NS meldt op haar website ook een aantal maatregelen met betrekking tot alcohol. Zo is het tijdens Koningsnacht en Koningsdag in het hele land niet toegestaan om alcohol op het station of in de trein mee te nemen. De stationswinkels zullen geen alcohol verkopen.
Wat vind jij?
Is de 1-blikje-regel een goede manier om ongeregeldheden te voorkomen? Of is het betutteling van de gemeente Amsterdam?
Na twee jaar doodse coronastilte barst het Oranjefeestgedruis weer los in Arnhem: ‘Mensen willen inhaalslag maken’
12:00 - 26 April 2022, Rob Berends en Marco Bouman De GelderlanderKoningsdagvierders Amsterdam mogen één blikje lauw bier per persoon bij zich hebben
11:15 - 26 April 2022, Marlies van Leeuwen Brabants DagbladKoningsdagvierders Amsterdam mogen één blikje bier per persoon bij zich hebben
11:12 - 26 April 2022, Marlies van Leeuwen Brabants DagbladCorsowinnaar Klein-Zundert houdt vaandelfeest
10:57 - 26 April 2022, Edine Wijnands BN DeStemAD | Hoe is de vrijmarkt ontstaan?
09:36 - 26 April 2022, AD/Denise de Koning nu.nlTrouw | Meer zelfdodingen onder jonge mannen: 'Komt het door corona?'
09:36 - 26 April 2022, Trouw/Marco Visser nu.nlGriep en corona hakken erin: flink meer overlijdens, oversterfte in Gelderland valt op
08:18 - 26 April 2022, Eric Reijnen Rutten De StentorSterftegolf door griep en corona: in Gelderland is oversterfte groot
08:15 - 26 April 2022, Eric Reijnen Rutten De StentorZo is de vrijmarkt ontstaan: traditie in het leven geroepen in 1971 na een relletje
08:03 - 26 April 2022, Denise de Koning Brabants DagbladGriep hakt erin: flink meer overlijdens, in Gelderland is oversterfte groot
08:00 - 26 April 2022, Eric Reijnen Rutten De StentorSterftegolf door griep en corona: flink meer overlijdens in Gelderland, Brabant en Limburg
07:03 - 26 April 2022, Eric Reijnen Rutten De GelderlanderReusel supertrots op kampioenen; ‘Eindelijk kon die verdomde corona er niet meer tussen komen’
06:03 - 26 April 2022, Vanda van der Kooi EDVorig jaar 35 procent meer zelfmoorden onder jonge mannen: ‘Corona kan rol hebben gespeeld’
00:03 - 26 April 2022, Sander van Mersbergen Brabants DagbladThermen Barendrecht opent binnenkort en het moet de meest luxe wellness des lands worden
20:33 - 25 April 2022, Jorien de Wit AD RotterdamDe dj is koning op het Oranjefeest in Arnhem; van Kris Kross Amsterdam tot Nicky Romero
20:24 - 25 April 2022, Marco Bouman De GelderlanderVideo | Lange rijen voor testcentra in Peking na opleving coronavirus
18:42 - 25 April 2022, NU.nl nu.nlOPROEP | Staat u op de wachtlijst voor een operatie?
18:09 - 25 April 2022, Ellen van Gaalen Brabants DagbladDit is waarom Walter en Gerben hun werk op Schiphol neerlegden
17:48 - 25 April 2022, NH NieuwsEen enorme chaos op en rond Schiphol was zaterdag het gevolg van de staking van KLM-bagagepersoneel. Zo'n 150 medewerkers legden tijdens een van de drukste dagen van het jaar het werk neer. Twee van hen zijn Walter en Gerben, ook zij staakten en vertellen nu waarom de werksituatie bij KLM onhoudbaar is geworden.
De 52-jarige Walter van der Vlies, leidinggevende op de afdeling laden en lossen, ziet veel van zijn collega's uitvallen: "De werkdruk is gigantisch hoog en mensen lopen op hun tenen. Het komt vaak voor dat je een vliegtuig niet, zoals normaal, met vier of vijf mensen moet laden en lossen, maar met zijn tweeën. Het is soms zelfs zo dat er vluchten worden geannuleerd omdat er niet genoeg mensen zijn."
'Een onhoudbare situatie'
Collega Gerben de Jong (36) beaamt het, en stelt dat de situatie onhoudbaar is geworden. Het begon volgens hem met de coronapandemie: "Op de luchthaven was een enorme flexibele schil aan medewerkers, maar die werden toen weggestuurd. Maar toen alles weer aan begon te trekken, bleef het aantal medewerkers achter", aldus De Jong.
Het gevolg: een gapend gat in het personeelsbestand van KLM. En dat tekort aan krachten zorgt er volgens Gerben voor dat de werkdruk al maanden ontzettend hoog is. "Pauzes zijn ingekort en mensen moeten harder en sneller werken." Het gaat volgens Gerben soms zo ver dat de veiligheid niet gewaarborgd kan worden: "Denk aan de maximumsnelheid, 30 km/h op randwegen en 6 km/h op de parkeerplaatsen voor vliegtuigen. Er wordt daar harder gereden om tijd te winnen", geeft hij als voorbeeld.
Van der Vlies kwam eind jaren tachtig in dienst, volgens hem is de situatie vergelijkbaar met die van zo'n dertig jaar geleden: "Er waren handjes tekort, maar toen zijn in een korte tijd tientallen mensen aangenomen", vertelt hij aan NH Nieuws. "Toen was er alleen geen onvrede over de hoogte van de lonen", vergelijkt hij.
Gerben de Jong geeft aan moedeloos te worden van de situatie en heeft geen vertrouwen in verbetering vanuit de directie. Het was volgens de mannen daarom de hoogste tijd dat er gestaakt werd. Walter van der Vlies twijfelde dan ook geen seconde toen hij op zijn vrije dag lucht kreeg van de 'wilde staking' van zijn collega's.
"Ik ben meteen in de auto gesprongen", vertelt hij over dat moment. Al kijkt Van der Vlies er naar eigen zeggen 'niet met trots op terug'. "Dat geldt ook voor de rest", zegt hij. "Je wil helemaal geen actie voeren. Je wil dat alles goed verloopt, maar dit is het allerlaatste redmiddel. Het is jammer dat de KLM het zo ver heeft laten komen."
De directie van KLM heeft aangegeven de komende tijd met de ontevreden medewerkers in gesprek te gaan. Van der Vlies sluit meer stakingen niet uit als die gesprekken nergens toe leiden.
Jongeren hebben uitlaatklep nodig: ‘Laat ze elkaar maar een keer een bloedneus slaan’
17:33 - 25 April 2022, Rob Burg PZCDit is waarom Walter en Gerben hun werk op Schiphol afgelopen weekend neerlegden
17:03 - 25 April 2022, NH NieuwsEen enorme chaos op en rond Schiphol was zaterdag het gevolg van de staking van KLM-bagagepersoneel. Zo'n 150 medewerkers legden tijdens een van de drukste dagen van het jaar het werk neer. Twee van hen zijn Walter en Gerben, ook zij staakten en vertellen nu waarom de werksituatie bij KLM onhoudbaar is geworden.
De 52-jarige Walter van der Vlies, leidinggevende op de afdeling laden en lossen, ziet veel van zijn collega's uitvallen: "De werkdruk is gigantisch hoog en mensen lopen op hun tenen. Het komt vaak voor dat je een vliegtuig niet, zoals normaal, met vier of vijf mensen moet laden en lossen, maar met zijn tweeën. Het is soms zelfs zo dat er vluchten worden geannuleerd omdat er niet genoeg mensen zijn."
'Een onhoudbare situatie'
Collega Gerben de Jong (36) beaamt het, en stelt dat de situatie onhoudbaar is geworden. Het begon volgens hem met de coronapandemie: "Op de luchthaven was een enorme flexibele schil aan medewerkers, maar die werden toen weggestuurd. Maar toen alles weer aan begon te trekken, bleef het aantal medewerkers achter", aldus De Jong.
Het gevolg: een gapend gat in het personeelsbestand van KLM. En dat tekort aan krachten zorgt er volgens Gerben voor dat de werkdruk al maanden ontzettend hoog is. "Pauzes zijn ingekort en mensen moeten harder en sneller werken." Het gaat volgens Gerben soms zo ver dat de veiligheid niet gewaarborgd kan worden: "Denk aan de maximumsnelheid, 30 km/h op randwegen en 6 km/h op de parkeerplaatsen voor vliegtuigen. Er wordt daar harder gereden om tijd te winnen", geeft hij als voorbeeld.
Van der Vlies kwam eind jaren tachtig in dienst, volgens hem is de situatie vergelijkbaar met die van zo'n dertig jaar geleden: "Er waren handjes tekort, maar toen zijn in een korte tijd tientallen mensen aangenomen", vertelt hij aan NH Nieuws. "Toen was er alleen geen onvrede over de hoogte van de lonen", vergelijkt hij.
Gerben de Jong geeft aan moedeloos te worden van de situatie en heeft geen vertrouwen in verbetering vanuit de directie. Het was volgens de mannen daarom de hoogste tijd dat er gestaakt werd. Walter van der Vlies twijfelde dan ook geen seconde toen hij op zijn vrije dag lucht kreeg van de 'wilde staking' van zijn collega's.
"Ik ben meteen in de auto gesprongen", vertelt hij over dat moment. Al kijkt Van der Vlies er naar eigen zeggen 'niet met trots op terug'. "Dat geldt ook voor de rest", zegt hij. "Je wil helemaal geen actie voeren. Je wil dat alles goed verloopt, maar dit is het allerlaatste redmiddel. Het is jammer dat de KLM het zo ver heeft laten komen."
De directie van KLM heeft aangegeven de komende tijd met de ontevreden medewerkers in gesprek te gaan. Van der Vlies sluit meer stakingen niet uit als die gesprekken nergens toe leiden.
Dj-duo Lucas & Steve heeft veel aan Maastricht te danken: ‘Bij café Van Bommel kruipen we nog steeds af en toe achter de draaitafel’
17:00 - 25 April 2022, De LimburgerZe waren gewend de hele wereld over te gaan voor hun optredens, maar zaten door corona twee jaar noodgedwongen thuis. „Ik vroeg mij zelfs af of het nog leuk was om muziek te maken”, zegt Steven Jansen (29) van het duo. Maar nu alles weer mag, is het plezier weer terug. Op Koningsdag staat Steven met zijn maat Lucas in Maastricht. „De energie die je krijgt van spelen voor publiek is zo’n kick, dat hebben we echt gemist!”
Jongeren moeten weer wennen aan vrijheid en stappen: ‘Die frustratie moet eruit, laat het gebeuren’
16:33 - 25 April 2022, Rob Burg EDWe zijn ‘fysiek communiceren’ verleerd: ‘Twee jaar lang corona heeft mensen veranderd’
16:33 - 25 April 2022, Irene van den Berg > Brabants DagbladCoca-Cola verkoopt meer frisdrank ondanks prijsverhogingen
16:27 - 25 April 2022, De TelegraafCoca-Cola heeft in het eerste kwartaal meer frisdrank verkocht ondanks dat het concern zijn prijzen moest verhogen. Het bedrijf bleef in de eerste maanden van het jaar profiteren van de versoepelingen van de lockdownmaatregelen in grote delen van de wereld. In het laatste kwartaal van 2021 verkocht Coca-Cola ook al meer dan voor de coronapandemie, waarbij de consumptie buitenshuis voor het eerst groter was dan voor de virusuitbraak.
Frustratie bij Oekraïne-helpers: alles geregeld, maar waar blijven de vluchtelingen?
16:06 - 25 April 2022, NH NieuwsAlles staat klaar: de bank, een grote tv en bedden. Toch is Irma Bentvelzen inmiddels behoorlijk gefrustreerd. In hele korte tijd vormde ze samen met een groep helpers een bouwval om tot een bewoonbare plek voor Oekraïense vluchtelingen. Ze doen alles zelf en hebben maar één verzoek aan Zaanstad, namelijk om de vluchtelingen te selecteren en te begeleiden. Maar de gemeente geeft niet thuis.
Inmiddels is het huis al drie weken gereed om minimaal acht vluchtelingen uit Oekraïne op te vangen, maar is er van de gemeente Zaanstad nog geen duidelijkheid over de vraag wanneer de eerste vluchtelingen komen.
Even terug in de tijd. Kinderopvang Baloe uit Wormerland koopt het voormalige directeurshuis in Wormerveer om er op termijn een nieuwe afdeling op te richten. Aangezien het lang duurt met het regelen van de juiste vergunningen bedenkt Irma - tot voor kort directeur van de kinderopvang - dat het een prima tijdelijke oplossing kan zijn om hier voor een jaar Oekraïense vluchtelingen op te vangen. Want er zijn nú plekken nodig.
Van het kastje naar de muur
"In de voorfase zijn we met de gemeente Zaanstad gaan bellen", vertelt Irma. Daar verwijst men haar door naar het Centraal Opvang Asielzoekers (COA). Die stuurt haar weer terug naar Zaanstad. "Daar schoten we niet mee op. Toen hoorde ik dat er in Wormer een coördinator vluchtelingen voor Oekraïne rondliep. Daar heb ik contact mee opgenomen." De coördinator reageert heel enthousiast en vraagt Irma om haar op de hoogte te houden. Die doet dat: het huis is klaar!
Bekijk in onderstaande reportage het resultaat. Tekst loopt onder de video door.
Weer is er enthousiasme. De coördinator meldt het bij de gemeente Zaanstad om het van daaruit verder op te pakken. Daar loopt het mis. De ene ambtenaar heeft corona. Een andere ambtenaar komt met een waslijst aan eisen waar het huis aan moet voldoen, maar zet zelf niet veel stappen om er mee aan de slag te gaan. De brandweer komt langs en bevindt het huis in orde.
Sinds dat bezoek heeft Irma niks meer gehoord. "Ik stuur mailtjes, maar het is helemaal stil aan de andere kant." Het zorgt voor onbegrip: er moesten toch snel vluchtelingen worden gehuisvest? Uiteraard moet dat veilig gebeuren, maar inmiddels staat het huis al drie weken klaar en dus nog leeg.
"Ik vind het vervelend voor al die mensen die zich hebben ingezet", zegt ze. "We hebben ook sponsorgeld gekregen. Al die mensen zijn in afwachting, daar voel ik me ook verantwoordelijk voor." Zelf stelde ze haar vakantie uit om te helpen in het huis.
Irma vervolgt: "Ik was er gisteren, het zonnetje kwam binnen en ik dacht: 'wat een heerlijke plek'." Ze zag oproepjes van mensen met honden uit Oekraïne. "Ik dacht 'kom maar op', want er is hier plek genoeg. Waarom moet dit allemaal zo moeizaam?"
Als Zaanstad niet over de brug komt gooit Irma het over een andere boeg en gaat ze het zelf regelen. "Maar ik zou het fijn vinden als dit via de officiële weg gaat."
NH Nieuws heeft de gemeente Zaanstad om een reactie gevraagd, maar die niet nog niet gekregen. Als de reactie komt, voegen we deze hieronder toe.
Podia verrijzen, de fusten staan klaar: Arnhem maakt zich op voor eerste Oranjefeest sinds corona
14:54 - 25 April 2022, Marco Bouman De GelderlanderPodia verrrijzen, de fusten staan klaar: Arnhem maakt zich op voor eerste Oranjefeest sinds corona
14:51 - 25 April 2022, Marco Bouman De GelderlanderGGD Zeeland ziet aantal coronatesten kelderen
14:42 - 25 April 2022, Redactie PZCUWV: hoger aantal arbeidsongeschikten gevolg van corona
14:33 - 25 April 2022, De LimburgerHet hoger dan verwachte aantal arbeidsongeschiktheidsuitkeringen is voor een belangrijk deel het gevolg van de coronapandemie.
Na twee jaar afwezigheid keert Limburg Export Award weer terug
14:18 - 25 April 2022, De LimburgerIn de afgelopen twee jaar ging de verkiezing om de Limburg Export Award wegens corona niet door. Nu de pandemie over haar hoogtepunt heen is, kan de vijftiende editie echter weer plaatsvinden en opent de organisatie de inschrijving.
Geweld tegen politie steeds vaker gericht op individuele agenten
09:03 - 25 April 2022, AT5Het geweld tegen agenten is voor het vijfde jaar op rij toegenomen. In 2021 werden bijna 13.000 meldingen en aangiftes gedaan door agenten, ten opzichte van zo'n 9600 in 2017. De politie merkt op dat het geweld steeds vaker is gericht tegen individuele agenten, zoals bij de demonstraties tegen het coronabeleid.
Dat blijkt uit de nieuwste landelijke cijfers over geweld tegen politieambtenaren. Het aantal meldingen is iets hoger dan het jaar ervoor, toen er zo'n 12.550 meldingen werden gedaan.
Wel is opvallend dat agenten tijdens hun werk steeds vaker te maken met zwaarder geweld. De coronapandemie is onlosmakelijk verbonden met deze geweldscijfers, aldus de politie. In de cijfers is een stijging te zien van het aantal meldingen van openlijk geweld en wederspannigheid, ofwel het met geweld verzetten tegen een handeling van een ambtenaar.
"Demonstraties tegen het coronabeleid trokken steeds vaker mensen aan die bewust kwamen om geweld te gebruiken tegen de politie", zo concluderen de onderzoekers op. Daarbij wordt opgemerkt dat dit geweld steeds vaker gericht was op individuele politiemensen en niet alleen op de politie als overheidsorganisatie. Ook werden politiemensen het slachtoffer van 'doxing', waarbij persoonsgegevens van agenten worden gelekt.
Excessief geweld
Verder blijkt uit de cijfers dat agenten, vergeleken met 2020, vorig jaar vaker excessief geweld meldden. Het inrijden met een voertuig op een agente verdubbelde van 50 meldingen in 2020 naar 108 vorig jaar. Ook het aantal meldingen van poging tot moord is tussen 2020 en 2021 ruim verdubbeld en ging van 6 in 2020 naar 15 meldingen vorig jaar, terwijl openlijk geweld met 453 meldingen is verdrievoudigd.
Volgens de politie is het aantal pogingen tot doodslag gestegen door de rellen tijdens demonstraties en is er een verschuiving zichtbaar van verbaal geweld naar fysiek geweld. Door de lockdown nam het horrecageweld logischerwijs af. De politie zegt zich zorgen te maken om het toenemende maatschappelijke ongenoegen.
Bijspijkeren hard nodig voor scholieren in Ermelo: ‘Klein wonder dat we überhaupt examen kunnen doen’
08:15 - 25 April 2022, Olger Koopman De StentorHet reis-nerveuze engeltje op de schouder van Marieke wist wel raad met de zaterdagdrukte op Schiphol
08:03 - 25 April 2022, Marieke Dubbelman AD UtrechtUniversiteiten lokken studenten met gratis lunch, maar ze volgen de colleges liever thuis
07:39 - 25 April 2022, Maarten van Helvoirt PZCGroeiend geweld tegen politie, met name tijdens protesten tegen coronabeleid
07:33 - 25 April 2022, Raymond Boere Brabants DagbladNederland niet goed voorbereid op mogelijke coronagolf in najaar: ‘Urgentie ontbreekt’
07:33 - 25 April 2022, Bas Soetenhorst, Jop van Kempen Brabants DagbladNederland volgens experts niet goed voorbereid op coronagolf in najaar
07:27 - 25 April 2022, ParoolVoelsprieten zoek
07:15 - 25 April 2022, De TelegraafLuchtvaartmaatschappij KLM moest met onder meer een leningenpakket van 3,4 miljard euro door de coronapandemie worden geloodst. Zo werd een dreigend faillissement afgewend. De huidige meivakantie is de eerste piekperiode na het loslaten van de vele reisrestricties en daarmee het moment dat de luchtvaartsector met de ’nationale trots’ voorop veerkracht kan tonen.
Universiteiten lokken studenten met gratis lunch en koffie, maar die volgen de colleges liever thuis
06:12 - 25 April 2022, Maarten van Helvoirt Brabants DagbladHooikoortsradar sinds coronatijd vaker bezocht: 'Is het corona of hooikoorts?'
05:36 - 25 April 2022, Rutger Otto nu.nlOpkoopprogramma ECB draagt bij aan inflatie, maar is niet enige schuldige
05:36 - 25 April 2022, Ruben Van Lent nu.nlMaanden na coronabesmetting last van ernstige klachten: long-covid dreigt ‘stille pandemie’ te worden
20:57 - 24 April 2022, De LimburgerTerwijl Nederland helemaal ‘klaar’ lijkt te zijn met de coronapandemie is de pandemie niet klaar voor duizenden mensen die, maanden na een besmetting, last krijgen van ernstige klachten. Long-covid. Wat is het? Wordt het serieus genomen? Of wordt het ‘gepsychologiseerd’?
Spitsuur op Eindhoven Airport en volgeboekte campings: meivakantie zonder restricties begonnen
19:51 - 24 April 2022, Daan Daniëls EDDochter Cruijff na vierde editie Cruyff Legacy 14K: "Mijn vader had heel trots geweest"
19:45 - 24 April 2022, NH NieuwsDe vierde editie van de Cruyff Legacy 14K heeft 385.000 euro opgehaald voor de Johan Cruyff Foundation. Aan het evenement deden 3500 deelnemers mee, die bij de Johan Cruijff Arena zijn gestart. De sportievelingen renden of wandelden 5 of 14 kilometer. Susila Cruijff, de dochter van, kijkt tevreden terug.
De vierde editie van de loop vindt plaats op de dag voor de 75e geboortedag van de legendarische nummer 14. Het startschot werd om 14.14 uur gegeven door Sjaak Swart en Susila Cruijff. De dochter van Johan Cruijff is er trots op dat er zo veel verschillende mensen deelnemen aan het evenement. "Dat we toch via de sport al dit soort mensen bij elkaar kunnen krijgen, oud, jong, vrouw, man", somt Cruijff op. "Uit welke cultuur je nou komt of dat je in een rolstoel zit... Het gaat erom, we kunnen het allemaal samen doen. Mijn vader had hier heel trots op geweest."
Voor de lopers was het duidelijk een opluchting dat het na twee geannuleerde edities vanwege corona, nu weer mogelijk was om deel te nemen. "Je sport niet alleen voor jezelf om gezond te blijven, maar we doen het ook voor de foundation om daar geld voor in te zamelen", vertelt een deelnemer. "Dus aan alle kanten gewoon heel positief."
Foundation
De opbrengst van de in totaal 385.015 euro en gaat naar de projecten van de Johan Cruyff Foundation. Deze staan allemaal in het teken van het creëren van ruimte voor kinderen om te sporten. De helft van het opgehaalde geld van deze editie gaat naar sportprojecten speciaal voor Oekraïense vluchtelingen in Nederlandse opvanglocaties.
Ook ambassadeur Frank Rijkaard is trots op het nalatenschap van Johan Cruijff. "Ik vind dat een mooie bevestiging van wat hij heeft neergezet", doelt hij op de vele deelnemers. "En wat hij ook graag wilde, want de mensen staan hier natuurlijk ook voor zijn Cruyff Foundation."
Zon, ijsjes eten en weer even tijd voor elkaar: Zuidoost-Brabant maakt zich op voor meivakantie
19:18 - 24 April 2022, Daan Daniëls EDDochter Johan Cruijff na vierde editie Cruyff Legacy 14K: "Mijn vader had heel trots geweest"
19:18 - 24 April 2022, AT5De vierde editie van de Cruyff Legacy 14K heeft 385.000 euro opgehaald voor de Johan Cruijff Foundation. Aan het evenement deden 3500 deelnemers mee, die bij de Johan Cruijff Arena zijn gestart. De sportievelingen renden of wandelden 5 of 14 kilometer. Susila Cruijff, de dochter van, kijkt tevreden terug.
De vierde editie van de loop vindt plaats op de dag voor de 75e geboortedag van de legendarische nummer 14. Het startschot werd, om 14.14 uur, gegeven door Sjaak Swart en Susila Cruijff. De dochter van Johan Cruijff is er trots op dat er zo veel verschillende mensen deelnemen aan het evenement. "Dat we toch via de sport al dit soort mensen bij elkaar kunnen krijgen, oud, jong, vrouw, man", somt Cruijff op. "Uit welke cultuur je nou komt of dat je in een rolstoel zit... Het gaat erom, we kunnen het allemaal samen doen. Mijn vader had hier heel trots op geweest."
Voor de lopers was het duidelijk een opluchting dat het na twee geannuleerde edities vanwege corona, nu weer mogelijk was om deel te nemen. "Je sport niet alleen voor jezelf om gezond te blijven, maar we doen het ook voor de foundation om daar geld voor in te zamelen", vertelt een deelnemer. "Dus aan alle kanten gewoon heel positief."
Foundation
De opbrengst van de in totaal 385.015 euro en gaat naar de projecten van de Johan Cruyff Foundation. Deze staan allemaal in het teken van het creëren van ruimte voor kinderen om te sporten. De helft van het opgehaalde geld van deze editie gaat naar sportprojecten speciaal voor Oekraïense vluchtelingen in Nederlandse opvanglocaties.
Ook ambassadeur Frank Rijkaard is trots op het nalatenschap van Johan Cruijff. "Ik vind dat een mooie bevestiging van wat hij heeft neergezet", doelt hij op de vele deelnemers. "En wat hij ook graag wilde, want de mensen staan hier natuurlijk ook voor zijn Cruyff Foundation."
Kerkbanken op de Veluwe raken allengs voller na twee jaar diensten online: ‘Mensen zoeken steun en troost’
19:15 - 24 April 2022, Ingrid Willems, Arnoud Heins De Stentor31 evenementen én een vrijmarkt: dit is hoe Koningsdag eruit gaat zien in Utrecht
18:03 - 24 April 2022, Emma Thies AD Utrecht’Failliet gaan geeft alleen maar ellende’
16:30 - 24 April 2022, De TelegraafNu de coronasteun is stopgezet neemt het aantal faillissementen sterk toe. Achter de oplopende cijfers gaan menselijke drama’s schuil. „Failliet gaan geeft alleen maar ellende”, schetst Michiel Hordijk, directeur van het Instituut voor het Midden en Kleinbedrijf (IMK). Ondernemers die ermee geconfronteerd worden, raadt hij aan begeleiding te zoeken. „Ga niet in je eentje met een curator om tafel zitten. Doe het niet.”
Ode aan De Kroon in Asten én aan overleden moeder van jarige Nicole
16:03 - 24 April 2022, Maria Verstappen EDOsterhaus haalt uit: 'Dan snap je het niet helemaal'
14:54 - 24 April 2022, De TelegraafAb Osterhaus blikt met gefronste wenkbrauwen terug op de periode waarin het coronavirus ons leven in bedwang hield. In gesprek met Pim Sedee is hij kritisch op het beleid van de overheid tijdens de pandemie.
Ondernemers in de ellende, Jacco Vonhof heeft er buikpijn van: ‘Iemand ontslaan? Ik weet hoe dat is’
14:33 - 24 April 2022, Phaedra Werkhoven De StentorPatrick van de Plas wijst toeristen in Moergestel na twee coronajaren weer de weg
14:03 - 24 April 2022, Tom Tacken Brabants DagbladHet testosteron giert door het Stratumseind, stapavonden staan na corona bol van incidenten
13:54 - 24 April 2022, Diede Hoekstra EDOndernemers in de ellende, Jacco Vonhof heeft er buikpijn van: ‘Het zijn mensen hè, geen cijfers’
13:03 - 24 April 2022, Phaedra Werkhoven TubantiaOndanks strenge lockdown: hoogste dodental Shanghai sinds nieuws uitbraak
12:36 - 24 April 2022, De TelegraafHet aantal coronadoden in Shanghai blijft stijgen ondanks de wekenlange en zeer strenge lockdown in de Chinese miljoenenstad. De autoriteiten maken zondag melding van 39 nieuwe sterfgevallen, het hoogste dagcijfer in de huidige uitbraak. Vermoedelijk liggen de werkelijke aantallen hoger.
Cookeilanden bij Nieuw-Zeeland melden eerste coronasterfgeval sinds pandemie
12:33 - 24 April 2022, NU.nl/ANP nu.nlNog volop bedreigingen na oproep tot vaccineren: ‘Dat deel van de pandemie is helaas ook nog niet voorbij’
12:06 - 24 April 2022, Eric Reijnen Rutten De GelderlanderLIVE | Tuwei zet versnelling in en zet Abate en Onchari op achterstand
12:06 - 24 April 2022, Maurice Mazenier TubantiaLIVE | Kopgroep van drie man gaat laatste drie kilometer in, wie wint Enschede Marathon?
12:00 - 24 April 2022, Maurice Mazenier TubantiaLIVE | Kopgroep voorbij Grolsch Veste en nadert laatste vijf kilometer
11:51 - 24 April 2022, Maurice Mazenier TubantiaLIVE | Laatste 10 kilometer Enschede Marathon aangebroken, wie gaat de 52ste editie winnen?
11:48 - 24 April 2022, Maurice Mazenier TubantiaLIVE | Laatste twintig kilometer voor marathonlopers, Enschedeër Niels te Pas tweede op halve marathon
11:24 - 24 April 2022, Maurice Mazenier TubantiaLIVE | Laatste twintig kilometer voor marathonlopers, halve marathon gewonnen door Rik Thijs
11:18 - 24 April 2022, Maurice Mazenier TubantiaLIVE | Kopgroep marathon over de helft en begonnen aan de tweede ronde
11:09 - 24 April 2022, Maurice Mazenier TubantiaCoronamiljonairs in de clinch over de woekerwinsten op het wattenstaafje in uw neus
11:03 - 24 April 2022, Mark Wijdeven EDDodental door corona in Sjanghai stijgt, veel onvrede over strenge lockdown
10:42 - 24 April 2022, NU.nl/ANP nu.nlLIVE | Enschede Marathon halfuur onderweg, kopgroep voorbij eerste verzorgingspost
10:36 - 24 April 2022, Maurice Mazenier TubantiaDodental Shanghai blijft stijgen ondanks wekenlange lockdown
10:27 - 24 April 2022, Buitenlandredactie De GelderlanderLIVE | 52ste editie Enschede Marathon onderweg na startschot
10:09 - 24 April 2022, Maurice Mazenier TubantiaLIVE | 52ste editie Enschede Marathon afgeschoten
10:03 - 24 April 2022, Maurice Mazenier TubantiaLIVE | Zonovergoten en druk op Van Heekplein voor start Enschede Marathon
09:51 - 24 April 2022, Maurice Mazenier TubantiaFiguranten Kaeskoppenstad druk aan het repeteren: "Het is een soort verslaving"
09:03 - 24 April 2022, NH NieuwsDe voorbereidingen voor Kaeskoppenstad zijn in volle gang. Na twee afgelaste edities vanwege de coronacrisis kan het historische evenement in de binnenstad van Alkmaar weer worden georganiseerd. Ruim 300 figuranten nemen de bezoekers mee naar het Alkmaar van 1573. En al die pestlijders, weeskinderen, brandweermannen en muzikanten moesten dit weekend aan de bak om in het eerste weekend van juni goed beslagen ten ijs te komen.
In wijkcentrum Overdie is regisseur Marijke Wiersma druk bezig om de figuranten te leren hoe ze hun rol tijdens het historische spektakel zo goed mogelijk kunnen invullen. De workshop begint eerst nog met een opwarmspelletje, daarna gaan de figuranten met elkaar in gesprek en moeten zeimproviseren. "Ik vind het heel erg leuk, je probeert met elkaar in korte tijd dezelfde taal te leren spreken. Voor mij is dit de kers op de taart, alle figuranten doen dit vrijwillig, dus met de motivatie zit het goed."
Poortwachter Dick
En een van die figuranten is Dick Groen uit Alkmaar die al jaren poortwachter speelt. Vanwege de coronacrisis heeft hij twee jaar niet gespeeld. "Het is echt geweldig dat we weer kunnen spelen. Eigenlijk is het een soort verslaving. De reacties van de bezoekers zijn erg leuk, ze willen ook met je op de foto en je kunt met ze dollen. Je merkt ook dat de figuranten in twee dagen tijd steeds meer in hun rol groeien, dat is heel mooi om te zien."
Voor Yuna Pama (11) en Maud Pijnacker (11) uit Alkmaar is het de eerste keer dat ze meedoen aan Kaeskoppenstad. Maud kwam om het idee om zich aan te melden toen ze haar buurmeisje tijdens een van de vorige edities op zag treden. Nu mogen ze aan de slag als bloemenmeisjes.
Het was nog wel even lastig om om te schakelen naar de tijd van de middeleeuwen zoals te zien in in de onderstaande video. (tekst loopt door)
En om al die figuranten mooi aan te kleden zijn de dames van het Kleermakersgilde 1573 druk in de weer om kostuums te maken. "Het is een megaklus", vertelt Karin Toorenburg. "We hebben al een hoop kostuums omdat Kaeskoppenstad al een aantal jaren bestaat. We begonnen met vrij simpele kostuums en nu mogen we echt complete outfits maken en dat is voor ons ook een stuk leuker."
Topweekend
Het is al met al een hoop werk maar het is het meer dan waard volgens Toorenburg. "Je hebt natuurlijk te maken met tijdsdruk maar je hebt wel eer van je werk want als je zometeen iedereen in z'n kostuum ziet, ben je ontzettend trots. Als het zonnetje ook nog lekker schijnt heb je echt een topweekend."
Op 4 en 5 juni gaat Kaeskoppenstad van start. Een kaartje voor volwassenen kost 4 euro, voor kinderen onder de 12 jaar 1,50 euro Wat betreft de aanmeldingen gaat het volgens de organisatie de goede kant op: "We kunnen zowel nog figuranten als vrijwilligers gebruiken, maar de rollen beginnen zich goed te vullen. Waar we specifiek nog wel wat extra mensen voor kunnen gebruiken zijn de handelaren, schoenenpoetsers en tonnenrollers."
Van alternatieve gitaarpop tot van alles en nog wat: platenlabel Excelsior viert 25-jarig bestaan
07:48 - 24 April 2022, AT5Groot feest in Paradiso vanavond. Want het Amsterdamse platenlabel Excelsior Recordings bestaat - iets langer -dan een kwart eeuw. Het jubileum werd vorig jaar uitgesteld vanwege corona, maar nu mogen de remmen eindelijk los.
Het begon in juni 1996 met de 'alternatieve gitaarpop' van bands als Caesar, Daryll-Ann, Scram C Baby en Johan. Maar het label is veel meer dan dat. "Als je echt van muziek houdt, hou je ook van soul en hiphop." We blikken terug op 25 jaar muziekgeschiedenis, maar kijken vooral ook vooruit. Met Excelsior-oprichters Ferry en Frans, 'huisdrummer' Jeroen en een zeer bekend - maar nieuw - lid van de Excelsior-stal.
Studie: 29 procent opgenomen coronapatiënten na een jaar beter
06:12 - 24 April 2022, De TelegraafRuim 70 procent van mensen die in het ziekenhuis zijn opgenomen met een coronabesmetting is na een jaar nog niet volledig hersteld. Dat komt naar voren uit Brits onderzoek dat is gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift The Lancet Respiratory Medicine.
Onderzoek: 70 procent van opgenomen coronapatiënten na jaar nog niet hersteld
04:48 - 24 April 2022, Wetenschapsredactie Brabants DagbladBrits onderzoek: patiënt had 505 dagen Covid-19
22:06 - 23 April 2022, De TelegraafBritse wetenschappers hebben tijdens een medisch congres in Portugal hun bevindingen gepresenteerd van een onderzoek naar langdurig lijden aan Covid-19. Een geanonimiseerde patiënt reageerde voor overlijden 505 dagen achtereen positief op het coronavirus bij de PCR-tests. Eerder was al eens een geval geregistreerd van 335 dagen bevestigde coronabesmetting.